MIT KNJIŽEVNOSTI I MIT STVARNOSTI XI deo, Copyright © Borislav Pekić
V RAZARANJE MORALA
(MITA O SLOBODI VOLJE)
Stvari idu rđavo.
Hoćemo li se u njih umešati, čak iako znamo da
su naše snage skromne, naš uticaj nikakav, a naše ideje o svetu nepouzdane
koliko i one kojima se odupiremo, jer ih ili ne dokazuje ništa do naše vere?
Ukoliko verujemo u slobodu ljudske volje, biće
to moralno pitanje; ukoliko je ne priznajemo, stvar neke druge konvencije, od
kojih je sudbina uvek najudobnija.
Pošto ja u slobodu volje verujem, premda je
ničim ne mogu dokazati, (osim pokušajima da i mit o njoj razorim, po načelu da
će se, ako postoji, održati, ako ne postoji, raspasti), ja u svojim knjigama
moram govoriti i o moralnoj stvarnosti ljudskog života, uzdržavajući se
da joj sudim.
Usudio bih se reći da, ako o moralu ne bih
mogao govoriti, ne vidim o čemu bih uopšte govorio, odnosno o čemu bi, s
ljudskom stajališta, bilo vredno govoriti. Pri čemu, razume se, mislim na moral
u jednom širem smislu, možda i najširem: kao sumi uticaja našeg života na
tuđe u okviru alternative dobro- zlo.
Bavim se, dakle, moralom, kao što se bavim i
svim drugim uslovima naše egzistencije koji od sveta čine ono što on jeste, ili
što još može postati.
Daću za te potencijalne pravce našeg
„napretka“ samo jedan primer iz samo jedne oblasti.
U „mračno doba“, rob je znao da je rob – i ta
je spoznaja bila prvim uslovom njegovog oslobođenja – ali ga, barem, niko nije
ubeđivao da je slobodan i da je najslobodniji upravo onda kada je u najvećem
ropstvu, a danas od tih shvatanja žive i tzv. Humanističke doktrine. S druge
strane, upravo u zagrljaj ovakvih doktrina, srlja prosečna građanska svest,
kojoj vrlo malo treba pa da, iz večne žudnje za važenjem i moći, uz potporu
gregarskog instinkta, razvije totalitaristički pogled na svet, pripravan da
pojmi i dopusti ikakvo drugo stanovište osim svog.
Hitler je širom ondašnje Nemačke imao bezbroj,
samo silom spoljnih okolnosti beznačajnih, kopija. Lokalni Fűhreri slobodno su
cvetali Novim poretkom. Ti ljudi nisu bili ludi. Formirani na uzvišenim
tradicijama humanizma oni su ga samo na
osoben način shvatali, ako su ga shvatali, pa ih možemo nazvati nosiocima „nove
svesti“, ako ga nisu samo zloupotrebljavali, pa ih moramo uvrstati u većinu
amoralnih kolaboranata te svesti.
Kao što ljudi nisu bili – već takođe tvorci
„nove ljudskosti“ – oni koji su milione u Sovjetskom savezu slali u progonstvo,
logore i smrt, ili oni koji su podrškom odobravanjem ili saradnjom to omogućavali,
ili, još dalje da idemo, nikome ne praštajući zablude, premda ih shvatajući,
oni koji su širom sveta, mudri i sposobni u svojim strukama, pozdravljali ovaj
epski masakr kao utemeljenje nove Zlatne ere.
Zato se, ako ostanemo samo u ovom polju,
moramo opirati ako želimo da preživimo, i ne samo da preživimo, nego i da
životu vratimo njegov smisao. Moramo sve te vampire pogrešnih orijentacija
upokojiti. A za to nije dovoljno preuzimanje neke nove egzistencije, pa ma
ona odgovarala našem pravom humanističkom biću – ako je ono takvo, zašta baš i
nema mnogo izgleda – niti ritualno uništenje vampira izlaganjem krvnih žila
nekom drugom, već stvarno, unutrašnje, definitivno egzorciranje njegovog
nečistog duha iz naše svesti i naše istorije.
