TAMO GDE LOZE PLAČU MLXIX deo, Službeni
glasnik, Copyright © Borislav Pekić
DEO PRVI: “GRAĐENJE”
će
svačiji život okrenuti naopako, i svemu dati novo značenje.
Ta
opšta konfuzija, uz autentične događaje iz prvih dana revolucije, daje se iz
perspektive Isidorove i njegovih unutrašnjih raspoloženja koja će ga načiniti
pristalicom i saradnikom novog stanja. Razmišljanjima dečaka u sazrevanju gradi
se i slika revolucije i slika duševnih i intelektualnih preobražaja (mehanizam
metamorfoze), koji od jednog građanskog deteta stvara neprijatelja nasleđenog
načina života i pogleda na svet.
Razvoj
nije ni lak, ni jednostavan. (U zrelom čoveku ima analogiju u metamorfozama
Filipa Njegovana.) Suprodstavljaju mu se nepovoljne okolnosti. U prvom redu,
duboko ukorenjeno građansko vaspitanje, „buržoaski pogled na svet“, kojeg novi
ljudi odbacuju kao — predrasudu. Tu je i snažan otpor porodice, izložene progonima,
konfiskacijama, nacionalizacijama, pa i likvidaciji. (Izuzetak je Filip
Njegovan, načelnik OZNE u Beogradu; jedini on razume i podstiče Isidora.)
U
otporu prednjači majka s kojom odnosi postaju teški. Pogotovu nakon emigriranja
oca Jakova, primoranog da zbog podizanja Doma germanske kulture pobegne na
Zapad. Pristajanje uz Revoluciju stavlja Isidora izvan njegovog prirodnog kruga
i dovodi do privremene krize u odnosima sa Borisom koji se od samog početka
angažuje protiv nje. Njegovo buržoasko poreklo, kojeg se stidi, i kad god može
krije, održava stalni zid između Isidora i njegovih novih drugova, ma koliko se
trudio da ga lojalnošću novim ideja ma i besprekornim ponašanjem sruši.
No
više od svega, potpunoj transformaciji suprodstavlja se stvarnost Revolucije.
Naročita dijalektika mora biti upotrebljena da bi se uz nju pristalo, ako čovek
do nje nije došao prirodnim putem socijalnog otpora. Ubrzo, Isidor postaje
model vremena. U duši, međutim, rađaju se prve sumnje, obrazuju prvi otpori,
manifestuju se prva neslaganja. Nova forma postepeno se rastače pod dvostrukim
udarcima neprihvatljive realnosti i unutrašnjih neraspoloženja, izazvanih
intelektualnim i moralnim sazrevanjem.
Događaj
za događajem u iskušenje dovodi njegovo opredeljenje. Svedok je groteskne scene
u kojoj novopostavljeni predsednik grada drži govor u čast Rusa, koji mu u
istom času siluju trinaestogodišnju kćer. S Borisom, skriven u jaruzi pored
seoskog konjskog groblja, prisustvuje mitraljiranju pripadnika nemačke
nacionalne manjine, medu kojima je i devojčica koju je voleo. Od njega se
zahteva da uhodi vlastitu porodicu . . .
Isidor
i Boris vraćaju se u Beograd gde postaju učenici istog razreda Treće muške
gimnazije. Iako načet sumnjom, Isidor još nije razočaran. Ali u školskim
klupama, na autentičnim događajima, nastavlja se njegov raskid s novim stanjem.
On nije dramatičan. Isidor se samo postepeno dezangažuje. Definitivan raskid
usleđuje tek u zimu 1946, kad kao član Gimnazijskog odbora Omladine ustaje
protiv tzv. „defašizacije škole“, odnosno izbacivanja iz škole izvesnog broja
neprijateljski raspoložcnih učenika, medu kojima će biti i Boris. Time se
završava druga faza Isidorovog sazrevanja.
U
fazi deziluzioniranja, oseća se Isidor beznadežno prazan i nekoristan. Jedini
pozitivni aspekti krize su popravljanje odnosa sa majkom, obnova onih s Borisom
i uspostavljanje korespondencije sa ocem. Ta pisma, u fazi Isidorove
fanatizacije, konvencionalna, čak i optužujuća, postaju sada prisna, pretvaraju
se u intiman i značajan razgovor oca i sina ...
Pripomaže
tome i Isidorova odlutka da se vrati svom dečačkom snu — arhitekturi.
Graditeljstvo nije za njega samo umetnost, strast, životni poziv, već i savršen
alibi za neučestvovanje u realnosti. Za razliku od Borisa koji 1946, ulazi u
jednu omladinsku zaveru, Isidor se povlači u potpunu ravnodušnost i
neutralnost. 1948. dolazi do krize. Boris odlazi na dugogodišnju robiju, Isidor
na Univerzitet.
No comments:
Post a Comment