TAMO GDE LOZE PLAČU, LXXXXIII, Službeni glasnik, Copyright ©
Borislav Pekić
O MEDU I GORČINI ILI MAJMUNU U KAVEZU
Danas je
poslednji dan 1960. godine. Pokušavam da održim tradiciju i izvršim sumiranje
godine, u kojoj se, zajedno s 1959. moj život, (ono barem što se kao, taj život
spolja, van mene, odvijalo) izmenio jednako temeljino kao u noći između 6. i 7.
novembra 1948.
Anđeo
Slučaja mi je dopustio da »pojedem Knjigu života«, koja će biti slatka u mojim
ustima, ali u mom trbuhu — gorka. Bio je u pravu. Knjiga je sažvakana, u trbuhu
je, ne mogu je iz usta izbaciti. (Pitanje je da li hoću; gorčitna još nije
nepodnošljiva, a ukus meda u ustima traje.)
Uspeh
koji me je u Kavez odmamio još je tu, sve banane nisu konsumirane, i ja,
majmun, u kavezu, svestan da sam na izvestan način obmanut, ali da u toj obmani
ima ponešto i za mene, a da van nje, van kaveza, van obmane, nema ništa, osim neodređenog
čekanja (in vitro) u jednom drugom kavezu. Postajem sve više svestan da nisam
iz slobode u ovaj kavez ušao. Da sam u njega prešao iz drugog kaveza. Činjenica
da sam taj drugi ja napravio, sebi za zaštitu i iluziju izolovanosti, da sam se
u njemu bolje osećao nego u ovom, ne potire istinu da je to bio kavez, krletka
kao i svaka, sa precizno isprepletainim rešetkama Zabrana, Tabua, Ograničenja,
Kanona i Pravila igre.
Čovek bi
sad, razume se, ako mu je stalo, mogao razmišljati o njihovim predinostima i
nedostacima što se tiče »slobode duhovne mobilnosti.« Stari kavez je bio
neuporedivo manji, ali je u njemu, takođe, neuporedivo manje bilo i »majmuna«.
Ovaj novi je ogroman, no »majmuna« je nebrojeno. Ono što se u starom gubilo na
prostoru, dobijalo se na maloj gustini aspiranata, jer u njemu banana nema; što
se u novom na veličini kaveza dobijalo, gubilo se u nesrazmemo većem broju onih
što su hteli da zaposednu njegove najudobnije kutove i prisvoje najukusnije
banane.
(Borba
za opstanak ovde je okrutnija — jer u starom je taj opstanak dat kao
nepromenljiv, pa se nikakvim preotimanjem, niti lukavstvima, nije mogao popraviti
— ali, budući da je ta darvinovska borba stvaralačka — za jake, razume se, za
slabe je ubilačka — stagnacija, izumiranje vitaliteta i regresija usled
nepostojanja prave utakmice izbegnuta je.) Tamo, u svom starom kavezu, smeo sam
sve što sam hteo, to je istina, ali što sam ja hteo, hteli su i smeli i svi
drugi, pa stvarne slobode nije bilo.
Za sve
je sloboda bila ista, svi smo je na isti način, u okviru zajedničkog kaveza,
upotrebljavali. Ovde, u novom, mnogo od svega toga ne smem da činim, ali kad
bih učinio, po cenu većeg ili manjeg rizika, ta ukradena, oteta sloboda prava je,
u svakom slučaju dublja od dosadašnje, koja je, na izgled, daleko obimnija, no
pošto ničim nije uskraćivana ili ograničavana, sve dok se poklapala sa slobodom
ostalih žitelja kaveza, stvarno nije nikakva, uopšte nije sloboda. Ili jeste —
u nekom vrlo iskrivljenom ogledalu ...
Realno,
međutim, ja sada živim u dva kaveza. Mogao bih, možda, reći i »između dva
kaveza«, ali kako između njih nema ništa, niikakav neograđen prostor, nego se,
izlazeći iz jednog odmah u drugi ulazi, prva je definicija istinitija. Bio je
to prilično šizofren život u dva mimo i pramapostavljena sveta, dva
neprijateljska sveta, od kojih sam u starom bio sad već priiično nevoljni
domaćin, a u novom još nevoljniji gost. Nisam bio stvarno nigde. Odbijala su me
oba. Ne govorim o ljudima, kojih ima u oba, govorim o načinu življenja i
mišljenja, onom što nas, kao sveukupnost opstanka, čini srećnim ili nesrećnim,
punim, praznim ili delimično ispunjenim ...
