PISMA IZ TUĐINE V deo, Laguna Copyright © Borislav Pekić
5.
BOMBE,
KOCKA I ENGLESKI
KARAKTER
U vreme rata londonske kladionice, do tada zauzete opkladama
za konjske, pseće i izborne trke, uvele su kocku koja se kontinentalnom
umu čini morbidnom. Englezi su se kladili koje će krajeve grada pogoditi
nemačke leteće bombe. Demonstrirana je strast za kockom, ali i rasna
žilavost. Neprijatelju je, kasno doduše, postalo jasno da se s
ovakvim narodom lako na kraj ne izlazi. Četrdesetak godina kasnije, oko
Božića 1983, irski su provosi detonirali bombu na prilazima robne kuće „Harrods“ i, beležim ovo bez ikakvog kockarskog
oduševljenja, na par stotina metara od mog stana. Demolirana okolina,
nekoliko mrtvih i više desetina ranjenih opisuju ovaj dan kao jedan
od najtragičnijih u antibritanskoj terorističkoj kampanji. Ali, čim
su mrtvi i ranjeni odneti a krš uklonjen, robna kuća ponovo je otvorena.
Londonci su ispunili sva njena odeljenja kao da se ništa nije dogodilo.
A šta sam ja radio? Divio sam se tom prkosu, toj kuraži i čvrstini,
ali u „Harrods“ nisam ulazio. Mogao sam u odbranu reći da sam u Londonu
gost i da rat koji se ovde vodi nije moj. Nisam to rekao. Izjavio sam da nisam
lud da se izlažem suvišnim rizicima. Znači li to da su svi Englezi, posetioci
„Harrods“-a, poznati inače kao racionalni ljudi – ludi? Ili su znali,
što je meni i Živoradu u meni nepoznato ostalo, iako kao osobito racionalni
ne važimo, da je jedna mera programskog protivludila, i sama luda, nužna
da bi se razuman čovek odupro još većem i razornijem?
Ne tvrdim, razume se, da baš svako ovde poseduje osobine koje mu dopuštaju da, sedeći na mini, mirno puši
lulu, ali osećam da bi se u kritičnim trenucima nacionalnog života
većina na tako nešto odlučila.
Sredinom prošle godine javno se mnenje podelilo oko
slučaja mladog čoveka po imenu Harington.
Njegovoj nameri da studira na londonskoj Politehnici usprotivila
se većina studenata, inspirisana pretežno
levim uticajima, ali i, to se mora priznati, izvesnim još svežim
istorijskim uspomenama. Čime je jedan devetnaestogodišnjak zaslužio
da mu drugi devetnaestogodišnjaci uskrate pravo na školovanje?
Time što je aktivista Nacionalnog fronta, političke organizacije
koju većina Britanaca, i s leva i s desna, smatra rasističkom i nedemokratskom.
Da bi Harringtonu sprečili pristup na univerzitet, studenti
su zabarikadirali ulaze. O Harringtonovom pravu na školovanje
odlučivao je sud i on je studentsku demonstraciju sile oglasio nelegalnom.
Studenti su odbili da izvrše odluku suda i otada su jaki odredi policije
obezbeđivali Harringtonove posete univerzitetu. Burne scene koje su se tada videle ominozno su podsećale na nasilno
odstranjivanje Jevreja iz nemačkih škola posle Hitlerovog dolaska
na vlast. Samo su uloge bile promenjene. Ljudi koji su sebe smatrali
slobodoumnim uskraćivali su slobodu čoveku kojeg su smatrali njenim
protivnikom. Paradoks je bio tragičan ali i poučan za demokratiju.
Jevreje u Nemačkoj Adolfa Hitlera nije
imao ko da štiti. Fašistu Harringtona
štitila je policija zemlje s čijom se demokratskom politikom on
nije slagao. Štiteći njegovu ličnost, pravo i slobodu, štitila je ona
nešto mnogo opštije i više od toga – jedno načelo bez koga nema civilizovane zajednice. I najzad,
zar dopuštanje Harringtonu da se školuje nema i pragmatičan razlog?
Zar ne možemo pretpostaviti da je upravo njemu obrazovanje potrebnije
nego ikome drugome? Zar ne moramo misliti da će mu nova saznanja vratili
ljubav prema slobodi koju mu je ideja oduzela? Jer, ako to ne mislimo,
ako potajno držimo da je moderni univerzitet škola totalitarizma, zašto,
kao slobodoumni ljudi, sebi pridržavamo pravo da ga pohađamo?
Drugi primer još je upečatljiviji. Godinu dana trajao je
štrajk britanskih rudara. Nije bio potpun. Polovina radnika odbijala
je da štrajkuje, kao razlog iznoseći činjenicu da štrajk nije izglasan
već nedemokratski nametnut arbitrarnom
odlukom vođstva rudarske unije. Stotine policajaca obezbeđivale
su slobodan pristup oknima onim radnicima koji su odbijali da
štrajkuju i nastavljali s radom. Slika je za nas samo zapanjujuća, premda bi valjalo da bude poučna: dovožen
do jame u bezmalo blindiranim kolima, zaštićen kordonom policije i
okružen nemilosrdnim neprijateljstvom masovnih štrajkačkih straža, jedan
jedini čovjek silazi pod zemlju da vadi ugalj, kojeg ne bi vadio da je
njegovo pravo na učešće u odluci poštovano.
Englezi su štedljiv i racionalan svet. Ne izgleda ni ekonomično
ni racionalno toliko trošiti na zaštiti prava jednog jedinog čoveka.
Ne izgleda mudro, u eri velikih brojeva, statističke filosofije
i svemoći zlatnog proseka, toliko davati na jedinicu tog proseka
koja sama za sebe savršeno ništa ne znači. U redu, cena je zaista možda
previsoka za zemlju koja još nije izašla iz desetogodišnje ekonomske
letargije. Ovde se, međutim, misli da se ona mora platiti. Jer još uvek
je mnogo manja od cene što će se bezuslovno platiti ako se ne poštuju
ljudska prava, garantovana zakonima i običajima zemlje.
Rima odavno više nema, no rimska izreka „Neka se pravda vrši,
makar svet propao” još važi. U civilizaciji, u kojoj je ljudski život
sve komplikovaniji, ograničeniji i ugroženiji, a čovekova prava sve
uslovljenija okolnostima nad kojima se nema moći, važi ona više nego
ikad. Jer, svako u svom srcu zna da će svet propasti samo ako se pravda ne
vrši.
Pravda kada je u pitanju većina, ali i
pravda za manjinu; pravda za sve zajedno, ali i pravda za svakog pojedinačno;
pravda za one što su u pravu, kao i za one koji nisu. Pravda kao univerzalno pravo.
.
No comments:
Post a Comment