TAMO GDE LOZE PLAČU, MXXXIII, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
TESNA
VRATA ILI POSTOJANJE NA TREĆI NAČIN (II deo)
Otpor
prema neizmenljivosti, stalnosti, »rutiniziranom opstanku« — u savršenoj
oprečnosti s mojim socijalnim, građanskim bićem koje naginje miru, redu,
stalnosti, sigurnosti — prisiljava me da u oblasti književnog izražavanja za
moje umišljeno konzekutivno Ja pronalazim nove gramatičke oblike. Zapravo, da
stare koristim u novom smislu, prilagođenom uvek promenljivom i nestalnom biću
mojih junaka. »Kontinuelnom Ja (kakav moram biti ako sam predodređen) odgovara zamenica
prvog lica.
Ona
pokriva sve njegove načine (tropose) i sva njegova vremena. Pretpostavljeni
kontinuum dopušta da se kaže Ja sam bio, Ja sam učinio, Ja sam rekao. Ja, kad
opisuje prošlost, zamišlja ovu kao svoju, te se u nju stavlja kao što jeste u
svojoj sadašnjosti, iz koje je opisuje. Termin produžuje egzistenciju unatrag
na onu koja mu u stvari ne pripada. (Kad se kaže Ja ću učiniti, čini se to isto
s budućom egzistencijom.) Tako nasilno uspostavljam idealnu celinu, premda ovoj
u realnosti ne odgovara ništa, do potrebe svesti da sva svoja stanja okuplja
oko jedne fiksirane tačke. Kad kažem Ja sam bio u Zagrebu, čini mi se da sam
sebe uspostavio kao jedinstvenu ličnost, poistovećujući onu što je bila u
Zagrebu i ovu što se tog boravka kao svojeg seća . . .
Pamćenje
se ovde pojavljuje kao uzurpator nečega što ne pripada osobi koja pamti, što
pripada drugoj osobi s njenim pamćenjem. Pamćenje se, takođe, ovde javlja kao
malter koji oblepljuje labavu zgradu mog Ja, da bi spolja izgledala — cela i
jedinstvena. Moje aktuelno Ja, međutim, ne nalazi se ni u kakvom stanju identičnosti
s mojim aktueliziranim, minulim Ja. Tek u izvesnom srodstvu. Možda
najpribližnijem genetičkoj vezi između sinova kojima je isti samo otac, a majke
dve različite žene. Ono, aktuelno Ja, je autonomno. Ne odgovara ni za svoju prošlost,
jer nije njena, ni za svoju budućnost, jer njena neće biti. Kad bih za sebe
kazao: On je bio u Zagrebu, a ne Ja sam hio u Zagrebu, rekao bih istinu. Ja
mogu samo da sam u Zagrebu. Ili da nisam u Zagrebu. Sve što jeste — jeste
sad. Egzistencija nema ni prošlost, ni budućnost, isključivo — sadašnjost.
Konzekutivno Ja je jedino moguće Ja. ..« (Dnevnik, 6. oktobar 1956.)
Žudnja
za promenom, nepredvidljivim postupkom, nespojivim i sa mojim građanskim
odgojem i sa mojim nazorima, postaje ponekad nepodnošljiva. Ne mokrim na ulici,
tako daleko ne idem, činim to u izvesnom figurativnom smislu i kad mi je
naročito teško, ali se uvek pitam da li se uzdržavam blagodareći svom odgoju i
nazorima, ili me od nekih jačih činova čuva ponižavajuće osećanje da ni oni
neće biti slobodni, da će, časom činjenja, i oni postati nužni, te tako još
više establirati moje ropstvo . . .
Vrata su tesna, rekao je jevanđelist Luka. Ali je i rekao: »Navalite
da uđete na tijesna vrata.« (Luka, 13—24) Kazao je, doduše, u nastavku istog
paragrafa »Mnogi će tražiti da uđu, i neće moći.« ali ničim nije nagovestio da
onih koji će ući neće biti. Nešto ranije, u 3—5, kaže: » ... i hrapavi putevi
neka budu glatki.« Za sada niti su putevi glatki, niti vrata široka. Vrata su
tesna a putevi hrapavi. U prvima derem kožu, na drugima mi krvare noge. Ali,
iako hrapavi, putevi još postoje, i, premda tesna, vrata su još otvorena ...
No comments:
Post a Comment