TAMO GDE LOZE PLAČU LXXIII deo, nastavak, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
Gospođa ( ) je sada već sasvim sigurna, ali još ne
preduzima korake da se primakne vratima. Vrata su daleko. Boji se da ću je
stići. Citiram Leonarda Franka. “Ja svoje komplekse ne bih dao ni za šta na
svetu. Oni su mi neophodni.” Ja, lično, verujem da razvoj kulture u prvom redu
zavisi od količine kompleksa, u pravo vreme raspoređenih u pravim ljudima, da
je među njima tzv. kompleks inferiornosti presudan i da naša sudbina kao vrste
zavisi od snage naših osećanja nedoraslosti, nedovoljnosti i niže vrednosti,
(koji se, dakako, moraju preovladati, i onda se usput prave velike stvari).
A šta mi, draga gospođo, radimo? Mi naš kompleks
inferiornosti lečimo. On je na Crnoj listi bolesti koje ometaju socijalnu
adaptaciju ličnosti. On je izvor istorijskih ludila oličenih u Kaliguli[1] (rđava koža), Napoléonu
(mali rast), Hitleru (zanemarenost).On liferuje tirane, ubice i činovnike po
šalterima. Ali, gospođo, on istovremeno peva kroz grbu jednog Leopardija[2], izlazi iz panike jednog
Kafke, i duševnih nemira jednog Gogolja[3]. Šta bi od njih dobili
da smo ih lečili? Ono što već imamo u dovoljnoj količini. Jednu užasnu
prosečnost …
Gospođa ( ) ćuti. Ne protivureči, to je prvi princip u
opštenju sa osobama poremećene svesti. Ne protivurečiti i ne prviti nagle
pokrete. Ne bežati, takođe.
Mi još nismo načisto s tim šta stvarno predstavlja anomaliju u komplikovanom sistemu našeg
psihičkog života. Čovek koji nikad nije video pravu liniju, ne može ni za
jednu, kad je vidi, reći da je prava. Ali ni da nije, kad smo već kod toga.
Možda će dolazeće generacije većinu simptoma našeg shvatanja zdravlja
proglasiti znacima bolesti. Možda će, na primer, buduće generacije patriotizam,
kojim se mi dičimo, proglasiti ludilom, kao što mi varvarskim proglašavamo
kanibalske običaje Dajaka …
Gospođa ( ), najzad, progovara. U ćutanju pred pacijentom
ne sme se ni preterati. To mu može postati sumnjivo. Pita zašto ja uopšte
studiram psihologiju?
“Zato što tu srećem većinu ludaka, gospođo, a samo se oni
uistinu razlikuju među sobom. U građanskom društvu samo oni imaju izvesnu
individualnost i nezavisnost.”
[1] Gaj Julije Cesar Avgust Germanicus (12
– 41 novog veka), poznat kao Kaligula je bio rimski imperator. Bio je vrlo
uspešan general i jedan od najomiljenijih javnih ličnosti Rima. Za vreme prve
dve godine vladavine je umeren vladar, ali posle je postao opak, ekstravagantan
i seksualno perverzan, i bio je ludak i tiranin. Ubijen je kao rezultat zavere
u kojoj je učestvovala pretirijanska straža i članovi senata. (Prim. prir)
[2] Giacomo Leopardi, grof (1798-1837) smatra se, zajedno
sa Danteom, Ariostoom i Tassom,
najslavnijim pesnikom i najvećim misliocem Italije. (Prim. prir.)
[3] Nikolaj Vasiljevič Gogolj (1809-1852)
ukrajinsko-ruski pisac utemeljitelj modernog ruskog realizma. Stvorio je likove
koji su u ruskom društvu postali obrasci za lenjosti, glupost, sebičnost,
lakoumnost i korupciju. Ovo je jedna od najčuvenijih njegovih priča (Prim.
prir.)
No comments:
Post a Comment