PISMA IZ TUĐINE XXXXIII deo, Laguna Copyright © Borislav Pekić
43.
TVRĐAVE IZOBILJA I
NIČIJA
ZEMLJA BEDE
U filmu Trkač po oštrici brijača
dva sveta žive naporedo, jedan iznad drugog, kao u zgradi sa spratovima,
svet bogatih i moćnih gore, u raju tehnološke i estetske savršenosti, i
svet bednih, bespomoćnih dole, u paklu zemaljskih nesavršenosti, po
čijem nerazbirljivom haosu padaju kisele kiše. Otrovne izlučevine
izobilja i savršenstva kao izmet pokrivaju ničiju zemlju bede.
To je film, fikcija, umetnost. Njujork nije fikcija, nije umetnost. To je najveći grad našeg sveta i, avaj, možda slika sveta naše dece. U toj metropoli materijalističke civilizacije, pod mrtvim kamenim okom Statue slobode, ohlađene uspomene na Francusku revoluciju, usred brisanih prostora bede, nasilja i nesreće, gde po ruiniranim višespratnicama, bez struje, vode, kanalizacije, žive nezaposleni otpaci industrijskog progresa, društveni bogalji i osuđenici na život, u krajevima proglašenim za neprohodne, gde svako ko se usudi proći rizikuje da bude ubijen i opljačkan, postoje rajske oaze, ultramoderni oblakoderi, tvrđave izobilja.
U njihovim pasažima skupe su i otmene
radnje, u kojima se može dobiti sve što je za život potrebno, pa i ono
što nije, ali bez čega i ono što jeste ne bi mnogo vredelo. Tu vas greju
veštačkim suncem Floride i rashlađuju ozonom Stenovitih planina. Na raspolaganju
su vam svi servisi koji rad čine suvišnim. Na izlazima su teško naoružane
straže, snabdevene najsavremenijim sredstvima za kontrolu i odbranu
prilaza, uključujući i jedno savršeno ljudsko sredstvo – okrutnost i
bezobzirnost. Ali, vama ti prilazi i nisu potrebni. U ničiju zemlju
bede ne smete, a i nemate volje da idete. Na posao ili zabavu odlazite
helikopterima s heliodroma na krovu vaše palate koji je istovremeno
i krov vašeg sveta.
Nejasno je samo šta se sa prozora vidi. Pretpostavljam da su prozori
apartmana dovoljno visoko da se beda ne vidi, ili da prozora uopšte
nema, nego da se preko lažnih prozora prema stvarnosti puštaju hologrami
izobilja u boji. Preranom mi se, naime, čini mogućnost da se beda unaokolo
vidi, ali da se ne razume, niti ikoga tiče.
To je Njujork, ali i slika budućnosti naših gradova ako se društvena, materijalna, duhovna i moralna polarizacija nastavi tempom kojim se odvija u poslednjih nekoliko decenija, čak i u gledanju na polarizaciju postoji polarizacija. Ljudi se dele na one koji su za nju, i na one što su protivu nje. One što drže da je proces bipolarnog razdvajanja neizbežan, pa se mora potpomoći i kontrolisano sprovoditi, i one koji veruju kako još ima vremena da se on kontrolom zaustavi, ili bar ublaži. Između dve nepomirljive strane, polarizovani svet i dalje nastavlja da se polarizuje. Njegova binarnost postaje status quo naše civilizacije.
Nije posredi samo podela na
bogate i siromašne, srećne i nesrećne, zdrave i bolesne, bele i ostale,
Sever i Jug. Zapad i Istok, kapitalizam i socijalizam. U toku je dublji
i komplikovaniji proces unakrsnih spajanja i prožimanja raznih vrsta
i oblika te polarizacije. U toku je spontano obrazovanje novih, po
prirodi stvari – nezamislivih saveza. Bogataši jedne strane bez političke
vlasti, na drugoj nemaju bogatstvo, ali imaju vlast; na obe imaju moć
koja ih ujedinjuje. Bogati Juga bliži su bogatašima Severa nego vlastitoj
sirotinji. Uspešni crnac udaljeniji je od neuspešnog crnca nego od belca
koji je uspeo. Ko ima rak, a Nemac je i imućan, bliži je siromašnom Kinezu
s rakom, nego zemljaku koji rak nema ali ima mnogo novaca.
Zanemarimo li bizarne uzorke polarizacije, daćemo jednu anketu
pa pohitati nespokojnom zaključku.
U vrhu omiljenih ličnosti, u Velikoj Britaniji, nikad nećete zateći gđu Tačer. Ona je u vrhu populamosti u Jugoslaviji. Zar to nije neobično, čak i ako se prihvati da je svakom pametnom čoveku tuđi predsednik vlade uvek bolji od vlastitog. Ali, na jugoslovenskoj skali omiljenosti ponosno figuriraju, i to u samome vrhu, i Ronald Regan, i Homeini, i Gadafi. Figurira, dakle, naročiti tip, model ljudi. Oni su uvek jaki, odlučni, nepokolebljivi.
Svejedno što
ta snaga može bili u neobaveštenosti, odlučnost u brzopletosti, a nepokolebljivost
samo alibi za tvrdoglavost, oni će uvek dobiti veću podršku od bilo kog
drugog modela državnika. I to, paradoksalno, ne podršku onih koji su jaki
i sami, nego onih s drugog, suprotnog pola ljudskog karaktera: uvek će
biti miljenici – slabih (čak i onda kada upravo snaga prvih druge čini
slabim). Jer, oni ne predstavljaju toliko moć sami po sebi, koliko našu
žudnju za njom, naš pristanak da pre budemo osrednje zadovoljni robovi
nego nezadovoljni slobodni ljudi.
Ova moć, što se poštuje, obožava, o kojoj se sanja, ispod svih spoljnih polarizacija, na koje trošimo najviše vremena i energije, ostvaruje nevidljivo jedinstvo među svim našim suprotnostima, da ih konačno svede na osnovnu: na polarizaciju između onih što moć imaju i onih što je nemaju. Na one koji mogu i one koji ne mogu. Razume se, i ovde važe izvesne podele.
Oni koji mogu dele se na one koji mogu sve, i na one što mogu tek ponešto. Oni
koji ne mogu, međutim, ni na šta se ne dele. Oni, jednostavno, ne mogu. Sve
ostale podele, rasne, klasne, verske, pa i biološke, pred ovom se povlače
i ovoj prilagođavaju. Ova dva pola sve razdvaja, a spaja opet – moć. Prvi
žele da je sačuvaju, drugi da je uzmu. Vaš je komentator izuzetak. Niti
ima moć, niti je želi. On ekscentrično misli da je ponekad bespomoćnost
najveća moć koja je čoveku dostupna.
No comments:
Post a Comment