TAMO
GDE LOZE PLAČU MLXXVIII deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
ZAŠTO LJUDOŽDERI NISU PATILI OD
DUŠEVNIH KRIZA?
Svaki je sistem teorijski izvodljiv. Načelno uzev, svaka se konzistentna
ideja može projektovati u stvarnost. U praksi, međutim, tamo gde se okolnosti
nikad ne mogu baš sasvim predvideti, i one ometajuće eliminisati, nastaju
teškoće kojima zahvaljujemo za ono malo prirodnog, spontanog, slobodnog života
što ga, s vremena na vreme, uživamo. Našem načinu života nedostaje doslednost i
otuda potiče većina duhovnih, duševnih i društvenih kriza.
Antropofagos, ljudožder, nije patio
od tih kriza jer mu moral nije bio u sukobu sa ukusom, a naš strogo osuđuje bar
polovinu onoga što osećamo, činimo ili mislimo. Preostala polovina, u srećnom
skladu s ličnim merilima, u nesrećnom je protivrečju s nekim opštim. Tako je
nesklad opšti i potpun. Njegova apsolutnost, pretvorena u Prirodan Poredak
Stvari, u Pravila Igre, kojima se povinujemo ako sebe smatramo građanima, ako
držimo do pripadnosti tzv. građanskoj civilizaciji Razuma i Mere, onemogućuje
svaki slobodan izbor u okvirima datog životnog klišea. (Izbor van njega je
bekstvo.)
O nekakvoj racionalnosti, o nekakvom uistinu razumnom životu, ne može ovde
biti ni reči. Niko, naime, ne može racionalno živeti ako njegovim ponašanjem
diktiraju dva oprečna, neprijateljska sistema vrednosti. Od toga se može jedino
pošašaviti. Kao Buridanov magarac između dva plasta sena. Takvim magarcem
osećaće se i advokat Leonid Njegovan kad na temu ove dihotomije bude razmišljao
1941, prilikom porodičnog božićnog skupa u Turjaku kraj Ljubljane. Ali mu to
neće smetati da sa generalizacijom produži: saznanje da je čovek magarac pomaže
da se to bude lakše.
Razmišljaće, dakle, i o tome da su Revolucije kolektivne racionalizacije
ovih dilema. Krvlju se savlađuje protivrečnost građanskog bića. Između morala i
čina opet se stvara korespondencija. Novi moral iziskivaće i odgovarajuće,
druge činove. Kad se otpočnu preduzimati treći, točak dihotomije počeće da se
ponovo okreće. U nastavku će gospodin advokat doći do ubeđenja da se
buržoazija, kojoj je po definiciji i sâm pripadao, mora odlučiti između neba i
zemlje, hrišćanske i akcionarske etike. U protivnom, izgubiće svet u korist klase,
koja, bar privremeno, bude uspela da spoji moralni ideal s realnim ljudskim
interesom. Tako će dospeti do projekta idealnog buržoaskog svemira. On će se
osnivati na jednoj od čuvenih simeonskih poslovica, po kojoj se sve na svetu
događa u procentima – En postotis...
Ovo je fantazmagorično razmišljanje jednog građanskog intelektualca
razočaranog stanjem društva što mu je 1941. ostavljeno u nasleđe. O čemu bi i
kako razmišljao razočarani intelektualac godine 1979? (Pod uslovom da bar
približno zna čime je razočaran, i da još uvek ume to da bude.) Bez pravog,
iskrenog, a iznad svega dubljeg odgovora na ovo pitanje, odgovora koji je i sâm
lišen predrasuda razočarenja, nemoguće je napisati savremeni roman o savremenom
intelektualcu. Umesto toga, uvek ćemo dobijati realističku priču o
malograđaninu ili romantičarsku priču o negrađaninu svih vremena.
Ovaj zapis, međutim, ne pišem zbog literature. (Dođavola sa literaturom!)
Pišem ga zbog svog života koji opet počinje da klizi tračnicama rutine, na
kojima su sve stanice unapred obeležene i jedina se uzbudljivost može osetiti u
povremenim zakašnjenjima da se do njih stigne. Približava se vreme mojih
famoznih dekadnih mena i ja se iznova osećam uznemiren i konfuzan kao leta
1968. kad sam na Zlatiboru odlučio da dođem ovamo na Tibet...
Nešto će se dogoditi.
No comments:
Post a Comment