PISMA IZ TUĐINE XXXI deo, Laguna Copyright © Borislav Pekić
31.
PARADOKS ENGLESKIH
KLASNIH
NETRPELJIVOSTI
Dobar poznavalac građanske psihologije pita se o čemu sanja
Amerikanac kad vidi milionera u Rols-Rojsu i odgovara: o tome da jednog
dana i on u njega sedne. O tome će, u susretu s bogatašem, sanjati i
većina Engleza. Izneveravajući tradicije Francuske revolucije,
Francuz Žak će sanjati da se on vozi Rols-Rojsom, a milioner ide peške.
Ostajući u tradiciji socijalističke revolucije, naš će Živorad sanjati
o času kad će peške ići svi, i on i milioner. Iskreno se radujemo kad
nam pođe nabolje, ali smo podjednako, često i više zadovoljni, ako ostanemo
na istom, pod uslovom da drugima bude gore.
Tako dolazimo do klasa i klasne mržnje. Iako na prvi pogled izgleda
da klasne mržnje ne može biti bez klasa – one koja će mrzeti i one koja će
se mrzeti – u stvarnosti ih je moguće naći razdvojene. U većini kapitalističkih
država priznaju se klase ali poriče klasna mržnja. U većini socijalističkih,
naprotiv, klasna se mržnja priznaje a klase poriču. Zajedno se mogu
naći jedino kod Marksa.
Na Kontinentu je odnos između nacionalnog dostojanstva i klasnog
ponosa jednostavan, jedno s drugim mahom nema veze. Na naciju ste ponosni,
ali pod njom podrazumevate svoju klasu; na klasu ste, takođe, ponosni,
ali u njoj vidite svoju naciju. Ako u vašim mržnjama ponos igra neku ulogu,
onda je to tako što ste ponosni na svoju mržnju, nipošto na ono što mrzite.
Sledstveno tome, ako se borite protiv nepravde, ponosni ste na svoju
borbu, a ne na nepravdu protiv koje se borite.
E pa, vidite, u Engleskoj nije tako. Englezi su ponosni na svoje
mane, koliko i na vrline. Ponosni su i na nepravednosti svog života,
protiv kojih se u međuvremenu iskreno i uporno bore. Engleska radnička
klasa je ponosna.na svoju aristokratiju, koju bi da ukine, gorda upravo
na one njene osobine koje je drže u ekonomskoj i socijalnoj potčinjenosti,
groteskno odana nepravdama kojima je izložena, jer je s pravom uverena
da su one ugrađene u bivšu veličinu Imperije i nacije. Svaki će vam Francuz
radije pričati o uzurpatoru Napoleonu nego o Luju XVI, ali bez obzira
na stalež, Englez uvek pre o Čarlsu I i tiraninu Henriju VIII, nego o oslobodiocu
Kromvelu. Stoga, kad engleski radnik neće da ude u deo krčme prećutno namenjen
buržoaziji, iako mu to niko, pa ni cene, ne brane, a sprečava ga jedino
osećanje da na pravom mestu nije, on jednostavno nije dosledan, i u toj
nedoslednosti vidi svoju najveću doslednost koja ga Englezom i čini.
Za Francuze se veli da govore kao levičari, misle kao srednjaci,
a glasaju kao desničari. Englezi ne govore, ne zna se da li misle, a
kako glasaju, videće se. Uostalom, osim nekoliko bizarnih i politički
egzotičnih izuzetaka, kao što su Skargel i Livingston, većina britanskih
socijalista najpre sumnja u socijalizam, pa tek potom, eventualno,
u kapitalizam.
Na proteklim su izborima vladajući konzervativci dobili glasove
značajnog dela radništva u času kada se broj nezaposlenih među njima peo
prema rekordu svih vremena i kada je vlada javno priznavala da je
ovaj kurs nerazdvojiv deo njene antiinflacione politike. Intervjuisani
radnici su izjavili da su za gospodu Tačer glasali zbog njene odlučnosti
u vođenju državnih poslova. Razlog je legitiman za one kojima je ova
politika uvećala sigurnost, standard i perspektive. A ovakve su odgovore
dali ljudi kojima je ona oduzela i posao i izglede da ga ikad
opet dobiju. Ako dodamo da su ovakve odgovore davali i mladi, birači
koji su prvi put glasali, stvar postaje još paradoksalnija. Ili još Engleskinja,
kako hoćete. Na pitanje: „Zašto ste izgubili posao?“ čest je odgovor:
„Zato što sam bio nesposoban.“ U ovom čudesnom odgovoru krije se ključ
za ponos engleskog radništva svojom aristokratijom i buržoazijom.
Gordost zbog Engleza koji su uspeli, čak i kada se zna da uspeh nije bio posledica
samo sposobnosti i samo rada. A kada ste čuli našeg Živorada, francuskog
Žaka ili bilo kog Evropljanina da tako misli? Sve je moguće da ne valja,
sve do boga, jedino je moguće da ne valja naš Živorad.
Pravde radi, moramo priznati da su i ovdašnji posednici ponosni
na svoju radničku klasu, ma koliko mrzeli neprilike što ih ona hroničnim
štrajkovima kapitalu priređuje. Dira poštovanje što ga engleski
poslodavci prema radnicima pokazuju, čak i u času kad na njih šalju
konjičku policiju.
Klasna je borba, dakle, jedna stvar; nacionalni ponos druga.
Francuz želi da menja poredak, Englez samo svoju platu. Živorad
je sličniji Englezu, s tim što u svojim željama voli da bude i načelan. Englezi
za načela ne mare. Ostavljaju ih narodima koji sem načela nemaju ništa
drugo. Zato, kad slušate našeg Živorada ili Francuza Žaka kako govore
o politici, mislite da će tog časa na neke barikade, a oni će u prvu
krčmu na čašicu crnjaka ili rakije. Kod Engleza ste bar u tom načisto. Ako
na barikade idu, onda su to policajci. Oni iza barikada mahom su iz
Komonvelta.
Englez će ubedljivo i nepristrasno napadati svaki pojedini
aspekt engleskog načina života i engleskog shvatanja stvari, ali sam način,
samo shvatanje on će grčevito braniti, kao da jedno s drugim nema nikakve
veze. Pa ako ćemo pravo, i nema. Svaki momenat jednog načina života i
životnog shvatanja fakat je koji se može prihvatiti ili odbaciti, ali
način i shvatanje u celini, stvari su vere i ponosa.
A nacija se ne drži na faktima. Nacija se drži na osećanjima.
No comments:
Post a Comment