TAMO GDE LOZE PLAČU, MXI, Službeni
glasnik, Copyright © Borislav Pekić
BERNARD BUFFET I MOJ TEMPORALNI
MONIZAM
Nekih
desetak godina pošto sam formirao svoj priručni sistem shvatanja vremena i,
primenivši ga na literaturu, oprobao ga u par tekstova, pronalazim snimke dve
slike B. Buffeta, koje ovu primenu frapantno precizno, premda, s obzirom na
prirodu slikarstva, mehanički ilustruju. Prva je »Razapinjanje na krst«, rađena
1951, druga je »Skidanje s krsta«, od 1948. (Buffet, naime, ima viziju, ali
slika o toj viziji govori samo ono što može saopštiti o njenoj formi, o njenim
vidljivim pojedinostima, nimalo ili sasvim malo o njenom revolucionarnom
značenju)...
Na slici
»Razapinjanje«, (sećam se I. Vasiljeva i njegovog »Raspeća« iz 1952 i 1953,
sećam se, takođe, i svih drugih raspinjanja koja sam video), poslednji Mesijini
prijatelji, rođaci i učenici — muškarci u kratkim pantalonama i majicama, žena
u haljini s rukavima tek nešto ispod lakata — očekuju Njegovu smrt, pri čemu su
u scenu uključena i dva razapeta razbojnika u kupaćim gaćicama, a jedina žena,
po svoj prilici jedna od Marija, sedi na zemlji, do nogu Hrista, takođe u
gaćicama za kupanje. Na slici »Skidanje« interpolacija, međusobno prožimanje
vremena, ekstremnija je i uočljivija. Vidimo grobare u crnim uniformama kako
odnose Hristovo telo.
(On je sad u belim gaćicama, kao i preostali
razbojnik na krstu); visoke dvokrake merdevine zaboravljene kraj drugog; u
podnožju, nesrazmerno velike čavle, koji bi mogli biti i drveni klinovi, kao
oni što su se zabijali ispod sastava butina da održavaju srozano telo, i
gvozdena klješta, sve to levo; a desno, lavor i bokal, između nepoznatog čoveka
u dugačkom kaputu s kavezom u ruci i deteta što se za taj kaput uhvatilo, i
Josifa iz Arimatije ili apostola Jovana u odelu sa kravatom i tešenju jedne od
Marija ...
Gumeni
labudovi u basenu banje siloamske i gramofon na ledini koji svira »You are my
destiny«, imaju isto značenje kao Buffetovi uniformisani grobari i savremeno
odeveni Josif iz Arimatije u događaju koji se zbio dvadesetak vekova ranije ...
Priča
više nije transverzala koja preseca uzastopne faze vremena, već se sve vreme smotalo
u istu ravan priče . ..
Naravno
da je ovaj Buffetov temporalni monizam, mehanički na njegovoj slici, još uvek
mehanički i u mojoj povesti. Pojedinosti našeg života vraćene — zatečene,
zapravo, jer u kruženju vremena ne postoji ni »pre« u koje bi se vratile, ni
»posle« gde bi otišle — zatečene, dakle, u nečemu što se zbilo 30 godine prvog
veka (ne kažem pre dvadeset vekova), još ne znače da se privid proticanja
vremena uništio. Kako sad ove pojedinosti u mojim pričama stoje, mogu se
tumačiti kao ćud pisca iza koje ne stoji ništa do potrebe da začudi. . .
Nisam
zadovoljan pričom »Čudo u Kani«. Ona je plitka. Priča o oduzetima — anegdodska.
Takođe doraditi »Čudo u Magdali« (identifikacija sa Noemi?)
Izvesnim
epizodama nužna je realistička pozadina. Mit će se osušiti bez živog života u
kome se događao. Porodični život i svadbeni običaji Jevreja (Kana i Nazaret),
zakoni i život gubavaca, (Jabnel), o bogaljima i prošnji (Jerusalim, Siloam),
javne kuće (Jerihon, Jerusalim), šta se zbivalo po tamnicama, u čemu se stvarno
sastojao dan jednog sadukeja, Ane ili Kajafe, recimo . . .
Ova se povest ne bavi umiranjem nego rađanjem mita, jednog
Novog zaveta, ali ona ne može izbeći umiranje drugog — starozavetnog . . .
No comments:
Post a Comment