MIT KNJIŽEVNOSTI I MIT STVARNOSTI VI deo, Copyright © Borislav Pekić
III RAZARANJE CIVILIZACIJE
(nastavak)
(MITA O NAPRETKU)
Pogledajte samo svoju istoriju. Zar vam ijedna
duševna klinika može pružiti tako biran prizor sumanutosti? U takvim
varijetetima i s tako profilisanim kliničkim slikama duševne regresije i manijačke
progresije?
Svet je danas u toku paranoidne tehnološke
revolucije, neuporedivo presudnije od industrijske, a pogotovu religioznih.
Koncept budućnosti približio se najjezivijim morama mašte. Započeta je debata o
tome koliko se moralno i pravno legitimno, smeju produžiti laboratorijski
eksperimenti sa in vitro proizvedenim ljudskim fetusom.
Nalazim, uostalom, to prirodnim. Mi u svojoj
nesrećnoj istoriji varvarski eksperimentišemo i društveno i moralno i
psihološki, pa i fizički sa čovekom u svakom njegovom dobu. Zašto bi mu fetus
poštedeli? A ako to implicira definiciju ljudskosti, pitanje kad postajemo
ljudi, a kad smo još samo tvari, i da li samo mozak određuje našu čovečnost, pa
time i zaštitu od eksperimentalne smrti, mi smo svojom istorijom na to već
odavno odgovorili. Po njoj sudeći mi nikad ljudi i nismo postali – da bi nas od
eksperimentalne smrti valjalo zaštiti – nikad postigli ni onaj status što ga
imaju životinje po našim zoološkim vrtovima.
U međuvremenu širom su otvoreni putevi
veštačkoj inteligenciji, za koju se drži da će našu osloboditi dosadnih
automatizama, ali se previđa da je može osloboditi i slobode, možda jedinog
automatizma od kojeg zavisi naša ljudskost. Vizija androidskog sveta
postala je jedina nada čoveka koji je izneverio vlastiti. Moralnoj zagađenosti
naše istorije, priključuje se sada i akutna kontaminacija životne sredine.
Uništenje prirode postalo je javnim uslovom našeg napretka. Ali i to je
normalno.
Kada sebe ne štitimo, zašto bi očuvali išta
drugo? Jer danas godine 1984, na pragu Zlatnog doba Vodolije, vrši se u 98
zemalja, članica Ujedinjenih nacija, najgnusnija tortura nad ljudima. Sve su
konvencije o ljudskim pravima, u međuvremenu, uredno potpisane. One, doduše,
imaju klauzulu o tzv. Standardnom minimumu, preko kojeg se ljudi ne
smeju maltretirati, ali do kojeg se, očevidno, s njima može raditi šta se hoće.
I sada sve zavisi od toga kakav je gde taj Standardni minimum. U
Kamerunu je, na primer, potapanje ljudi u govna, a ponegde i električni kolac.
Pogledajte ovu civilizaciju koja počiva na
smrti, a izbegava da je shvati. Koja pretpostavlja da je jednovremeno
razume kao nešto konačno, ali i nešto nam obezbeđuje beskonačnost (bilo u kom
vidu); strahuje od nje, a proizvodi je; pokušava je ugraditi u svoj sistem
vrednosti, a zaboravlja je kad god može; ište od nje smisao, a poriče joj ga.
(Umerenost samo izražava ovu dihotomiju, ovu dvomisao – dvojeverje.)
No comments:
Post a Comment