TAMO GDE LOZE PLAČU MLXXXII
deo, Službeni glasnik, Copyright © B. Pekić
U TRAGANJU ZA ATLANTIDOM
(1981–1982)
„I
vidjeh nebo novo i zemlju novu;
jer
prvo nebo i prva zemlja
prođoše...
i evo, sve novo tvorim...”
(Otkrovenje Jovanovo
21–1,5)
ATLANTIS (1. septembar 1981)
U Platonovim dijalozima Timaju i Kritiji, poslednji saopštava Sokratu „priču čudnu, ali
istinitu”. Ona se odnosi na putovanje zakonodavca Solona, godine 590. pre Hrista,
u Egipat, posetu drevnom gradu Saisu u delti Nila, i vest o postojanju i
propasti Atlantisa, moćne civilizacije koja je prethodila našoj. U nastojanju
da saiske sveštenike boginje Net navede na razgovor o starini, Solon im govori
o Deukalionovom potopu, dnu mitske prošlosti helenskog sveta. Najstariji od
sveštenika odgovara: „O Solone, Solone, vi Grci ništa niste do deca...
Bilo je i biće
još puno propasti čovečanstva... Ti pamtiš jedan potop, a bilo ih je toliko pre
njega... Ti ne znaš da je tvoju zemlju nekada nastanjivala najpravednija rasa
ljudi koja je ikada živela. A to ti je nepoznato zato što su preživeli Velike
propasti davno pomrli, ne ostavljajući iza sebe pisanu reč...
Stoga
morate započinjati sve iz početka, ne znajući ništa od onoga što se zbivalo pre
vas.” Sveštenik Saisa ispričao je tada Solonu priču o propasti Atlantide, sveta
na zapadu od Herkulovih stubova (Gibraltara), kontinenta koga je zemljotres
odvukao na dno Atlantskog okeana. Taj svet je bio pod patronažom boga mora
Posejdona, iz čije je veze sa smrtnom ženom Kleito rođen Atlant, prvi smrtni
kralj Atlantide.
Bogatstvo ove zemlje beše neizmerno. Neizmerno njeno
blagostanje, ali i veliki njen duh. Kritija Sokratu prenosi, zatim, ono što je
Solon čuo u Saisu: „Golema beše snaga koju su bogovi dali izgubljenom ostrvu
Atlantidi. Kroz mnoge generacije, dok je u njima božanska priroda trajala, oni
su se pokoravali zakonima i bogovima, iz čijeg su semena i sami proizašli; jer
posedovahu istinit i u svakom pogledu veliki duh, ujedinjenu blagost sa
mudrošću...
Prezirahu
sve do vrline, ne brinući se o sadašnjem životu, o zlatu i posedu, koji im se
činio samo teretom; niti su bili razmaženi luksuzom, niti ih je bogatstvo
lišilo samokontrole. Jasno su uviđali da je vrlina i prijateljstvo među njima
samo uvećavala njihova dobra... Ali kada je božanski deo prirode u njima počeo
da bledi, rastvarajući se sve više u smrtnoj mešavini, ljudska je priroda
nadvladala, i oni, nesposobni da podnesu svoju sudbinu (sreću?), ponašahu se
nedolično, i za onoga ko je imao oko da vidi, sve pokvarenije, jer su gubili
svoje najdragocenije darove; ali za one koji nisu imali oko za istinitu sreću,
izgledali su Atlantiđani veličanstveni i blagosloveni, baš onda kad behu
uprljani ambicijama i moći...” Kritija dalje priča kako je Zevs odlučio da ih
kazni, i u tu svrhu sazvao savet bogova, ali se manuskript tu prekida, ostatak
Platonovog dijaloga zauvek je izgubljen.
Sve od ovog Platonovog svedočanstva ljudi su ili tragali
za Atlantidom, ili odricali njeno postojanje. Večni Aristotelo je, razume se,
bio među poslednjima. Prvi prorealist je priču držao običnom poetskom fikcijom
koja je trebala da osveži Platonovu suvoparnu naraciju. Onako kako je
izmišljeni zid, kojim su Ahajci ogradili logor ispred Troje, pomogao Homeru.
Ali kao što je Homer taj zid srušio, čim mu više pesnički nije trebao, tako je
i Platon, kad je obavila motornu funkciju u njegovom dijalogu, potopio
Atlantidu, predviđajući da će je kritičari i pustolovi početi tražiti. „Čovek
koji je Atlantidu sanjao, učinio je i da ona iščezne.” Veli Aristotelo s
prilično (za njega) uspelim cinizmom. (Strabon.)
Na drugom kraju kantara koji je merio istinitost
Solonovog saiskog izveštaja, bio je prvi izdavač Timaja , Krantor. Išao je s poverenjem u Solona tako daleko da
je, oko 300. godine pre Hrista, slao ljude u Sais da priču provere; i saznao da
je još uvek ispisana na stubovima saiskog hrama.
Na srednjovekovnim nautičkim kartama. (Toscanelli
del Pozzo od 1475. koju
je koristio Kolumbo), između mnogih ostrva zapadno od Afrike i Evrope, vide se i Antili,
čije bi ime moglo poticati od Atlantisa. Portugalski i španski moreplovci su
verovali da je potonuli kontinent ostavio za sobom ostrva na kojima bi se još
mogli obogatiti. Čak je i Gladstone, premda bezuspešno, 1882, pokušao da
inspiriše ekspediciju koja bi tragala za Atlantidom. (J. V. Luce.)
U Timaju govori Platon o Atlantidi kao o divovskom ostrvu zapadno od Herkulovih stubova (po njemu je veliko kao Libija i Azija zajedno, prema
antičkoj kartografiji, razume se), civilizaciji što je u zemljotresu i poplavi
nestala u toku „jednog jedinog dana i noći”. Stoga su, u početku, oči svih
istraživača bile upravljene na Atlantik. Ali, bilo je i ekscentrika. L. Frobenius (The Voice of Africa, London, 1913) stavlja je u Nigeriju. J. Spanuth (Atlantis – The Mistery Unravelled , London, 1956) je Atlantidu „pronašao” kod Helgolanda.
Najozbiljni pokušaji da se ona ostavi na dnu Atlantika potiču od uticajne Donnelyeve škole (I. Donnelly: The Antediluvian World, New York, 1882; L. Spence: The Prohlem of Atlantis, London, 1924 – Atlantis in America. London, 1925 – The History of Atlantis, London, 1926). Jedina druga hipoteza, pored Atlantske, koja ima naučne zasnovanosti je – Minojska. (Moguća tek pošto je Evans. 1900, započeo arheološka istraživanja u Knososu na Kritu.) Ona propast drevne civilizacije, izjednačujući Atlantidu sa minojskim Kritom, vezuje za vulkansku eksploziju otoka Tere, 120 km severno od Knososa. Njeni su najubedljiviji zastupnici prof. Galanopoulos, dr Ninković, prof. S. Marinatos. Izvrstan sumarium ove hipoteze može se naći u knjizi The End of Atlantis, J. V. Lucea, London, 1969. ...
No comments:
Post a Comment