TAMO GDE LOZE PLAČU, MXXXV, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
S LEĐIMA OKRENUTIM ZIDU, (O DOKUMENTIMA)
( ) mi prebacuje da sam se u pismu ogrešio
o njega. Tražim da mi kaže šta sam napisao. Citira. Ma koliko citat zvučao
ubedljivo, više po sigurnosti s kojom ga je navodio, nego što bi ličio na moj
rukopis, sumnjam da sam tako nešto mogao reći. Odlazim u susedniu sobu. Donosim
kopiju tog pisma. ( ) mora da prizna da ga je pogrešno citirao. Razlika je bila
mala, ali dovoljna da mome mišljenju da pežorativan karakter. ( ) je zapanjen:
»Ti čuvaš kopije svojih pisama?«. »Razume se.« Kažem. »Od kada?« »Od 1953.« ( )
me gleda sa nevericom: »Ali zašto?«. »Iz istih onih razloga,« kažem »iz kojih
revolveraš uvek sedi sa leđima okrenutim zidu.« ...
Strast prema dokumentaciji je davnašnjeg
datuma. Vođenje Dnevnika je samo jedan njen izraz. Prikupljanje starih
dokumenata drugi. Novine su treći izvor. Isečci iz dnevne i periodične štarnpe.
Hrpe isečaka, poput mumificiranih leševa dogadaja, bačenih u zajedničke jame
(raznobojne fascikle) po godinama. Kad imam vremena sređujem ih i po datumima.
Uz njih su, kao neka vrsta detaširanog Dnevnika, i komentari, trenutno
pravljeni. Ponekad i komentari činjeni znatno kasnije. A ne retko i jedni i
drugi za isti događaj . . .
Sređivanje
ide sporo. Tek sam u 1965 godini. Tri godine u zaostatku. Upravo sam u avgustu
1965, mesecu izlaska Vremena čuda iz štampe. 11. 8. 1965 Politika Ekspres, iz
pera D. G. donosi kratak razgovor samnom. Sećam se okolnosti. Bio sam u
redakciji. Unaokolo je nesnosno kloparalo, bio sam savršeno dekoncetrisan,
uprkos izvesnom ličnom žurnalističkom iskustvu (s jeseni 1948. radio sam kao
reporter u Glasu), i jedina mi je želja bila da se što pre nađem opet na
vazduhu.
D. G. je
delovao profesionalno, što će — iz ove naknadne perspektive — reći u zavidnoj
meri konfuzno. Obavljao je izvestan broj procesa simultano, od kojih je
ćaskanje samnom bio na trinaestom koloseku njegovog duha. Intimna saradnja dve
konfuznosti nije, dabome, mogla imati za posledicu neku naročitu jasnoću i sređenost.
Sutra dan je izašao njegov dopis. U njemu se žalim kako svaku stranicu pišem
teško i mučno, bezbroj puta. Savršeno mi je nejasno kako sarn takvu glupost
mogao reći. Niti pišem teško, niti prekrajam bezbroj puta. Nikad zapravo ništa
ne prekrajam. Nepoznato mi je da sam ikada promenio redosled pasusa. Sve što
činim je — doterivanje stilističke naravi. Ovde onde -reč, ovde onde dodavanje
neke rečenice, ili nekog misaonog toka.
Pitam
se, sada, posle toliko vremena, jesam li ja to stvarno kazao, ili je G. bona
fide naseo opštem uverenju da je pisanje »đavolski zanat«, muka koju valja već
i zbog muke poštovati. Rekao sam, zatim, da još ne umem pisati, što je moguće,
jer to, čini se, ni sad ne umem. Ali G. ovakvu skromnost, očevidno, nije
smatrao dovoljnom. Nalazio je da zaslužuje naročiti publicitet. Iznad moje
prilično velike slike pustio je enormno krupan i intenzivno crn naslov: »JOŠ NE
UME DA PIŠE!«. Zar je onda čudno što u Beogradskoj nedelji, već 15. 8. 1965,
pod naslovom »Samokritika«, izlazi sledeći nepotpisani komentar: »Pre dva tri
dana pročitah u večernjoj štampi vest u kojoj izvesni Berislav Nikpalj zahteva
da se zabrani prodaja njegove knjige. A odmah do njega, na istoj strani, jada
se drugi književnlk, neki Borislav Pekić, da ne ume da piše. Zbilja šta je sa
tim analfabetskim tečajevima?«
Šta,
međutim, taj G. članak o meni, u svetlosti očevidne neistine — za koju sam,
pretpostavljam, sam kumovao — znači kao dokument? Sta, zapravo, on dokumentuje?
Istinu, ako moj Dnevnik propadne. U protivnom, besmislicu. Jer niti »mučno«
pišem i »beskonačno« prepravljam, niti baš toliko ne umem da pišem da bih preko
novina tražio najbliži analfabetski kurs ...
Kada bi
neki naš neobavešteni potomak, poslednji mizerni preostatak progresivnog
humaniteta, posle progresivne atomske kataklizme, zakopan bio sto metara pod
zemljom sa kompletom Borbe iz poratnog perioda (1945—1948), i, da mu prođe
vreme, uzeo ga čitati, morao bi poverovati da je njegovu mizeriju skrivao sudar
zemlje s nekom poremećenom kometom, a ne vlastoručna atomska kataklizma, jer,
po našim vestima i karikaturama, bedne američke »Džilde« nisu bile kadre izaći
na kraj ni s kozama otoka Bikini. Nama, što još nismo otišli pod zemlju da tamo
tek spoznamo kako smo i koliko varani, može biti jasno nešto drugo: da je strah
od atomsike bombe bio isuviše veliki da bi se smela uzimati ozbiljno. U tome
smislu i ta je laž dokument vremena, pod uslovom, razume se, da se za istinu —
zna. Da se zna kako je atomska bomba opasna i za kozu, a nekmoli za čoveka ...
Bez
obzira na moje rezerve prema dokumentu, naročito ako je novinskog porekla, i
naročito tamo gde se komentar fakta ne luči od samog fakta, nego fakat naziremo
ispod zaštitnog omota komentara, primećujem da se on, kao pomoćno sredstvo mog
uviđanja realnosti, sve više uvlači u Dnevnike. U svakom slučaju, sadrže oni
sada više citata nego ikada ranije. Znači li to da me realnost ponovo
fascinira, da ulazim u fazu nekog neorealizma, da se moj rukopis pomera od
»unutrašnje stvarnosti« prema »spoljnoj«, tražeći negde na sredini između njih — i svoje teme i
njihov književni modalitet? ...
No comments:
Post a Comment