Moje reči, ako već knjige ne mogu – jer one,
ograničene estetičkim zahtevima, posvećene drugim svrhama, nemaju moju slobodu
volje i akcije – upućene su svima onima koji se sa svojim vampirom još nisu
suočili, niti se našli pred neizbežnim pitanjem – kako ga upokojiti; naročito
onima među njima koji drže da ih humanističko mišljenje i vaspitanje, samo
po sebi, bez permanentnog otpora vlastitoj dehumanizaciji, (koja se najpre
odigrava u njima, a potom izlazi na trgove i ulice), bez znatnih ličnih žrtava
i odricanja, čuva od toga da jednog dana druge ljude spaljuju u ime svojih
ideala. Pa i najplemenitijih, kad smo već kod toga.
Nikakve spoljne okolnosti ne mogu biti naš
alibi. One mogu, ali ne moraju uticati na našu sposobnost opredeljenja,
na naš – samoizbor. Neprestano se, čak i u ovom svetu pada, susrećemo sa
primerima žrtvovanja sopstvene sreće, egzistencije, pa i života nečemu što će
se, iz ovog ili onog razloga, smatrati vrednijim od sreće i od egzistencije i
od života. (I tu se može i početi i završiti sa razaranje „slobode volje“, jer
ona ima samo unutarnji značaj, a spoljnim vladaju posledice, koje se, ako su
dobre, ne tiče jesu li nastale prinudom okolnosti , sudbinom ili slobodnim
izborom.)
U protivnom bismo došli u poziciju da
samoizbor praktično dopuštamo jedino Kaligulama, ljudima moći. Čovekove
sposobnosti izbora ne stoje ni u kakvoj zavisnosti – premda mogu u vezi
biti - sa količinom moći i mogućnosti kojom se za biranje raspolaže, već
isključivo sa ličnošću, u svakom datom trenutku. Odgovornost je u
spoznaji značenja izbora, ne u njegovoj mogućnosti. Ko spozna važnost izbora,
umeće i da bira.
Piscu, nažalost, nije dano da sledi čoveka u
sebi. U prvom redu, on mora u dubljem smislu biti istinit, a moralan
koliko mu svet njegove književne realnosti dopušta.
Zahtevati moralno ponašanje od svojih junaka
znači lagati o njima. Izdati osnovnu funkciju književnosti . ako postoji kao
svesna funkcija, a ne automatska prinuda – praviti veštačke i lažne modele da
bi se njima prepravljao onaj prirodni i istinit. Jedino što možemo jeste da od
njih ništa ne zahtevamo, nego da se što više približimo viziji stanja i uzroka
koji su prethodili njihovom ponašanju, ma kakvo inače ono bilo. Možemo možda da
što dalje pomerimo granice poimanja sveta kakav jeste, odnosno kakvim nam se
čini.
Zato ne smemo – a time nam je oduzeto jedno
značajno zadovoljstvo – da mrzimo ili preziremo junake naših knjiga, čak i kada
bi oni, da u našem životu borave, bili sušta čudovišta. Parentetički kazano,
ako bih uzeo da opisujem Heinricha Himlera, ja ga ne smem mrzeti – inače ga ne
bih umeo opisati – niti smem prema njemu, dok ga oživljavam, osećati ono što
osećam prema uspomeni na stvarnog Reichsfűhrera.
A suditi pisac može samo sebi.
Sam Bog zna da svako od nas za takve parnice
pruža dovoljno povoda.
A ova misao daje dovoljno povoda da se pređe
na iduću temu, u kojoj ćemo se baviti svrhom, funkcijom, uticajem i
mogućnostima književnosti, kao i razaranjem mitova koji u njoj i oko nje
postoje.
No comments:
Post a Comment