TAMO GDE LOZE PLAČU, MXXXIV, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
ŠTA JE STVARNOST, A ŠTA SLIKA?
Izložba
R. Reljića. Salon Muzeja savremene umetnosti Beograd. 1967.
»Do te
mere je teško utvrditi,« kaže Šejka[1], »šta
je stvarnost, a šta Reljićeva slika, da sam spreman da Reljićeve slike
posmatram kao verni otisak stvarnosti, kao opis sveta.« (Ja
podvukao.) Šejka je mogao otići i korak dalje. Mogao je reći da one jesu svet. Svet
koji je najpre morao biti izvestan otisak, ali dvostruk, spoljni modela,
unutrašnji Reljića, a zatim više ni to: sasvim se otevši od gravitaeionog polja
čula osuđenih na empiriju, čak i kada ova ima privid naše imaginacije, taj svet
je, posredstvom čuda stekao nezavisnost, i stoji prema ovom našem, ne kao
njegov subjektivan odraz (po zlu čuveni »subjektivni odraz objektivne
stvarnosti«) več kao nuz-svet, prema-svet, svet za sebe. To nije proces puke
rekreacije, nego geneze. U tom pogledu se ni najibolja literatura sa
slikarstvom ne može meriti.
»Ova
urođenost i simetrija«, piše Šejka u katalogu, »bili su kostur mitologije, one neumitnosti prepoznatIjive
kao smisao, kostur koji je tragičnost postavljao u
koncentrične krugove (nalik na Reljićeve mete), tako da su bića i stvari imali
putanje jasne i predvidljive, da je demon, misleći da remeti, samo učvršćivao i
dopunjavao jasnost.« (Podvlačenja moja.) Time je Šejka opisao pozicije bića i
predmeta u realnom svetu. U Reljićevom »otisku«, odnosno prema-svetu nisu iste.
Upravo stoga što to nije otisak, nego nov svet, u kome zakoni našeg ne važe.
Tako se
Maskenbal Reljićevih slika ne ukazuje kao završna forma tragizma našeg, nego
kao prirodan način postojanja u njegovom. U protivnom Reljićeva slika bi bila
samo osećajni ili misaoni komentar našeg sveta, odlivak, koji svojim
nesaglasnostima sa modelom, predstavlja istovremeno i njegovu — kritiku. Ja volim,
međutim, Reljićeve slike upravo zbog demijurške slobode, s kojom se, uprkos
prividu i sporednim analogijama, uopšte našim svetom ne bave, što ga odbacuju
kao jedinu mogućnost postojanja, što ga ne izneveravaju, nego zaobilaze,
tražeći svoje istine u nekim drugim dimenzijama. Smisao prerušavanja, o kome
Šejka nadahnuto govori, upravo je u tome da se ta istina sakrije. Maske
pripadaju nama, to je istina, ali sve ono iza njih drugom, neotkrivenom, možda
boljem svetu. (Već sama mogućnost jednog drugog sveta dovoljno je dobra da
unapred iskupljuje sve njegove eventualne rnane.)
Voleo bih o tome da razgovaram sa Šejkom.
Reljićeve
slike pozajmljuju mi osećanje slobode kakvo ne mogu preuzeti nigde ni u mom
svetu, ni nad mojim ili tuđim knjigama. Možda jedino u nekom naročito uspelom
snu. Ali mi to ne vredi. Ono mi je potrebno za javu i život, nije u krevetu . .
[1] Inž. arh.
Leonid Šejka (1932–1970), arhitekta i slikar. Jedan od
osnivača „Medijale”. Diplomirao je arhitekturu na Beogradskom univerzitetu, a
studirao je sa Lj. Pekić. Izvanredan slikar, čija se dela nalaze u Muzeju
savremene umetnosti u Beogradu. (Prim. prir.)
No comments:
Post a Comment