MIT KNJIŽEVNOSTI I MIT STVARNOSTI XIV deo, Copyright © Borislav Pekić
VI RAZARANJE KNJIŽEVNOSTI
(II nastavak)
(MITA O UMETNOSTI)
U istini ravnodušna književnost ne postoji, osim u
pragmatičnoj svesti onih koji misle da se književnost o kojoj se reč angažovala
na pogrešnoj strani, ili nedovoljno na strani koju smatraju za pravu. Ako se
izražavam rečima, činim to svojom ukupnom egzistencijom, koja nije samo
umetnička, već i psihološka, socijalna, moralna, politička, metafizička, pa i
biološka. Moja je književnost samo otisak moje predstave sveta, pa time
i mog odnosa prema njemu, i angažmana u njemu.
Moje izražavanje ne može biti univerzalnije, ni
istinitije od mog mišljenja. (Naprotiv. Reči jedva da nešto izražavaju od onog
što mislimo, naše misli jedva nešto od onog što osećamo, a naša osećanja gotovo
ništa od onog što živimo.) Ne verujem, kao što tvrdi Engels, da je Balzak,
uprkos sebi i svom legitimizmu, bio objektivni slikar svog doba. Bio je to
upravo zahvaljujući sebi. Književnost može samo da konstatuje čovekovu
poziciju. Kad god pokušava da je reši ona, često nespretno, simulira rešenja
koja pripadaju religijama, filosofijama ili društvenim doktrinama.
Međutim, kad god se kaže da je književnost nepotrebna,
jer nema moć da rešava egzistencijalne probleme života i smrti, to je isto kao
kad bismo odbacili kašiku jer smo razočarano ustanovili da se njome, doduše
jede, ali da ona sama, kašika, nikoga ne može nahraniti.
Društvene doktrine u asocijacijama ljudi – a pomalo i
u vojsci i policiji – imaju instrumente kojima popravljaju svet. Oruđe morala
je zakon predrasuda, vera, običaja, tradicija, u svim kombinacijama, ponekad
čak navika ili kukavičluka.
A književnost raspolaže samo rečima. Njeno osnovno i
tragično pitanje je: odgovaraju li čemu te reči?
I ma kakav odgovor pisac tim nepouzdanim rečima
pokušao da ponudi, on će uvek biti zamagljen, preinačen, krivotvoren simultanim
i jedino autentičnim ciljem književnog saopštavanja: izražavanjem ličnog
odnosa prema datoj stvarnosti. Bilo bi razume se, udobno poverovati kako
život i umetnost stoje prema realnosti kao što dva različita jezika istog
korena stoje prema nekom od njenih pojmova.
Odnos je, nažalost, drukčiji i više liči građenju dva
naporedna, prividno slična, ali stvarno različita, u drugim dimenzijama
postojeća sveta, Stoga estetičko rešenje nije rešenje problema realnosti, čak
ni njeno onomatopejsko podražavanje, već izražavanja jednog odnosa, u najvećoj
meri ličnog, ako ne i proizvoljnog, pa i neprimenljivog izvan nadstvarnosti
samog dela.
Tu negde, verovatno, leže i prirodne granice
književnosti i nesporazumi povodom one koja ih prelazi i one koja odbija da ih
pređe.
Upustimo se, najzad opet, i po običaju, u jednu malu
protivrečnost, ako ništa drugo ono da još jednom ilustrujemo raniju tvrdnju
kako je pametnije verovati knjigama nego njihovim piscima, ali s potajnom nadom
da je ona ipak prividna.
Premda je prošlo vreme proročke poezije, vreme
pesnika-vrača, pesnika-maga, pesnika-sveštenika, Zlatno doba druženja s
bogovima, premda nas je istorija svojim uzastopnim civilizacijama udaljila od
vlastitog porekla i neposrednih izvora saznanja, te od Umetnosti Otkrivača Velova
Umetnosti, Ispitivača, Njihove Kakvoće, ne mislim da ona nikada i ni na šta
nije stvaralački uticala. Hoću samo da kažem da, ako postoji, taj uticaj nije
više njena primarna funkcija. Primeri su vezani mahom za opsesivne
situacije u kojima, blagodareći kodiranom jeziku, umetnost može ponekad izreći
i ono što se normalnim ne može ili ne sme, ili i tim jezikom govoriti ono što
svi mogu ili smeju reći i normalnim.
U drugom slučaju, ona automatski prestaje da bude
umetnost. U prvom takvog automatizmu nema.
Sve zavisi od dara, savesti i situacije. Ali bez obzira na korisnost, pa i
neophodnost ovakvog angažmana. I to bez obzira, takođe, na posledice po samu
umetnost – u sistemu ljudskih vrednosti, naime, sudbinu književnosti nije ni
najveća, ni najpresudnija – ona tada ne vrši svoju, već tuđu, usudio bih
se reći najamničku funkciju. Od tvorca postaje medijator, od proroka –
misionar, od mađioničara, čarobnjak, maga – medijum. Ako i tada dotiče
univerzalne istine, a ne jedino tranzitne kojima služi, spasila je svoju dušu,
opravdala privremeni gubitak nezavisnosti i sačuvala svoju urođenu prirodu.
No comments:
Post a Comment