PISMA IZ TUĐINE XXXIX deo, Laguna Copyright © Borislav Pekić
39.
O ZEMLJI IZLAZEĆEG
SUNCA IZ
PERSPEKTIVE ZEMLJE ZALAZEĆEG
Moje mišljenje da su Srbi rđavo iskoristili kosovski poraz poticalo
je delimično od divljenja prema uspehu s kojim su Nemci i Japanci iskoristili
svoj u Drugom svetskom ratu. Uspeh Japana muči - Zapad i Britaniju, a
mene učvršćuje u uverenju da se vrednost nacije ogleda više u umešnosti korišćenja
poraza nego u sposobnosti da se eksploatiše pobeda. Uporedimo li
Japan, zemlju izlazećeg sunca, s Britanijom, zemljom zalazećeg, naći
ćemo možda razloge tome uspehu, i usput objasniti zašto smo i mi Jugosloveni
pre među poraženim pobednicima nego među pobedničkim poraženicima.
Smatra se da je u 95 % japanski ekonomski management jednak britanskom, a da je razlika u preostalih
5%. U tih bednih 5% je, dakle, tajna japanskog ekonomskog čuda. Istina,
ona je pomalo i u japanskoj istoriji, kulturi, autoritarnoj prirodi
društva, zasnovanog na feudalnoj međuzavisnosti i disciplini, a
možda i u osveti povređenog nacionalnog ponosa. Ali, autoritarna priroda
sovjetskog društva ne daje iste rezultate. Italijani su, takođe, u ratu
srećno poraženi, pa ni blizu nisu tako uspešni. Pobedili smo i mi, imali
smo i autoritete, pa i međuzavisnosti koje se mogu nadmetati s feudalnima,
pa ipak smo u nevolji. U pitanju je, jamačno, nešto drugo.
Japanci su u svojoj industrijskoj revoluciji (Meidži), u kojoj
su slepo sledili Zapad, naučili da uče,
i tako se srodili s prvim uslovom svakog napredovanja. Tvorci te revolucije,
Britanci, uvek su bili učitelji, i pomisao da je došlo vreme povratka u
klupe, gde će podučavani biti od vlastitih učenika, baca ih u arogantnu
apatiju kojoj je lakše da ređa dvojke nego da ponovo zagreje stolicu.
(Zabluda se i nas tiče. Držimo da smo u političkom poretku postigli
nivo s koga se nema više šta naučiti.) Razliku ilustruje razgovor između japanskog
i britanskog poslovnog čoveka. Japanac se nije libio da Englezu otkrije
sve nove ideje i procese svoje fabrike. Na pitanje ne boji li se da će
ga konkurent pokrasti, Japanac je odgovorio: „Zašto bih se bojao?
Ustanovili smo da nijedan Englez, po povratku u Britaniju, povodom
toga ništa ne preduzima.“ (Preduzimaju li naši svetski putnici?)
Uspešno udruživanje volje i veštine, dakle, više je stvar karaktera nego
puke tehnike.
Druga je razlika u shvatanju pojma organizacije jedne ekonomije.
Nije u pitanju samo kakvoća organizacije nego i organizacija te kakvoće.
Imati nekoliko sposobnih i uspešnih poslovnih ljudi – čime se Englezi
hvale a za čim mi žudimo – nije dovoljno. Broji se – širina tog kvaliteta.
Talenti u serijama. Količina sposobnih u odnosu na količinu nesposobnih.
Jer, ako su u većini, nekompetentni će kad-tad uništiti i kompetentne,
ruiniranjem ekonomije od koje i jedni i drugi zavise.
Treći se element japanskog uspeha protivi samoj prirodi britanskog
društva, ovdašnjeg shvatanja slobode i svetinji privatnog života. (U
načelu, ne bi toliko smeo da se protivi prirodi našeg, ali se, očigledno,
sukobljava s našim rasnim mentalitetom.) Japanci su shvatili da se
svaki posao obavlja s ljudima i kroz ljude, te da je u industrijskom
procesu proizvodnje robe najvažnija
proizvodnja čoveka koji će robu
najbolje proizvoditi. U Japanu
je ovaj proces dostigao kapitalističku Utopiju: roba i ljudi uzajamno se
proizvode. Ishod je činjenica da štrajkovi japanskom poslodavcu
oduzimaju petnaest minuta godišnje, a njegovom britanskom konkurentu
i dane. Jer, štrajkovi ne proističu jedino iz prirodnih i praktičnih
protivnosti između rada i kapitala, već i iz načina mišljenja. Ovde radnik
– i na to je ponosan – ide u tuđu
fabriku da radi, fabrika je najsporedniji deo njegovog života i
ozbiljnije ga zanima samo ako ga ostavi bez posla. Jugoslovenski su
radnici u nešto povoljnijem položaju. Oni odlaze u svoju fabriku i ponašaju se kao britanski u tuđoj.
Poslednji razlog leži u vladi koja ostvaruje najpovoljnije
uslove za konkurentnost Japana na svetskom tržištu robe, nimalo se ne
brinući hoće li njene ideje biti cenjene na svetskom tržištu humanizma.
Ta vlada nije društvo za promovisanje i zaštitu neke doktrine nego upravni
odbor japanske ekonomije. Zavideći japanskom uspehu, britanski
konzervativci zaboravljaju da on nije postignut viktorijanskim manirom
slobodnog tržišta, nego modernim vidom planske privrede, gde su vlada,
poslodavci i sindikati ujedinjeni istim ciljevima i interesima.
Tako smo dobili neverovatnu istinu da Japan ima veću produktivnost
od ijedne kapitalističke zemlje, i veću društvenu jednakost od ijedne
socijalističke zemlje.
Da bi se taj uspeh imitirao, potrebno je pristati na izvesna pravila
igre, koja ćemo videti ako posetimo fabriku automobila Nisan. Ona ima 8
000 radnika i 300 robota, koje je u prvi mah teško razlikovati, a proizvodi
40 000 kola mesečno. Kvalitetu se sve podređuje. A njega nema bez ljubavi
prema fabrici i radu, ljubavi koja je idealan oblik zastarelih strasti
prema sebi, porodici, naciji. Da bi uspeli, biste li pristali da fabriku
volite više nego sebe? Od kompanije dobijate sve, školovanje, stan,
penziju, pa i pogreb, ali u njoj ste doživotno. Biste li pristali da
uspeh platite nečim što liči na doživotan zatvor? Sve se radi timski, a da
se solidarnost podvuče, u jednakim uniformama, na kojima se, po činovima,
razlikuju samo kape. Pristajete ti da celog života služite vojsku? Rad
počinje gimnastikom i pevanjem fabričke himne. Pristajete li i na to?
A naročito da na skupnim zabavama razgovarate samo o unapređenju proizvodnje?
Ako na sve to pristajete, kupite kartu za Japan. Ako ne, pomirite se
sa svojim neuspesima.
No comments:
Post a Comment