TAMO GDE LOZE
PLAČU, LXXXXIV, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
DOSTOJEVSKI I RUSIJA, MORAL I POLITIKA
»Baron
Hibner proriče socijalističke pokrete u Francuskoj i Evropi. Rusija se poziva u
savez. Rusija ne treba da upadne u to. Rusija treba da gleda sopstvenu korist.
Socijalizam će se razbiti o Rusiju...« (Dostojevski: Margina na Novoje Vremja, br.
1667. od 1880) Socijaiizam je racionalizam. Zato ga je i stvorila
racionalistička Evropa od svojih racionalističkih doktrina i svojih racionalističkih
utopija. Carska Rusija nije za njega bila prirodno tle. Zato se on, uprkos
prividne pobede, o Rusiju stvarno razbio. Decenije, pa i vekovi, mogu proći pre
nego što evropski socijalizam popravi štetu koja mu je tom pobedom naneta. I
socijalizam vrati racionalizmu, iz koga je proizašao ...
»Ako verujem u Boga, ne činim to kao
glupak, (kao fanatik).« (Dostojevsiki: Beleška povodom Karamazovih.) Zar
Dostojevski traži racionalne razloge za pobožnost? Zar se odriče fanatizma,
spoznajne intuicije u krajnjoj liniji, koja jedina obezbeđuje neposrcdan kontakt
s predmetom i bitnim uslovom prave vere? ... Da li je Bog Dostojevskog Rus? ...
Vidim čudesnu sliku: Stavrogin kleči pred Raspetim . .. Evropa nije razumela
poruku Zlih duhova. Za tako nešto Zli duhovi moraju doći u Evropu. Samo se oni,
poput Stavrogina, neće obesiti o klin u nekoj kući Kantona Uri. Oni će . . .
Spor zmeđu Dostojevskog i Timoteja Nikolajeviča
Granovskog — spor više moralne nego praktičnopolitičke prirode — oko Istočnog
pitanja i, preko Istočnog pitanja, oko fundamentalnih problema odnosa Države i
Morala, nije aktuelan zbog mišljenja Granovskog (koga pisac upoređuje sa svojim
Stepanom Trofimovičem, te mu, pored besprekornog ali prilično jalovog idealizma
»Četrdesetih godina«, i njemu blagodareći, pripisuje i priličnu dozu komičnog),
koji stav Majčice Rusije prema »Slovenskoj braći« smatra štetnim po ruske
interese, jer Evropa ne samo što popreko gleda na zaštitničko namigivanje ruske
vlade bugarskim i srpskim rodoljubima, nego i zbog tog namigivanja ratuje
(Sevastopolj), ili mišljenja Dostojevskog o predmetu raspravljanja, već je cela
ova, u osnovi moralna kontraverzija, za nas, danas i ovde, poučna pre svega:
in
primo: zbog pitanja može li se država i njena politika, u moralnom smislu, tretirati
kao ponašanje neke jedinke, pa od nje onda s pravom očekivati moralno
ponašanje, velikodušnost ili zahvalnost, na primer;
in secundo:
zbog ideje sveslovenstva, koja se vizionarima, (ali ne samo njima, nego i mnogim
bivšim vizionarima), još čini primamljivom, ako ne iz gregarske čežnje za
utapanjem u jedan neiscrpan ljudski okean, ono radi iluzije da će to stapanje
beznačajne slovenske državice izvesti u svet;
in
tercio: zbog toga da se pokaže kako se prigovor Dostojevskog Granovskom, što se
u stidu od političke poezije sakrio u politički cinizam, mana koju ovaj prebacuje
Puškinu (Veliki pesnik nije se jednom zastideo što je samo pesnik), da se,
dakle, pokaže kako se taj prigovor odnosi pre na samog Dostojevskog, nego na
Timoteja Nikolajeviča.
Idealist
Dostojevski zamera realisti Granovskom da cinično i amoralno tretira poteze u
savremenoj evropskoj politici. (»On potpuno odriče čak i mogućnost zahvalnosti
Austrije prema nama zato što smo joj pomogli u njenom sporu sa Mađarima i
bukvalno spasli od raspadanja.«) Dostojevski previđa mogućnost da je stvar
Mađara u sporu s Bečom bila nacionalno opravdana, pa prema tome i moralna, a da
je, prema tome, intervencija Rusije na strani Beča bila nasilnička,
neopravdana, pa dakle, i nemoralna. U kakvom se svetlu onda pokazuje idealizam
Dostojevskog (ako ne u svetlu jednog tipično ruskog »imperijalističkog
idealizma«.) Idealist Dostojevski lamentira: Austrija se pokazala nezahvalnom
jer, evo, u Istočnom pitanju ona je protiv nas, nije s nama, a mi smo je spasli
od raspadanja! Na stranu izvesnost da Rusi nisu spasavali Austriju nego ideju
apsolutističke .monarhije (princip, a ne državu tog principa, jer sa principom
te države sukobljavali su se svaki put, kad god bi poželeli sići na Balkan i
Moreuze), i da joj je do konkretne Carskoapostolske Austrougarske stalo koliko
i do lanjskog snega; dopustimo da je u pitanju i bila baš ta K. und K., pomoć
ona nije zaslužila nikakvim platonskim simpatijama Rusije, već sasvim
neidealistički pametnom političkom računicom — nije se smelo dopustiti da se
tu, odmah uz nos, stvori jedna panonska praznina, po kojoj će, kako hoće,
duvati revolucionarni i nacionalnooslobodilački vetrovi.
Idealist
Dositojevsiki zamera realisti Granovskom što otvoreno predlaže da Rusija
napusti Slovene i da time jednom za svagda reši Istočno pitanje. Pri tome
rezonuje Granovski sasvim moralno. Mi hoćemo — misli on — samo da se osnažimo
Slovenima; što ćemo možda i njih osnažiti, ili ih ne osnažiti nego progutati,
to se nas ne tiče, to je u potpunosti njihova zla sreća. Zar nije i korisnije i
moralnije baciti ih dovraga, kad to ionako rafinirano činimo svaki put kad nam
odgovara, nego jednog dana dovraga otići zajedno sa njima? ...
Ko je
sada u tom sporu zaista idealist? Dostojevski se za tu čast spremno ponudio.
Ali ništa nije kazao što bi mu je donelo. Realizam Granovskog je, bez sumnje, idealniji.
Ako se Puškin jednom zastideo što je bio samo pesnik, Dostojevski bi se, bar
ovom prilikom, morao postideti što nije ostao samo to. Bolje je stideti se zbog
vrlina koje nam nedostaju, nego zbog mana koje imamo...
No comments:
Post a Comment