TAMO GDE LOZE PLAČU MLXXXIII
deo, Službeni glasnik, Copyright © B. Pekić
U TRAGANJU ZA ATLANTIDOM (nastavak)
(1981–1982)
Već godinu dana traje moje razmišljanje o Atlantidi i
prikupljanje građe za knjigu koja je pod tim naslovom trebalo najpre da,
mešavinom legure huxley-orwelovske vizije budućnosti sa mojim istraživanjima mita u VII
knjizi Runa pruži uistinu sasvim novo, premda poetsko, tumačenje korena,
toka i kraja naše civilizacije, a evo, sada, prestaje to da bude običnom
knjigom, jcdnom između mnogih što ih čovek iz ovog ili onog razloga napiše, i
lagano postaje pogled na svet, mogućnost samog života.
Ni mi ne dobijamo život; mi ga nasleđujemo. Vreme
prođe dok otkrijemo – ako ikada otkrijemo – ono što
je u nasleđenom modelu uistinu naše, dok u zamršenoj mreži već trasiranih i
izgaženih puteva prokrčimo i neki svoj. A kad to obavimo – ako ikada
obavimo – isuviše smo stari i iscrpeni da bi tim putem ikuda
krenuli, pa i kada krenemo, bilo gde stigli...
Ne priznajući vreme, bežao sam u
vreme i pisao
knjige o dobu u kome je sve bilo moguće i gde se istorija, poput
sumraka, tek ukazivala na obzorju sveta s onu stranu jave. Ne priznajući ni
prostor, bežao sam i kroz njega, nadajući se da se udaljavanjem od nasleđenog, zadatog života, od
prinudnog klišea postojanja, na nešto što sam nazivao „svojim
Tibetom”, približavam
nekoj istini, koju sam samo naslućivao iza privida i tog prostora i tog
vremena. Znao sam, ali ipak prevideo, da se život ne menja ako se ostane u
istom koordinatnom sistemu, pa se samo menja krivulja kojom ćemo kroz njega
proći. Nužne su bitnije promene od onih koje ovaj koordinatni sistem dopušta.
Život se stvarno menja samo u –
drugoj dimenziji, drugoj realnosti, drugom
životu...
Sartre je rekao da čovek ne postaje pisac zato što je
odabrao da kaže izvesne stvari, već što je odabrao da ih kaže na izvestan
način. Čovek, takođe, ne ostaje čovek zato što je odabrao da čini izvesne
stvari, nego što je odabrao da ih čini na izvestan naročit način...
Sećam se odlomka starih Dnevnika – neki su,
sad mi se čini namerno, u ovaj izvod uvršćeni – koji kao
da ukazuju na presudnije i dublje méne koje me čekaju, mada ih ne definišu; čak ni svoje
klervoajantnosti sami nisu svesni. Nisam li u odlomku iz 1954. (naslovljenom
sada sa „Ostrva i Ostrvljani”) napisao: „A na samom dnu tajne leži –
Atlantida. Kad ispliva na površinu opšteg privida, ostrvske opsene izdvojenosti
sasvim će nestati.” Zatim, 1955.: „Krug je simbol mira, ništavila, savršenstva,
Boga, ponavljanja, a iznad svega –
uzaludnosti. Ali, uzaludnost nije
i besmislenost. Srce Atlantisa je kružno, tri koncentrična kruga zemlje i tri
koncentrična kruga vode (odlomak koji sam izbacio misleći da neupućenom ništa ne
znači). Jer smisao je u krugu.” (Odnosno i jeste] u krugu.) 1966.: „Vidim sebe kao disk, krug čija je
svaka tačka moja, gde me sve tačke solidarno ostvaruju. Ja se samo pomeram iz
tačke u tačku, iskorišćavam ovaj ili onaj deo svojih predviđenih mogućnosti.
Prosto, izlažem redom izvesne aspekte svojih definitivnosti... Biti drukčiji
stvarno, znači moći izaći van kruga , van diska.” ...Dnevnik je prepun tih sitnih znakova,
poluizbrisanih stopa jedne ideje u pokretljivom pesku realnosti. Ali, i oni
mogu biti zabluda. U kontekstu mojih ondašnjih razmišljanja, oni, ti znaci,
nemaju značenje što im ga pridajem iz sadašnjeg. Pre će biti da misao, kao i
sve na svetu, ima svoju cikličnost, da se kao prostor i vreme, i zajedno s
njima, u krug savija. U kruženju dolazi misao sebi iza leđa. Kad se krug
zatvori, u starim mislima otkrivamo novo značenje i s njim počinjemo novo
kruženje...
Uviđam sada da fantastika mojih knjiga u Vremenu
čuda, Kako upokojiti vampira, a naročito VII tomu Zlatnog runa
(Jazonova argonautika s
Noemisom-Simeonom čije ime valja čitati unatrag – rađanje
kentaura, Elevsinske misterije, pretvaranje Simeona Gazde u crnog konja,
potomka onog istog koji se, uzjahan od žene, pretvorio u sto imisi
alogo – sto imisi antropos, polukonja-polučoveka), da sve to nije bila puka
poetska fikcija, aristotelovska stilska šmira za unapređivanje naracije, s
kojom se poslužio Platon kad je „izmislio” Atlantidu, već jedno nesvesno,
instinktivno naslućivanje lične istine, konačne spoznaje (?) do koje imam da dođem
tek kasnije, spoznaje koja se ne piše nego živi...
(Ovi redovi, znam, uništavaju većinu mojih planova,
pripadnosti, obaveza, ideja, interesovanja, naklonosti ali i nesklonosti, pa
možda, bojim se, i mojih prijateljstava... Sasvim je sigurno da „Crveni i Beli”
nikad neće biti napisani i da je njihov sadržaj, uz Komentare, jedino što će
ostati. Bedne šanse imaju i Graditelji, premda će njihovo napuštanje žalosno ličiti na
prevremeni pobačaj, jer fetus romana već je formiran. Sasvim je sigurno da će Vreme čuda biti dovršeno i „Srebrna Ruka” napisana – ako se ja
budem pitao – jer obe teme imaju unutrašnju vezu sa Atlantisom, koju treba dovesti na nivo nove mene, u novi krug...
Vremena do 1990. ima još tako malo.)
Tek sada nazirem dan u kome ću se zaista naći napolje.
Kad sam, godine 1953. pušten iz zatvora znao sam da ne odlazim nikud napolje,
već da iz jednog „unutra” prelazim u drugo. Kod odlaska u London, nisam toga
bio svestan. Zamišljao sam da napuštam začarani krug sudbine i da ću konačno
biti napolju, izvan nje. Prošlo je više od deset godina, a ja sam tamo gde sam
bio, još uvek „unutra”, povremeno dublje nego što sam ikada bio...
Kucao sam na tesna vrata i ona su se otvorila, ali su
to bila pogrešna vrata. Njihovo otvaranje nije mi donelo ništa do razočarenje.
U prostoru i vremenu sva su vrata lažna. Prava su van prostora i vremena. Ne
mogu se naći „na Tibetu”, a mogu čitavog života čučeći na stubu Alimpija
Stolpnika. Kao što nas vreme vara svojim prividnim proticanjem, nemogućim u
večnom trajanju u kome ništa ne teče, obmanjuje nas i prostor izgledima na
pomeranja koji u njegovoj beskonačnosti ne postoje...
Osećam hladnoću. Drugi svet teče mimo mene. Treba pružiti
ruku i dodirnuti ga.
Treba tvoriti – novo.
No comments:
Post a Comment