PISMA IZ TUĐINE II deo, Laguna Copyright © Borislav Pekić
2.
HILJADU DEVETSTO OSAMDESET ČETVRTA, PETA, ŠESTA...
U Orvelovoj 1984. opisan je
pašnjak koji junak romana Smit zove Zlatnim
krajem. Stari pašnjak obrstili su zečevi. Njime vijuga putanja,
unaokolo se vide krtičnjaci. U živici, nasuprot poljani, brestove se
grane blago povijaju na vetru, a lišće, gusto kao ženska kosa, jedva
primetno treperi. U blizini teče potočić, u čijim se virovima, ispod
vrba, igraju ribice.
U Bradfordovoj, filmskoj verziji romana vidimo taj pašnjak. Nekoliko
puta u Smitovom snu, jednom u stvarnosti ljubavnog susreta s devojkom
Julijom. Predeo iz sna jednak je predelu na javi. I neuporedivo
privlačniji nego u Orvelovom kratkom i suvom opisu. Što je kod pisca tek
lirski nagoveštaj, kod reditelja je poetski simbol u svoj svojoj nostalgičnoj
raskoši. Čednom lepotom, čistotom nedirnute prirode, on je Pašnjak Gospodnji,
rajsko utočište u paklenoj stvarnosti godine 1984. Povrh Smitovih humanih
sumnji, Julijine nevine plotnosti, njihove kratke ali uzvišene pobune
protiv tiranije Velikog Brata i njegove totalitarističke oligarhije,
zeleni, bujni pašnjak jedina je nada u ovoj umetnosti hermetičkog,
sivog beznađa, koja nas ne plaši imaginarnim svetom budućnosti, već upoznaje
sa svetom u kome odavno živimo.
Svetom na glavu obrnutim, u kome se prošlost menja a budućnost je
neizmenjiva, gde jezik ne oživljava misao nego je ubija, gde se mir
obezbeđuje ratom, ropstvo proglašava slobodom, moć zasniva na strahu
i neznanju, a granice između laži i istine zauvek su izbrisane. I
gde san, pre nego što i on bude programiran, ostaje jedini slobodan koridor
kojim se iz mračnog sveta 1984, 1985, 1986. ili ko zna koje, može pobeći u
neki bolji. San i, naravno, smrt. I kad Smitov mučitelj, prosvećeni inženjer
ljudskih duša, O’Brajen, kaže da će se opet sresti „tamo gde nema mraka”,
ovaj večni subjekt istorije i naivni predstavnik ljudske nade veruje
da to može biti samo na pašnjaku, u Zlatnom kraju nad kojim uvek sija sunce.
Oni se i sreću tamo gde mraka nema. Samo to nije Zlatan kraj, Pašnjak Gospodnji,
poslednje utočište humaniteta. To je podzemna ćelija policije, u kojoj
se sijalica, to jedino zatvoreničko sunce, nikada ne gasi. I ta razlika
između božanškog pašnjaka i ljudske pečine, večna je razlika između
naših nada i istina, naših utopija i realnosti, naših istorijskih ciljeva
i naše istorije, a možda i ljudske iluzije i ljudske sudbine.
Za ovu sumornu sliku Veka prosvećenosti i
Dvomisli njegove materijalističke civilizacije,
Bradford dobija titulu reditelja godine, a Džon Hart, pobunjenik s razlogom ali bez izgleda, prestiž najboljeg
glumca. A šta smo mi gledaoci dobili?
Nismo dobili ništa. Naprotiv, izgubili smo nešto. I baš se u tom
gubitku sadrži naš najveći dobitak. Izgubili smo, nadajmo se, nešto
od sebičnjačke ravnodušnosti s kojom gledamo svet oko sebe. Jer, pred
ovim beskompromisnim filmom nemamo utešan osećaj da vidimo budućnost,
koja se, ako smo mudri, može izbeći: koja se može, ali ne mora dogoditi. Vidimo
nešto što se svuda oko nas već događa.
Vidimo budućnost koja je već došla, ali
još nije prošla i nema izgleda da ikada prođe.
Kada u filmu 1984. vidimo izlive programirane
mržnje, vidimo i prinudnu, treniranu, programiranu mržnju što potresa
i naš svet. Besmisleni rat na ekranu tek
preslikava besmislene ratove koje vodimo. Bomba što razara London i za nas je već na nekoj lansirnoj
rampi. Kad sa Smitom prolazimo sirotinjskim četvrtima, upoznajemo
i bedu svojih geta, nepravde svojih socijalnih utopija. U tupoj ravnodušnosti
građana na filmu, prepoznajemo, ako
smo pošteni, i vlastitu. Kad u zabranjenom azilu svemoćne Partije
sa Smitom posećujemo O’Brajena, ne možemo se ne spomenuti i svojih partija,
svojih svemoćnika. Umiranje od gladi
Smitove majke i sestre, umiranje je ljudi i dece našeg sveta.
Zatvaranje, mučenje i pogubljenje Vinstona Smita zatvaranje je,
mučenje i pogubljenje vašeg sugrađanina, prijatelja, bližnjeg, ili
će to uskoro biti, vaše je to zatvaranje, mučenje i pogubljenje, ili će uskoro
biti.
Ali, kad sa zebnjom pratimo tok Smitove pobune i svom joj dušom
dobro želimo, i sami postajemo plen opšte Dvomisli, jer mi znamo da će se ona rđavo završiti. Ne što smo Orvela
čitali, već što, ma čemu se nadali, duboko u srcu poznajemo svet
u kome živimo.
Svet, u kome se, u pravoj, tek protekloj godini 1984. u 98 zemalja,
članica Ujedinjenih nacija, ljudi, zaštićeni njenom poveljom i svim
mogućim humanističkim konvencijama, u svrhu prevaspitavanja, reformisanja i društvenog prilagođavanja,
potapahu u izmet, prženi behu na električnim ražnjevima, sahranjivahu
se po duševnim bolnicama i umlaćivahu čekićima.
Svet u kome se još uvek robuje za mišljenje,
i robuje mišljenju, i upravo zato što se mišljenju robuje, na robiju se zbog mišljenja
ide.
Svet u kome još uvek ima samo jedan pouzdan
način da se čovek rodi, a već bezbroj sigurnih načina da se ubije, i opet,
hiljadu načina da se umre, a samo jedan da se preživi.
Svet u kome je svaki Smit osuđen na smrt, samo je pitanje kada i
kako će se presuda izvršiti. Engleski je pesnik Džon Dan pevao:
Nikad ne pitaj za kim zvono zvoni,
Jer, ono zvoni i za tebe.
Tako i mi, gledaoci Bradfordovog filma, možemo reći: ”Ne pitajmo
za koga od bola i stida urla mučeni Vinston Smit. Urla za sve koje u ovom
času, bilo gde u svetu i bilo zbog čega, muče, progone, ponižavaju i ubijaju.”
Urla i za nas!
No comments:
Post a Comment