PISMA IZ TUĐINE VI deo, Laguna Copyright © Borislav Pekić
6.
NA VEČERI S TIGROM,
ILI
O EKSCENTRIČNOSTI
U severni London ljudi odlaze da gledaju pitoresknu kućicu oko koje,
obuhvatajući je asfaltnim klještima s obe strane, prolazi novi put. Automobilska buka je nesnosna, ali
vlasnik, postariji gospodin, u ruci ima odluku suda kojom je pobedio
sve opšte i opštinske razloge za rušenje njegove kuće, i koja mu dopušta
da prkosno živi usred prometne ulice. Ako već dosada nije, ogluveće svakako,
ali će u zamenu imati sačuvano samopoštovanje. Da li je to znamenita
engleska ekscentričnost ili obična ljudska
svest o građanskim pravima?
Već decenijama se Britanija bori za moderni aerodrom, neophodan
ovoj poslovnoj zemlji koja je vekovima odlazila u neželjene posete
drugima, a sada želi što više poseta da primi. Izbor između četrdeset mogućih lokacija još nije obavljen.
Kad god bi pao na neki kraj, njegovi su žitelji prigovorima i protestima
uspevali izgradnju da onemoguće. Sve do sada su zaštitnici zemlje, ljubitelji
engleske prirode i čuvari vlastitog komfora bili jači od svake britanske
vlade i svakog nacionalnog razloga.
Aerodrom Hitrou liči na košnicu u vreme skupljanja polena i saobraćajno
zagušenje dobija dramatične razmere, a odluka o novom sletištu još
nije doneta i u ovom se veku ne očekuje. Da li je sada to opet znamenita
ekscentričnost ili obično ljudsko pravo da se lični interes brani čak i
ako ga ugrožava neki važniji i opšti?
Šta velite, kako bi se proveo visoki funkcioner Saveza komunista
Jugoslavije koji bi s tribine partijskog kongresa izjavio da ne veruje
u društveno vlasništvo nad sredstvima za proizvodnju, istorijsku ulogu
radničke klase i socijalizam, i da, u XX veku, Marksa i ne treba uzimati baš tako ozbiljno? A ovde je prošle
godine anglikanski dostojanstvenik i božiji sluga g. Dejvid
Dženkins, budući biskup od Darama, na televiziji izjavio da Bibliju
ne treba uzimati baš zdravo za gotovo, izrazivši sumnju u bezgrešno
začeće i vaskrsenje, dve temeljne dogme hrišćanstva. Bilo je žučnih protesta
od strane vernika i nešto odmerenijih kolegijalnih prigovora sa
strane klera, ali je uistinu glasan bio samo Bog: manje od četrdeset
osam časova posle bogosluženja što ga je skeptični biskup održao u Jorku,
njegova je osvetnička munja pogodila
krov crkve. Ali je g. Dženkins ostao biskup. Da li je njegov postupak tek simptom tradicionalne engleske ekscentričnosti
ili prosto – nezavisnost duha? I da li je tolerancija Crkve prema
očiglednoj herezi poštovanje individualne slobode mišljenja ili
tek engleska ekscentričnost?
U odgovoru moramo biti veoma predostrožni – čemu smo po temperamentu
i ja i moj uzor-sunarodnik Živorad malo skloni – jer pitanje spada u ona
na koja se, ma šta rekli, daje pogrešan odgovor. Ako kažemo da je to puka
ekscentričnost, rizikujemo da je jednom u budućnosti, pod pritiskom potrebe
za uniformnošću, proglasimo sumanutom
i da je lečimo po duševnim bolnicama, kao što se u izvesnim zemljama,
koje tvrde da od te budućnosti uzimaju predujam, već uveliko čini. A
ako kažemo da je sve to prirodno pravo na izbor i slobodu mišljenja, i
da ta sloboda stoji iznad svakog javnog interesa, kako ćemo dobiti
prokleti aerodrom nad kojim se avioni neće sudarati, i kako verovati
veri?
Anegdote o engleskoj ekscentričnosti toliko su popularne da
neobavešteni Evropejac – a to je onaj koji u Engleskoj živi, jer se drugi
i ne računaju – misli kako je ovo narod čudaka, od kojih samo neki rade po
bankama da bi novac izdavali onima koji će ih trošiti na engleske ekscentričnosti.
To jednostavno nije istina. Prosečan Englez, pripadnik srednje klase,
statistički uzorak rase iz prigradske kuće sa dve bašte, prednjom otvorenom
i beznačajnom, i zadnjom, ograđenom i
udobnom, nije ekscentrik. On veoma liči na svoju imovinu: ono što stvarno poseduje i što on stvarno
jeste, uvek je u dubokoj pozadini, u zadnjem vrtu njegove ličnosti
i duše.
On možda i drži da se od drugih razlikuje
– od stranaca, na primer, ali samo stoga što je biti stranac po
sebi ekscentrično – no ne mari da se to razlikovanje primećuje. (On je
ona ljubazna starica koja je srdačno pozdravila predsednika Francuske
Republike u poseti Londonu, ali mu je, s
čednom otvorenošću, prigovorila što govori jednim ekscentričnim i
nerazumljivirn engleskim jezikom.
Starica je bita u pravu. G. d’Esteng je govorio francuski. Bio
je to sjajan francuski, ali, očigledno, rđav
– engleski.) Kod kuće pogotovu. U inostranstvu, međutim, vole
oni ponekad da ostave utisak da se od nas normalnih ljudi, razlikuju
i da izgledaju čudni, dok smo, zapravo, mi oni koji ih neprestano
začuđujemo.
Ukratko, prosečan Englez je pre razuman konformist nego nerazuman
ekscentrik. On će, razume se, iako u poodmaklim godinama, nad
Hajd-parkom puštati dečje zmajeve, ali kakva je to izuzetnost kada se sa
zmajevima igraju svi odrasli Englezi? To će pre biti puki konformizam. (Ekscentrično bi bilo
sedeti na klupi i lagano izumirati, kao što rade naši starci.)
Samo pazite, taj engleski konformizam
naročitog je kova. Englez ne želi da se ističe, od
prosečnog tipa Ostrvljanina da se razlikuje – osim da bi bio uspešnije
Škotlanđanin, Velšanin ili Irac – da osobno bude, ali neće dozvoliti da
bilo ko, naročito vlast, ovo shvati kao poziv da ga tretira kao statističku
jedinicu neodređene ljudske mase.
Pa gde je onda ta slavna engleska ekscentričnost zbog koje, kad Engleza
sretnemo, očekujemo da se ponaša mimo svih ljudi? Može se naći jedino
u anegdoti, u kojoj se preoblači za večeru u džungli a društvo mu pravi
samo gladan tigar, pa malo sumnje ima od čega će se gozba sastojati.
No comments:
Post a Comment