TAMO GDE LOZE PLAČU, MVIII, Službeni
glasnik, Copyright © Borislav Pekić
U BIBLIOTECI, NA VODAMA JORDANSKIM
U
biblioteci sam. Treba da mađem komenitare Grimmovih bajiki, koje mi je, kad sam
mu govorio o Davidu, preporučio M. F. Bibliotekarka je imala husarske brkove i
mnogo nakupljenih netrpeljivosti. Pitala me je šta će mi knjiga za decu. One me
lažu više nego što je neophodno, rekao sam ...
Komemtara
nema. Moram se pomiriti drugom knjigom. (Preko puta, potuljen čovek čita
Politiku iz 1938. Naginje se, osvrće, još više se naginje, ponovo se osvrće,
stavlja ruku preko usta, naginje se do kraja i poverljivo saopštava: »Današnje
novine lažu. Zato se o događajima obaveštavam samo iz starih«. Iza mene, za
pultom sramežljivo se traži Dekameron. Na čitanju je. Uvek je na čitanju. Bibliotekarka
sa brkovima ne razume šta svet u njoj nalazi. U zamenu preporučuje zanimljivu
knjižicu o Društvenom planu.)
David je
u Saulovom okolu u pustinji Zif. Saul spava. Iznad glave obešeno mu je koplje,
čaša iz koje je pio bačena na jagnjeću kožu. David ulazi u šator, uzima koplje
i upire ga u carevo srce. (Ljubitelj Dekamerona je neodlučan. Ne vidi da
Društveni plan baš odgovara njegovom raspoloženju u ovom času. Možda jednom
kasnije. U meduvremenu, ima li bibliotekarka sa brkovima Klošmerl? I on je na
čitanju. I taj je uvek na čitanju. Bibliotekarka s brkovima ne zna šta je tim
čitaocima. Ta, knjiga se, druže, bavi uglavnom klozetima.
Srećom,
Društveni plan je tu. Ne kaže, ali se čini da je uvek tu. Potuljeni čovek
primećuje tužno: »Gotovo je sa Republikom, moj gospodine.« »Ne bih rekao.«
Kažem oprezno. Ne znam s kim imam posla. »Franco je uzeo Barselonu. General
Jagve će napraviti klanicu.«) Moj David, budući vladar Izrailja, ne pravi
klanicu. Ne spušta koplje u Saulovo srce. Šta se događa sa pobednikom Goliata
iz Gata? (»Znate«, kaže moj sused za stolom, »ja navijam za Republiku. A vi?«
»I ja.« Mogao sam to da kažem. Nisam lagao. Stvarno sam nekada navijao za
Republiku. Iza mene je bibliotekarka pokušala da za maleroznog čitača nađe
Balzakove Golicave priče, ali su i one bile na čitanju.
Zar ipak
ne bi uzeo Društveni plan?) I to ne beše prvi put. U Engadskoj pustinji uđe
Saul u pećinu i skide se da se olakša. Izrailjci, čučeći u tmini, gledahu svog
cara kako ide napolje. Tada se David prišunja i mačem mu odseče parče grimiznog
plašta. (Progresist nečujno odlazi po nov komplet, odlazi i erotoman s
Društvenim planom u džepu.)Pa ipak David je, preispoljna hulja, pravo je na
Saulovoj strani. Ali u Davidovom semenu, genetički u Davidovoj lozi je Mesija,
u njemu je poreklo spasenja sveta. Saul je tek epizoda Davidove istorije. Zar
tu negde nije pukotina kroz koju se može prodreti iza privida mita? (Progresist
okreće listove. »Šta mislite«, pita, »hoće li Engleska ući u rat zbog
Poljske?«.
Ne
odgovaram odmah. Šokiran sam ovom demonstracijom janusovske temporalnosti,
uzbuđen sposobnostima dve vremenski udaljene stvarnosti da žive jedna pored
druge i korespondiraju. Potresen mogućnošću da odgovorim kako ne znam, ne znam
hoće li Engleska ući u rat zbog Poljske, pa i da, ostavši razuman, napustim
vlastitu stvarnost, pređem u stvarnost mog prijatelja iz 1938. i iskreno
posumnjam da će Englezi ići tako daleko. Problem vremena u »Symphoniji eroici«
bio je rešen.)...
No comments:
Post a Comment