TAMO GDE LOZE PLAČU, LXXXXVII, Službeni
glasnik, Copyright © Borislav Pekić
TITIRI I TRIBLIONCI
Kao
tipičan Titir, ja nemam ideja. Samo protivideja. Moja je šira ideologija tek
naličje ideologije Triblionaca. Ona se oblikuje iz dana u dan, konfuzno i pragmatično,
kao što se bira suprotan pravac kad sretnemo čoveka koga želimo da se otresemo
...
Možda
bih prestao da titirišem, kad bih nekako spoznao unutrašnje razloge svojim
antitriblionskim raspoloženjima, stvarne razloge koji nisu ni u mom životu, ni u
tuđim idejama, nego u meni. Ali, ja se plašim da preduzmem temeljnu reviziju.
Strah me je od neutralnosti. Slutim, naime, da bih revizijom izgubio razloge
titirisanju, a dobre za triblionisanje ne biih stekao, i tako bih ostao u
vakuumu. Plašim se, u stvari, nepripadanja. Ne želim da pripadam kopnu, ali ni
ostrvo da budem. Najviše mi odgovara položaj arhipelaga. Jedno neodređeno, pre
svega neobavezno pripadanje ...
Kad bih
se odrekao titirisanja, koje, priznajem, premda me u neprilike dovodi, krepi
ustajalu močvar mog opstanka, čak i da je moje odustajanje autentično, a
promena spontana i nikakvom koristoljubivošću inspirisana, ko bi mi verovao?
Prigovorili bi mi konformizam. (Pre svih upravo najveći konformisti). Ja sam,
dakle, osuđen na titirisanje. Moram slediti jedno bivše stanje kao da sam još u
njemu. To se od mene očekuje. Očekuju i Titiri i Triblionci. Ušao sam u
neizmenljiv Ciklus ...
Kao
vazdušna lađa vezan sam lancima za bivše opstanke. Razvezujući ili presecajući
jedan, u opasnosti sam da oslabim i raskinem sve — da odletim u nepoznato, od
kojeg strepim ...
Često se
viđam sa C. On je Triblionac u drugoj generaciji. Otac mu je postao Triblionac
slučajno. C. triblioniše — nužno. Od toga ima koristi, ali bi triblionisao i
bez nje. Zapitao bi se verovatno tek kada bi nastale prve štete. C. drži da je
slobodan u svojim mišljenjima, dok ja imam predrasuda. Pošto je slobodan, a ja
nisam, jer mi predrasude to ne dopuštaju, C. drži da je u našim debatama uvek u
pravu. Pošto je ono što zastupa nužno, nužno je i on u pravu. On ne razlikuje
nužno od dobrog, Sekira koja pada na vrat čoveka nužno će ga preseći, ali to
još ne znači da su glavoseci — dobri. .Međutim, C. sasvim uspešino triblioniše.
Ponekad, čak, i originalno. Kod njega ne važi pravilo da kad čovek čuje jednog
Triblionca, čuo ih je sve. (Pravilo koje važi i za Titire.)...
Evo i
nekoliko Titira:
( ) je
odozdo Riketin u restoranu, odozgo jakobinac sa rimskom vlasuljom. Riketin u
njemu, međutim, hoće da bude Spandrel, samo mu nedostaje duh i ne razume se u
misticizam muzike. Jedino što bi, možda, mogao pucati. Ali ne dok otvara
naoružanim ljudima vrata. S nekog krova, teleskopskim snajperom, možda. Kad
uklonimo Robespierreove manire i periku, Riketinovu mrzovolju i unutrašnji
interes za fekalije, i najzad Spandrelovog dvojnika bez sluha i pameti,
zatičemo Čičikova u trojci ...
( ) je
ružičasti sladoled od jagoda koji se od ustajalosti počeo rastapati, ali još ne
smrdi ...
( ),
Proudhon u sobnim papučama + egocentrizam usedelice + cepidlačenje podšefa koji
očekuje blisko unapređenje. Svaka dlaka na glavi i svaka ideja u glavi moraju
imati svoje mesto. Srećom, i dlaka i ideja je malo .. .
( ) je
trubadur koji u sedlu Rosinante ima uveden beli telefon, i koji će skončati pod
kockastim pledom na ligeštulu okrenutom dobro odabranom jesenjem pejzažu . ..
( ) je
odistinski genije. U međuvremenu, Pjer Bezuhov u kome se, u nekom dubokom
gustišu, krije urođenik sa Bornea .. .
( ) je
takođe genije koji to neće da bude. (Pjer Bezuhov hoće.) On bi mogao dobro da
slika da hoće, ali on neće, mogao bi dobro da ljubi, ali ni to neće, mogao bi
dobro misliti da mu to nije dosadno, ali njemu je to dosadno i zato ne misli,
mogao bi čak i tenis dobro igrati, da ga ne mrzi, ali njega, razume se, mrzi...
( ) je
idejna genetička tvorevina kojoj je hrišćanstvo otac, kapitalizam majka, a
demokratiju bi on rodio da može. Volim sa njim da titirišem.
( ) ima
osećanja za humor finog kova i duha. Ali taj duh je kao mešina za vino. Puna,
prijatno klokoće. Prazna, a to ume biti, neprijatno škripi. Evo njegove
formule: O. Weininger koji se neće ubiti + Narcis kojd se neće pogledati u
vodi. I sa njim volim da titirišem.
( ) je neurasteničan, lojalan, šarmantan,
sjajan, a iznad svega nikad dosadan. Na žalost, njega više nema. Sećanja na
beskrajna titirisanja sa njim uvek su mi prijatna.
( ) takođe nema. Ali — definitivno. On je
bio pravi Titir, samo o tome nikad nije govorio. Uopšte nije govorio. Sve se
podrazumevalo. Možda čak i — simrt...
( ) je
tu, i sa njiim je titirisanje ugodno sve dok se ne uđe u komplikacije ontološke
prirode. Umetnik u gubljenju vremena, uvek je kadar da ga pokloni prijateljima.
S njim bi čovek bio zadovoljan i da nije Tiitir.
( ) i
nije Titir. On jedino voli sa Titirima da bude. Čini mu se da je tu slobodniji.
Vara se ...
No comments:
Post a Comment