PISMA IZ TUĐINE XI deo, Laguna Copyright © Borislav Pekić
11.
O STAROSTI KOJA JE I BOGU TEŠKA
Živimo u vremenu brzine. Krećemo se, mislimo, menjamo sve brže.
Danas je više nego u bilo koje doba potrebno manje vremena da nešto pronađemo,
primenimo, na to se naviknemo, a onda, jednako naprasno, sve to zaboravimo
i odbacimo. Da se pomirimo sa zemljom koja nije centar vasione, trebalo
nam je hiljade godina, da shvatimo kako je možemo uništiti – nekoliko
decenija, a da je uništimo – svega nekoliko minuta.
1 starimo brže, iako je prosečan Staroegipćanin u mojim godinama
bio već mrtav. Brže starimo, uprkos tome što je naš fizički životni vek
produžen za najmanje dva puta otkako je, van Starog zaveta, meren. Telesno
se neprestano podmlađujući, na užas Maltuzijanaca starimo – upotrebno.
Zastarevamo, opsolescentni postajemo brže nego ijedna generacija u
povesti vrste. Dok su se stvari sporo menjale, iskustvo otaca moglo
je važiti pokoljenjima pre nego što dođe u sukob sa iskustvom potomaka.
Danas se bespoštedni rat iskustava, rat, u stvari, za životni prostor, vodi već sa sinovima.
Ukoliko nas ima sve više, a sve duže živimo, sve brže ćemo stariti. U sve
mlađoj dobi delatna mesta moraćemo ustupati onima koji tek treba da
žive, rade, misle, upravljaju i greše. Mladoliki svet biće ispunjen
starcima s kojima nećemo znati šta da radimo, ne manje nego što to nismo
znali kada nas je, iz pokoljenja u pokoljenje, zabrinjavala nemirna
mladost.
A zatim, starost je, blagodareći razvoju socijalnih ideja, od
lične nevolje postala opšta. I stoga, razume se, sve skuplja. Jer za
ono što s pravom dobija, ništa s istim pravom ne uzvraća. Ne što ne bi mogla
ili htela, već što joj se zabranjuje. Antički i indijanski starci sedeli
su u savetima i upravljali plemenima i narodima, kad više za njih
nisu mogli da ratuju ili rade. Protoafrikanci, poslednji nomadski
Bušmani pustinje Kalahari, sve do smrti nalaze svojim starcima za
pleme korisne radove. Na Zapadu danas, posle četrdeset godina,
čovek je star i ne može se zaposliti. Naša civilizacija starce prepušta
hobiju, od kojih je u Engleskoj, ako niste član Doma lordova, najpopularniji
dremanje po parkovima. Ako jeste, dremate u Parlamentu.
Starost je pre svega umna, fizička i osećajna usamljenost, a što se
povodom nje pominju Englezi, to je zato što sam stekao utisak da je na
luteranskom Zapadu biti star, usamljen i nemoćan jedva nešto bolje nego
biti mlad, debeo i neoprezan medu ljudožderima.
Na prvi pogled ovo izgleda protivurečno. Britanija je zemlja
starih običaja, starih ideja, starih predmeta i starih ljudi. Starost
bi se ovde morala lepo provoditi. A ne provodi se. U čemu je stvar?
Možda u tome što se o običajima ne misli jer se podrazumevaju, idejama
se malo ko bavi jer je beskorisno – uostalom, sve su ih već prigrabili
Germani i Sloveni – s predmetima se trguje ako ih nije spasao kakav
muzej, a o smrti se ne govori jer je neučtivo. A ako se o smrti ne govori,
kako da se za starost zna? Kako da se ona učini manje nepotrebnom, manje
nesnošljivom, manje – starom?
Ovo je, takođe, zemlja čija se porodica – ono što u Evropi nespojive
ljude spaja manje-više ubedljivim krvnim nitima i mitovima – sastoji
mahom od roditelja i dece ispod šesnaest godina. Puritanski odgoj
zahteva da dete na noge stane čim dovoljno ojačaju da ga u trku odvedu
najunosnijem poslu, od koga se, krupne reči ako odbacimo, život ove civilizacije
i sastoji. Šesnaestogodišnjaci zasnivaju porodice pre nego što
naš mladi Živorad, pogotovu ako je povlašćeni pripadnik socijalističkog
građanstva, uopšte shvati da je rođen i da ga taj srećni fakat obavezuje
i na nešto drugo, a ne samo na mučko zloupotrebljavanje roditeljske ljubavi.
Pre vremena u „svet svih mogućnosti“ prognani, kad u njemu, često bez roditeljske
potpore, sazru, ne osećaju oni prema tim, u međuvremenu prerano ostarelim
roditeljima, nikakvu obavezu, koja nas na duševnom Balkanu prinuđuje
da našim majkama, posle muka oko nas, dopuštamo da se muče i oko naše dece.
Dva sveta, onaj mladih i proizvodnih, i onaj starih i neproizvodnih,
razdvojeni su biološkim zidom neprobojnijim od socijalnog ili rasnog.
Dok mladi stare, stari umiru po državnim ili dobrotvornim rezervatima
ili rentiranim sobama opustošenih gradskih kvartova. Imućniji obezbeđuju
sebi bolje azile. Usamljenost je ista ali je pozlaćena. U svim slučajevima,
međutim, naša toliko hvaljena potreba za slobodom, nezavisnošću i
privatnošću, plaća sada svoju tešku ali pravednu cenu.
Ravnodušnost je odlika engleske građanske klase kod koje je,
usled društvenih ambicija, smisao za budućnost jači od osećanja za
prošlost. Aristokratska porodica, u kojoj se po tradiciji živi više od
prošlosti nego od budućnosti, bliža je našoj, uljuđenoj mešavini patrijarhalne
zadruge i sicilijanske mafije. Radničke familije su na sredini,
kao i klasa, uostalom. Poštuje se prošlost od koje se beži, a prezire
budućnost kojoj se teži, ali su starci tu i biće tu sve dok radnik ne postane
građanin kome
prošlost više
neće biti potrebna. Zato ćete samo po radničkim i aristokratskim domovima,
po zaštićenim ćoškovima, sretati ljubazne staramajke koje pamte generalni
štrajk i Burski rat ili ostarele tetke koje su došle u posetu a ostale
da umru. Na tim mestima u većini dobro stojećih građanskih kuća videćete
samo pse i mačke.
Zato je moja iskrena poruka Živoradu, ako bez posla ostane, a
odluči ovde da ga potraži:
Živi ovde, ali stari u svojoj zemlji!
No comments:
Post a Comment