PISMA IZ TUĐINE X1I deo, Laguna Copyright © Borislav
Pekić
12.
KOMPROMIS KAO NAČIN ŽIVOTA
Toga dana vreme je bilo englesko. I bilo je i nije bilo hladno. I
padala je kiša, i nije. Vetra nije bilo, iako je duvalo. Nebom se vukla
bleda mrlja koju mediteranski megalomani zovu suncem i za koju se na
Kontinentu tvrdi daje okruglo, žuto i vrelo. Pod njim je sve izgledalo
delimično. Delimično jasno i nejasno, vidljivo i nevidljivo, lepo i
ružno. I ljudi su izgledali kao genetički eksperiment na pola puta
između uspeha i neuspeha; ni sasvim mrtvi, ni potpuno živi. Izašao sam
iz kuće između jedan i dva. Nisam bio odeven ni dobro ni rđavo. Nisam se
osećao najbolje ali mi ni loše nije bilo.
Sve, dakle, kao što je red u zemlji koja je izmislila kompromis
da bi pod njegovom zaštitom negovala svoje jednostranosti, krajnosti
i nepomirljivosti.
Datum nastanka kompromisa nije poznat. Tvrdi se da je čovek zlatna
sredina izmedu božanstva i životinje, i da je to prvi uspeli kompromis
iz kojeg su proizašli svi ostali. Kako su Englezi nastali, nešto je jasnije:
kao simbiotički kompromis neprijateljskih plemena koja su prelazila
Kanal, tečni kompromis između mora i reke. Engleska istorija i sama je
kompromis između žudnje da se u njoj uopšte ne bude, i nužde da se njome
vlada. Geopolitički između vode i kopna, Britance je srce vuklo vodama
Zapada, razum zemljama Istoka, a ostali su na sredini – u vodi, no
blizu kopna.
Kada je Julije Cezar – kompromis između kralja i republikanca – osvojio Britaniju, tada kompromis izmedu šume i močvare, utanačio je s mesnim tribunalnim poglavicama niz političkih kompromisa, i tako, valjda i nehotično, ustanovio jedan njegov ekskluzivni tip koji se i danas zove engleskim, i čiju definiciju nećete naći ni u jednoj enciklopediji. Načelno, kompromis označava srednje rešenje od dva moguća i mahom bolja. Ravnotežu izmedu krajnjih mogućnosti i ograničenih uslova da se one postignu.
U istoriji je to pokušaj da se
pobeđena strana zadovolji osećanjem da joj nije oteto sve što se moglo. U
filosofiji je to često istina koja najbezbolnije ujedinjuje sve naše
zablude, a u nauci način da se od neke zagonetke napravi odgonetka
koja će opet jednom postati zagonetna. Ali, ma kako biblijski prezirali
kompromise, zbog kojih ništa nije ni vruće ni hladno, već je sve otužno
mlako, bez njih civilizovan život nije moguć. Bez izvesnih kompromisa
ni ulicom ne bismo mogli proći. Svi bi, naime, držali da je ulica samo
njihova.
Ali šta je to – engleski kompromis?
U prometu su dva mišljenja. Englezi drže da je to najbolje od
rđavih rešenja. Više zato što vole da nešto i polovično funkcioniše, nego
da, u očekivanju optimalnog rešenja, ne funkcioniše uopšte. Slikovito
rečeno, i spor je voz bolji nego nikakav. Ne uvek, dabome. Ne za onog
koji sporim vozom zakasni. Samo, i kašnjenje je povoljan kompromis
između dolaska na vreme i potpunog odsustva. Drugo je mišljenje evropsko
i pakosno. Evropljani tvrde da, dok na Kontinentu kompromis podrazumeva
dogovoreno stanje od koga sve strane imaju približno jednake, delimične
koristi, na Ostrvu je to stanje koje tek prividno koristi svima, a stvarno
jedino Englezima.
Ja se, lično, ne opredeljujem. Znam da bi svi voleli kada bi mogli
zaključivati samo engleske kompromise i da to, kad god možemo, beskompromisno
činimo. A što je, do polovine ovog veka, Britanija u njima najviše uspevala,
opet je kompromis između mogućeg i nedostižnog.
Francuska i ruska revolucija niti su poznavale, niti priznavale
kompromis. Kad su ga priznavale, nisu ga poznavale; kad su ga upoznale,
nisu ga priznale. Engleska je revolucija, međutim, oborila monarhiju
da bi je učvrstila na vlasti. Velika Britanija je, uostalom, i sama
jedan kompromis. Izmedu konstitucije koje nema i organizovane
anarhije, monarhije s republikanskim institucijama i republike
s monarhističkom tradicijom. Anglikanska crkva je uspeo kompromis
između ortodoksije i bezbožništva. Dankerk, opet, tipičan engleski
kompromis između činjenice da su u njemu strahovito tučeni i istine
da su upravo kod Dankerka odneli možda najveću pobedu svoje istorije.
(S tim, jamačno, da prvi put u povesti kompromis nije bio baš sasvim engleski
i ceo u njihovu korist.)
Ova stara, srećna Engleska, koju je jedan nestrpljivi nemački
gost nazvao plovećim muzejom, jer mu frižider nije opravljen istog dana nego
već posle dva meseca, može nas još ponečemu naučiti.
U prvom redu – strpljenju, kompromisu između imbecilne ravnodušnosti
što u nečemu nismo uspeli i imbecilnog besnila što nam to nije pošlo za
rukom.
Kod nas u Jugoslaviji, mahom se igra na sve ili ništa. Jednom se
dobije sve, drugi put ništa. Ovde se igra na brojeve, pa se dobija –
uvek i ovde – to je ljudski – svako hoće sve. Ali se miri s tim da dobije i
polovinu. A naš Živorad, ako sve ne dobije, drži da je opljačkan.
Kompromis, kao i svaki hibrid, sazdan od raznih pa i protivrečnih
tendencija, nikad, naravno, ne izgleda naročito privlačno. Nipošto
lepo kao čisti oblici krajnosti, od kojih je, silom prilika i razuma,
sklopljen. Naprotiv, često izgleda nakazno, kao nedonošče svojih krajnosti.
Ali, pogledamo li istoriju, videćemo paradoks: ružno je sve što je od lepih,
čistih krajnosti sazdano, a ružni kompromisi čine njen lepši deo.
Da, neugledni, nakazni, ružni kompromisi. A od istorije se ne
ište da bude lepa nego podnošljiva.
No comments:
Post a Comment