PISMA IZ TUĐINE L5. deo,
Laguna Copyright
© Borislav Pekić
BESEDA O DEMOKRATIJI,
CIVILIZACIJI I KULTURI
Demokratija je, ma koliko je smatrali najboljim od svih rđavih vidova ljudske zajednice, istovremeno i njen najneprirodniji oblik. U prirodi, koja čini genetsku osnovu našeg postojanja, bili vernici ili nevernici, demokratije nema. U čoporu majmuna, zna se ko je gazda. Tigar ne treba saglasnost koze da je pojede, niti se zmija s mišem sporazumeva oko toga ko će čiji ručak biti. Izmedu mungosa i kobre obed se odlučuje očajničkun ratom, koji ne poznaje konsenzus, ni pravo veta.
A jedno od najbitnijih demokratskih načela, obezbeđenje prava manjine,
jer većina je već i brojem zaštićena, u prirodi nije poznato. Orao, u apsolutnoj
manjini prema jatu jarebica, ne podleže zakonu većeg broja, i ne pristaje
da ga one pojedu, iako mu demokratija to izričito nalaže. Pravo zajemčuje
sila, pravda je uvek za jačeg.
U humanoj civilizaciji, demokratija se protivi
urođenim svojstvima ljudskog bića, kako je stvoreno i kroz stoleća naopakom
povešću formirano. Takvom biću, već i po dominantnom dejstvu naslednih
egoističnih faktora, više odgovara autoritarnost nego demokratija.
Da ne govorimo koliko totalitarizam više odgovara
totalnim uslovima nove tehnologije života i organizaciji proizvodnje
dobara, nužnih prividno za njegovo održanje, a stvarno jedino za proizvodnju,
pri čemu se pre misli na ekonomičan spoj kapitalizma i totalitarizma,
nego spoj ovog poslednjeg s poslovično neefikasnim socijalizmom.
Takvo stanje stvari može biti žalosno, ali se ne
sme prevideti ako iskreno želimo da nam zajednica sledi neprirodan,
a ne prirodan put razvoja i tako se spase paralele sa čoporom tigrova
ili brlogom divljih svinja, u kojima odnose među jedinkama određuje
isključivo snaga kandži i kljova.
Demokratija zahteva odricanje od prirodnih
instikata, žrtvovanje osionog ubeđenja da smo od drugih vredniji, sposobniji,
pa prema tome zaslužniji da od tih drugih budemo bogatiji, moćniji,
srećniji, žrtvovanje suverenog ega neistinitoj ideji ravnopravnosti
svih ljudi i njihovom neubedljivom pravu na svoj deo sreće, slobode i
blagostanja.
Izvestan stepen običajne demokratije mogao se
razviti u plemenskom varvarstvu, ali je, u okolnostima zamršenog savremenog
života, njen razvijeniji građanski oblik nemoguć bez stanovitog nivoa
kulture i civilizacije. Civilizacija je u suštini višestruko preoblikovanje
smisla za kompromis u način života koji dopušta da u njega svi stanemo,
gurajući se što manje i što manje jedan drugome na žulj stajući. Totalitarizam,
koji je uvek i necivilizovan, jer mu se stalno nekud žuri, premda u
krajnjem ishodu uvek kasni, ne mari mnogo za naše žuljeve. Počesto ni
noge. Ni kako i gde gazi, dok ide, dok nekuda gazi.
Drugi bitan uslov za demokratiju je kultura,
ono što građanskoj civilizaciji daje duhovni smisao. Ako, kao što veli
Berđajev, i ekonomija ima svoj duhovni supstrat, ako njena uloga nije
samo u tome da nas nahrani, odene, snabde izlišnim predmetima i život nam
učini udobnim, nego da nam omogući oslobođenje od materijalnih briga i
posveti duhovnim, pogotovo takav smisao ima demokratija kojoj je
misija i dužnost da različite, protivurečne, prirodne egoistične ambicije
i interese organizuje u neprirodan
ali podnošljiv egzistencijalan sklad.
Bez civilizacije i kulture, demokratije nema.
Zato je i nema tamo gde se pod civilizacijom podrazumeva samo elektrifikacija,
a pod kulturom isključivo ateizam. Ali ni tamo gde hladan frižider i vrela
vera zamenjuju sve ostalo.
Svestan sam toga da izmedu pojedinaca ili grupa
s jedne strane i zajednice s druge, dolazi do sukoba interesa. Svestan
sam da zajednica mora sprovoditi i mere koje idu na štetu pojedinaca
i njihovih grupa. Dužnost vlade je staranje o celini. Ali i te grupe, i
ti pojedinci, u istinskoj demokratiji, puno pravo imaju da se za uže
interese bore. I da se za njih bore bez
obzira jesu li u pravu ili nisu, jesu li u manjini ili većini.
U vidu imam ranije štrajkove u Velikoj Britaniji
i sadašnje u Jugoslaviji. Smatram ih suverenim izrazom građanske i
industrijske demokratije. A da se vojska na ulice izvede, kao što se
neoprezno obećava, da se načini prestup ravan gluposti, uvek ima vremena.
U vidu takođe imam izvesna mišljenja koja se ne slažu sa zvaničnom politikom.
Pa šta? Sa tom politikom počinju da se ne slažu i njeni zvaničnici. Politika
time ne postaje ni bolja ni gora. Tek – demokratska. I tek demokratska
kad postane, može pokušati i bolja da bude. Pre toga, ostaće ista ili gora.
U tom svetlu sa simpatijama slušam glasove razuma
iz Slovenije. (Namerno zaboravljam one među njima koji razum žele samo
za sebe.) Kroz te glasove obraća nam se Evropa i njena demokratska tradicija.
Obraća nam se njena civilizacija, njena kultura. Obraća se nama – Evropljanima.
Ako ove tendencije budu pobeđene silom, bojim se da će ubrzo doći dan
kada će današnji pobednici morati reći kao nekada nesrećni trijumfator
Pir:
„Još jedna ovakva pobeda i mi smo izgubljeni!“
Samo Pir je to mogao reći, jer još nije sve izgubio.
Naši pobednici neće imati više šta da izgube.
No comments:
Post a Comment