Bila je
to, i još uvek jeste, naročita vrsta moralnomentalne šizofrenije, koja se od
klimičke razlikovala po tome što sam ja, za razliku od jedne udvojene ličnosti,
nesposobne da obe svoje verzije istovremeno realizuje, da ih meša i jednu pamti
kad je u drugoj, hronično bio u obe istovremeno, iz kaveza u kavez prenosio sve
svoje iskustvo, osećanja, ideje i, razume se, nevolje. Još je rano reći kuda me
to vodi. Možda nekoj trećoj, nekoj fuziji starih, simbiozi prilagođenoj dvostrukom
životu, ili sasvim novoj tvorevini, koja će obe tekuće ličnosti bez žaljenja
odbaciti. Ali nešto je pouzdano. Deo gorčine u mome stomaku od te dvostrukosti
potiče.
Iznutra, ja sam, nadam se, isti. (Svestan
sam, međutim, da ne mogu biti, da promene samo još nisam uočio, i da će brzo
doći dan u kome ću ih prepoznati, a to će verovatno biti izvor novih gorčina,
bez obzira na to što ću, takođe, znati da su sve te promene, ma kako bile
revolucionarne i sa mnom danas nespojive, odavno već u meni larvirane i da kroz
njih ovako ili onako moram proći; da bih prošao ma kako živeo, ma čime se
štitio.)
Spolja
se sve izmenilo. Oženio sam se, dete dobio, ujak mi je stan ustupio, zaposlio
sam se, napustio studije privremeno (takva su napuštanja uvek privremena, samo,
vrlo, vrlo dugo traju), iz zamračenog, tihog, sporog sveta svoje sobe ušao u
blistav, (ukoliko kod nas išta može blistati, a ne tek čkiljiti) bučan (o,
larmu umemo praviti), munjevit (i ovo je, naravno, preterivanje, jer su na
Balkanu i brzine balkanske) svet filma, počeo sam zarađivati prilično veliki
novac (što je više unapredilo moje partije pokera nego moj standard), stekao mnogo
novih prijatelja, među kojima su se krili i neki neprijatelji, i, najzad,
premda lično nemobilan, počeo putovati i na druga mesta, ne samo u zatvor i na
letovanje.
U
međuvremenu, sedeo sam i dalje svake večeri (priznajem, sad više i ne baš
svake, jer je i novi kavez tražio moja sedenja), u izlogu starog kaveza, za
uvek istim stolovima kafana „Trandafilović“ i „Manjež“, pod lipama i zvezdama
ili duvanskim dimom umotanim sijalicama, sa starim prijateljima, sudeonicima i
saučesnicima mog iskustva i mojih ideja, koje sam u šali zvao Titirima, za
razliku od Triblionaca za drugitm stolovima i uopšte, svake sam nedelje odlazio
u Klub
(ne
Književnika, nego Klub Sedam Dobošara) da se podmladim sa starim školskim
drugovima iz III Muške gimnazije, u jednom od najekskluziivnijih serklova
Beograda, u kome su se prezirale žene (ali u njihovom prisustvu), govorilo
kodiranim jezikom i crtežima, nezaboravnim lingvističkolikovnim čedom I. K.,
uživalo u grubom, strancu apsolutno neshvatljivom, bazično debilnom, humoru
(debilnost i jeste prava čar tog humora, jer je, usput krajnje uspešno, i
otkrivao bazičnu debilnost okolnog sveta, i našu nostalgiju za dečijim
stanjima, u kojima smo bili, bez obzira na svaku istoriju, ili baš njoj
zahvaljujući, jedino srećni) i uopšte nesmetano se i neumereno ponašalo —
pubertetski.
Sve je,
dakle, bilo i drukčije i isto. Sve, slatko i gorko. Ali ja, dok, malko pripit —
proslava dočeka Nove neizvesnosti počela je ove godine još pre tri dana — dok
iz alkoholne magle pokušavam da izvučem prave reči za svoje strepnje, znam da će
ukus meda iz pojedene anđeoske knjige jednom zauvek nestati, a da će gorčina
pelena ostati — za uvek. Ne što bih bio naročito vidovit, u ovom času jedva i
hartiju vidim, već stoga što znam da je to Pravilo igre ovog čarobno jebenog
sveta ...
Sveta u kome baš kad mi je najlepše nađu da unesu nekog mrtvog
Zoilusa ...
No comments:
Post a Comment