TAMO GDE LOZE PLAČU, MIX, Službeni
glasnik, Copyright © Borislav Pekić
ROMANTIČARSKI EGZISTENCIJALIZAM ILI
PATOLOŠKA ROMANTIKA
Egzistencijalizam
je romantizam atomskog doba. Pokraj sve netrpeljivosti prema opstanku, uprkos
sjajno stilizovanim animoznostima prema ćudljivim skokovima tog opstanka iz
jednog u drugi šablon neraspoloženja, egzistencijalist je tim svojim opstankom
— fasciniran. U proskinezi je pred njim, kao urođenik pred svojim vračem s
demonskom maskom okrutnog plemenskog boga. Duševni nudizam egzistencijalizma
nije manje isključiv od romantičarskog, samo je stvarniji, prljaviji. Na kraju
krajeva romantičari nisu držali da muve i fekalije imaju neke bitne veze s
ljudskim opstankom . . .
Ja i moj
opstanak. Oni (pakao) i moj opstanak. Moj opstanak (pakao) i — sve ostalo.
Prevrtanje, uvrtanje, zavrtanje života kao da je od plastelina, pročešljavanje
njegovih efemernosti (s gađenjem koje, u stvari, i moj izmet uzvisuje do
ravnopravnog sudeonika životnog procesa, i tako obogotvoruje i moje
beznačajnosti), lukav psihološki postupak, svojstven introspekciji, kojim
egzistencijalist, istrajno prezirući i svoje najbesmislenije trenutke, pravi od
njih sadržaj egzistencije . . .
Filosofska
ravnodušnost koja krije brigu za stvari i paniku pred njima. (Kierkegaard je
bar od nje počinjao put Bogu. Bog ga nije lišio egzistencijalnog straha, ali mu
je pomagao da ga podnosi.) . ..
Prelistavam
stare Dnevnike iz perioda u kome sam se bavio egzistencijalizmom, pre svega
Sartreom, Camusem, Jaspersom, Kierkegaardom, Berdžajevim. Stanje privlačenja i
odbijanja neprestano se izmenjuje. Ali rečnik se u misao uvlači. Počinje se
govoriti i pisati o mišljenju koje se napada terminologijom, strukturom misli,
pa čak i u duhu mišljenja koje se napada. Postaje se egzistencijalist preko
jezika, sklonog imitacijama. Jer ovu misao, kojom se sada bavim, određuje u prvom
redu izbor i nuzpostavljenost reči upotrebljehih da se izrazi ...
Filosofski
egzistencijalizam (Jaspers, na primer) oslobođen je nekrofilnog tona njegove
primene u književnom (kod Sartrea, na primer) . . . Kad god o sebi govorim, ima
u tome nečeg lešinarskog, ali i narcisoidnog, perverznog . ..
Bljutav
je život (opstanak!) koji dopušta da bude obeščašćen mišljenjem. Uostalom, to
više nije život koji se živi, nego misli. To je život življen mišljenjem o
sebi.
Odbacio
sam uzvišenost kao besmisleno podizanje iznad mog života (dođavola sa opstankom,
dođavola sa egzistencijalističkim eufemizmima!), ali sam čitavo vreme, o njemu
misleći, bio stvarno nad njim, oholo antagonističan, superiorno neuviđavan, kao
da to nije moj život, nego tek nešto manje neravnodušan no što bi vaIjalo —
neki predmet mojih saznanja . ..
Vežbe
introspekcije, inspirisane studijama eksperimentalne psihologije, dale su mi
pogodan instrument koji nedostaje psihološki neškolovanom egzistencijalisti.
Mogao sam sebe razarati na naučnoj osnovi.. .
Jedini
stvaran (književni?) napredak od Kierkegaarda na ovamo je u tome što su naša
neraspoloženja dobila odgovarajuće terminološke i sintaktičke oblike, te time
postala dekumetnosti izražavanja, (nipošto preovladavanja). U tome smislu sirealizam
i nadrealizam takođe su naši zajmodavci. (Prepotentni doduše, jer zahtevaju da
im istorija književnosti dug vrati dvostruko.) ...
Hajdemo
još malo da egzistencijališemo ili protivegzistencijališemo, što je, izgleda,
svejedno ... Opstanak = Stator; Misao = Rotor. Misao rotira oko mog opstanka,
te se čini da ga promatra sa raznih strana, iz svih uglova. Stvarno, medutim,
to što ja vidim nisu različite strane (vrste) mog opstanka, nego različite
strane (vrste) mog mišljenja. Još uvek ja ne mislim sebe već svoju misao o
sebi. Između mišljenja i mene — zid je od niza spojenih ogledala koja ne daju
moju sliku, več iskrivljenju sliku mog mišljenja. Ja, dakle, ne poznajem kako
valja ni vlastitu misao ...
Neću da se solidarišem sa svojim besmislenostima — do kojih
sam došao, ne baveči se sobom, nego iskrivljenim odrazima svojih misli o sebi —
i zato trpim. Apsurdan sam. Da sam prema svemu tome indolentan, da te
besmislenosti smatram ostvarivanjem višcg smisla koji mi je trenutno ili trajno
nedostupan, ja bih možda i u njima, ili ispod njih, našao neko svoje blagostanje
...
No comments:
Post a Comment