PISMA IZ TUĐINE XXXII deo, Laguna Copyright © Borislav Pekić
31.
ENGLEZI I ČETIRI PARADOKSA
Govoreći o francuskom karakteru – posao nezahvalan za naciju koju možete podeliti na onoliko Francuza koliko ih ima – Daninos je rekao da prosečan Francuz gaji veliko poštovanje prema zakonu, ali još veće prema advokatu koji će mu pomoći da ga zaobiđe. Paradoks je prividan. Još nisam sreo čoveka koji porez bez roptanja plaća. Ako je razuman, priznaće da je porez neophodan, ako ni za šta drugo, ono da automobil ne bi vozio urvinama i plaćao oružane najamnike koji bi ga sprovodili ulicom. No, da nesrazmerno mnogo plaća za ono što od države zauzvrat dobija, to svako misli. Malo se ljudi zadovoljava platonskim prigovorima.
Pokušaji da
se porez zaobiđe, umanji ili izbegne, opšti su i ovi napori više od
ičega drugog ujedinjuju građane na svim meridijanima sveta. Razlika
između Francuza, Engleza i nas je u tome što je za Francuza naći rupu u
zakonu i prevariti državu pitanje građanske časti; za Engleza nečastan
postupak, o kome on ne govori, ni s kim o načinima iskustva ne izmenjuje,
ali mu se zbog toga ne predaje s manje entuzijazma; a za nas se pitanje
časti uopšte ne postavlja – stvar je to često gole nužde. Time neće da se
kaže da smo mi pošten svet koji zakon krši jedino iz nužde. Da nužde nema,
kršili bismo ga zbog koristi.
(U međuvremenu, ukoliko ima više zakona, ima među njima i više
rupa. Najneprobojnije je i najopasnije zakonodavstvo koje ima samo
jedan zakon. Ako za kretanje ulicom noću postoji samo jedan jedini
propis, a on veli da će se bez opomene pucati na svakog ko se posle sumraka
napolju zatekne, onda je jasno da takav zakon nema rupa. Bićete ubijeni
čim vas vide. No, ako on ima samo jedan izuzetak, ne puca se, recimo, na
bolničare, rupa za vas je tu. I vi možete obući beli mantil.)
Prvi nam paradoks veli da je i Englez, u osnovi jednako rđav
građanin kao i svaki drugi. Samo, on se, kao mi, time ne ponosi. Ne znam
šta je bolje. Čini mi se da je duševno lakše – ponositi se. Ali, da je stvamo
lakše, ponosili bi se i Englezi. Zato sam još u nedoumici.
Ima bezbroj paradoksa koji čine Engleza. Biti Englez je već i po sebi paradoksalno. Nema nikakvih ozbiljnih razloga što Englez nije Francuz. Normani su vladali Anglosasima, srušivši usput mit o pretapanju niže kulture u višu. Normani su postali Anglosaksonci, a ne obrnuto. Saksonski su svinjari upili u svoju rasu normansko viteštvo, rob posvojio gospodara. U međuvremenu, Rimljani su posle osvajanja Grčke pretrpeli blagotvoran uticaj jedne više kulture, ali Grci nisu postali. A to rešava paradoks.
Ispostavlja se da bi, naprotiv, paradoksalno bilo da
su današnji Englezi – Francuzi. Svet bi bio promenjen statistički, ali
ne i geografski. Jer sam uveren da bi se tada, iz inata, Francuzi proglasili
Englezima. A onda, geografski položaj britanskih ostrva takođe je paradoksalan.
To je jedini deo Evrope koji Evropi, po opštem uverenju i engleskim željama,
ne pripada. Ma koliko bi svi to hteli, niko ne tvrdi da Balkan nije Evropa.
A da to nisu Britanska ostrva, s prezirom govore Evropljani, s oduševljenjem
Englezi. I jedan paradoks unutar paradoksa. Ovi su Neevropljani
učestvovali u većini evropskih ratova. Ako većinu i nisu započeli, većinu
su završili.
Treći je paradoks u nesrazmeri između stvarnih i istorijskih proporcija Velike Britanije. Nikad manja teritorija nije veću pod kontrolom držala, niti je manji broj ljudi upotrebljen da se nad tako velikim vlada. U poređenju sa svetskim proporcijama Britanske Imperije, Rimska Imperija je skroman mediteranski poduhvat. Još do pre kratkog vremena britanski je kolonijalni činovnik, usamljen kao i u vlastitoj zemlji, sedeo negde na najzabitijoj tački zemljine kugle, presvlačeći se za večeru u radoznalom društvu majmuna. A ja ne verujem da ima ljudi koji toliko vole svoju prirodu, večno zelenu zemlju pod večno sivim nebom Atlantika. No, upravo čovek za koga biste rekli da nizašta na svetu ne bi ostavio svoju hroničnu kijavicu, kućicu u sred ničeg, svoju domaću životinju i dnevnu posetu krčmi – ako je otvorena, što se retko dešava – spremno prelazi hiljade milja da bi na četrdeset stepeni iznad ili ispod nule upravljao ljudima čija imena nije kadar ni da izgovori.
Čovek koji je jedva nešto znao o
svom okrugu snalazi se sada u zamršenim razmiricama stotina hinduskih
plemena, kasta i vera, mota se po afričkim prašumama – malo iz naučne radoznalosti,
malo u službi Foren Ofisa – i administrira površine o kojima se u Evropi
staraju armije činovnika. Nalazim da je avanturistički duh čoveka,
kome je najintimniji san posed zelenog parčeta zemlje, nešto uistinu
paradoksalno. Ovaj je paradoks uzeo oksfordske studente pravo s igrališta
za kriket, nakačio im padobrane na leđa i s neba ih prosuo po zaleđini
svetskih ratišta. Njemu i mi nekoliko egzemplara zahvaljujemo.
Englezi su nam dolazili s neba, ne znajući ni reči našeg jezika, znajući
tek otprilike da smo brdoviti i ponosni, i da, naravno, korisni
možemo biti – što bismo da nismo ponosni možda izbegli – a od cele naše
istorije da smo jednog kralja izbacili kroz prozor. Jedino što su pouzdano
znali bilo je da, ma kako se rat završio, oni u našoj zemlji neće živeti.
Četvrti je paradoks najčudniji. Prosečan primerak nacije, sastavljene
sve od samih paradoksa, najobičnije je stvorenje na svetu. Dotle, razume
se, dok tu običnost ne pokušate da zloupotrebite. Tada će vam svaki Englez
otkriti jedan od svojih najneprijatnijih paradoksa – da liči na sve
ostale ljude, pa i na našeg Živorada.
No comments:
Post a Comment