TAMO GDE LOZE PLAČU, MXXIX, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
KIJEVSKO LETO
(Avgust—Septembar 1966.)
U Rusiji
nisam vodio Dnevnik. Tek sporadične telegrafske beleške. Ako ih odmah ne
dešifrujem desiće im se ono što se događa sa mojim »klozetskim uspomenama« iz
1948/9. ..
Film
koji će »Lovćen« raditi u koprodukciji sa ukrajinskim studiom »Dovženko« iz
Kijeva, zove se »Vinica«. Ukrajinski pisac Zagrebeljni napisao je manuskript u
stilu kolhozne »Travijate«. Reditelj B. B. i ja odlazimo u Kijev da stvar,
koliko je moguće, učinimo snošljivom ...
U hotelu
sam »Ukrajina«. Soba je prostrana, svetla i akustična .. . U dubokim nišama, na
ukrštanju hodnika, sede »domaćice sprata« u belim bolničkim mantilima i sa uvek
spremnim ljubaznim izvinjenjima. Eto njevazmožno . . . Na strategijskim
mestima, mali bifei sa divovskim teglama punim kiselih krastavaca, kavkaskim
konjakom i votkom. Sve je vrlo veliko, ali nešto manje jednostavno ...
Rusi su
pažljivi domaćini. Ne dopuštaju da se dosađujemo. Uvek su sa nama ...
Vrlo
često idem u Operu. Imam svoju ložu. Poslednji put imao sam je 1941 na Cetinju
...
Crkva
Sv. Vladimira. U pustoj lađi, mlad čovek na golom kamenu u proskinezi...
Voze me
Hreščatikom, potpunom restauracijom predratne avenije. Osećam se kao da sam u
avionu koji rula aerodromskom pistom. Automobil je Volga, cma, udobna. Napred
je samo šofer. Hteo sam da sednem pored njega. Nije mi dopušteno. Eto
njevazmožno. Niko ne sme da sedi pored šofera. Pačemu? Patomu. Zato? Zato.
Harašo. U redu. Seo sam pozadi, između B. B. i druga C., generalnog direktora
Studija »Dovženko«, heroja Sovjetskog saveza, ratnog invalida (ide sa štapom),
i ako se ne varam, penzionisanog generala. Pred crvenim svetlom raskrsnice samo
dva automobila, naš i jedna druga kola, čiju marku ne razaznajem. Iz njih
izlazi oficir u uniformi NKVD. Ne izgleda impresivno, ni dekorativno. Ne može
biti ništa više od kapetana.
Naš
šofer brzo spušta staklo, napet je. NKVD se na njega dere. Shvatam da je po
sredi sitna saobraćajna greška, nesporazum za koji je, najpre, krivica
solidarna. Naš šofer stidljivo daje objašnjenja. NKVD produžuje da besni. Uzima
od šofera ime i ibroj. Glasno protestvujem. B. B. mi zariva lakat u slabinu.
Pitam direktora zašto ne uzima u zaštitu svog šofera? On gleda kroz prozor.
»Baš lepa jesen,« kaže, »odavno nismo ovakvu imali.« NKVD najzad, i ne
pogledavši nas odlazi. U međuvremenu je prošlo zeleno svetlo i mi smo opet pred
crvenim. »Je li ovo bio saobraćajac?« Pitam direktora. B. B. ljubazno prevodi:
»Boris kaže da mu se Hreščatik jako dopada.«...
Dnjeparski
kejovi. Piroške. Zlatni zalazak. Nekoliko glumica koje računaju na uloge.
Velikodušno iih dodeljujemo. Uveče — kavkaski konjak u tuluminama . . .
Najzad
nešto i radimo. U hotelskoj sobi B. B. i ja smišljamo finalnu ljubavnu scenu.
Ja je opisujem. Reditelj je igra, on je u tome nenadmašan. Cak i u odsustvu
rekvizita, crkvenih zvonika koji su glavna originalnost prizora. Junaci našeg
filma, mladić i devojka, dramatično rastavljeni, traže se kijevskim ulicama,
koje su prazne i kada su pune sveta. Vinica, devojka — žene su uvek u takvim
stvarima snalažljivije od muškaraca — dobija ideju. Penje se na zvonik jedne
crkve, veša se o konope i zvoni. Na drugom kraju, mladić smesta razume ovaj
divlji krik strasti. Utrčava u prvu crkvu, koja je svakako na pet milja odatle,
ustrčava na zvonik, baca se na konope i zvonima odgovara na nežni poziv.
Kadrovi se smenjuju, čas zvoni mladić, čas odzvanja devojka, tonovi postaju sve
dublji, broj pokrenutih zvona sve veći, penjući se prema kreščendu i finalu
priče.
Pošto je
Vinica Jugoslovenka, a mladić Rus, zvona sa dve crkve, preko volšebno
pokrenutih svih kijevskih zvona, pretapaju se u himnu Ijubavi, mira i bratstva,
Heilige Dankensang slovenske bratske saradnje. Rusima se scena silno sviđa.
Naravno, negde se mora ubaciti i kijevski metro. Kijevski metro, koji liči na
crkvu, apsolutno je obavezan. B. B. i ja ponovo odlazimo u hotelsku sobu. Usput
nabavljam novu količinu konjaka. Bez njega se takve stvari jednostavno ne mogu
smisliti. Najzad, posle desetak čaša, nalazimo rešenje. Tražeći se, Vinica i
mladić, penju se i spuštaju eskalatorima, uvek u suprotnom smeru. (To povećava
dramatiku, a dopušta da se vide svi kijevski eskalatori). Rusima se i ovo silno
sviđa. S trećom idejom propadam. Predlažem, naime, da se središna ljubavna
scena, na samoj granici coitusa, jer se ona ne sme preći (ne mora baš sve da se
vidi!), odvije u jednoj od kamenih ćelija-grobova basnoslovne kijevske Lavre.
Rusi to s gnušanjem odbijaju. Predlog nalaze krajnje dekadentnim. Više im se
dopada metro. Povlačim se...
Pijem
kavkaski konjak.
No comments:
Post a Comment