PISMA IZ TUĐINE XXXXVIII deo, Laguna Copyright © Borislav Pekić
48.
ILl SEDAM DANA
KOJI NISU NIKOG POTRESLI
Britanska se novina može uporedili s durbinom
koji u svom mehanizmu ima dve protivrečne mogućnosti. Ono što osmatrate
možete približiti ili udaljiti, zavisno od toga tiče li vas se ono što se
na njegovom drugom kraju zbiva. U radikalizaciji ovih mogućnosti,
legenda veli da je lord Nelzon bitku kod Trafalgara započeo zato što je
naređenje da se u boj ne upušta primio držeći durbin na svom slepom oku.
Naređenje nije izvršeno. ali je bitka dobijena. Naređenje se tada
postiđeno povuklo u nepouzdan mit, a pobeda ponosno ostala pouzdana
činjenica. Samo, udaljavanje otrovnice durbinom nikog ne spasava
od njenog ujeda. Kao što Britaniju od rata nije sačuvao jednodušni napor
štampe da umanji opasnost od ponovnog naoružanja Nemačke. Izmedu
1918. i 1939. engleska je štampa posmatrala Evropu kroz naopako okrenut
durbin. Kad je ovaj najzad kako valja upotrebljen, bilo je kaso.
Durbinski manir britanske štampe najbolje se
vidi u nedeljnicima, no s bitnom razlikom od evropskih. Dok u nemačkom
nedeljniku vidite šta se sve za sedam dana po svetu dogodilo, u jugoslovenskom
čak i zašto – premda ne uvek i šta – iz engleskog ćete saznati uglavnom
šta se za tih sedam dana nije dogodilo. U stvari, možda i jeste, samo se
to Engleza ne tiče.
Džon Rid je o boljševičkoj revoluciji napisao Deset dana koji su potresli svet. Knjiga
je proročanska. Ja se zbog tih deset dana još i danas tresem. Od Rida
smo saznali mnogo o 1917. godini, ali malo o tome dokle će ona mnoge dovesti.
Ovde je, na sreću, reč o drugim danima, drugoj zemlji. Dana ima sedam i
oni nikog nisu potresli, jer se sve događa u Britaniji. Oni su komentarisani
u „Sandej Tajms“-u od 1. 2. 1987. na 88 stranica, jedinog lista u Evropi
za koji, izgleda, rat još nije dobijen.
Prvi svežanj sadrži najvažnije vesti nedelje. Zaključujem
po tome što se sastoji pretežno od reklama. Od domaćih vesti prioritet
je dat ubistvu supruge teroriste Makklinčija, koju su dvojica drugih
terorista izrešetali dok je kupala dete, i opštoj zabrinutosti za
sudbinu g. Teri Wajta, koga su oteli treći teroristi dok je sa četvrtima
pregovarao. Tu su i rezulati ankete koji dokazuju da Englezi opasnost
od side smatraju ozbiljnijim državnim problemom od nedovoljnog obrazovanja,
niskih penzija, slabe narodne odbrane i nesigurne spoljne politike,
ako ova postoji. Saznajemo, takođe, da su brade opet u modi. Prelazeći
kroz povest ljudske fizionomije s lica svetitelja, preko obraza mudraca,
na likove bandita, i obrnuto, dve najčuvenije britanske brade pripadaju
danas poretku. Crkvi brada g. Wajta, koji hoće da od vere načini svetsku
policiju, i vlasti brada g. Andertona, koji želi da od policije napravi
svetsku veru. Posle smrti Karla Marksa, uzor-brada nereda još se
traži. Najsudbonosnija vest iz sveta je činjenica da su Engleskinju,
gđu Hilari, u Italiji silovali policajci. Engleze, koji ovakve stvari
nerado preduzimaju i dobrovoljno, zaprepastilo je silovanje.
Italijane što gđa Hilari o tome govori otvoreno, a mene što je vest dobila
prednost nad teškoćama Regana s američkim narodnim predstavnicima i
teškoćama Gorbačova s ruskim narodom. Na tako nešto nisam navikao. U
našim novinama na prvoj strani možete pročitati samo šta se u tuđini
zbilo s našim državnicima. Za građane ili ne znate, ili saznajete sa
sedme strane, u opasnom srodstvu sa sedmom rupom na svirali.
U drugom svežnju domaći bi komentator verovatno
izabrao veseliju temu, ali ja, kao stranac, biram članak g. Brajena
Woldena o nemogućnosti socijalizma u Britaniji. Zašto g. Wolden
drži da je socijalizam ovde nemoguć? Zato što u njega niko ozbiljno ne
veruje. Čak ni socijalisti. Bojim se da g. Wolden barem u dve tačke
nije u pravu. Tačno je da u socijalizam ne veruju socijalisti, ali veruju
– konzervativci. U Britaniji, zapravo, u socijalizam ozbiljno veruju
samo ubedeni antisocijalisti. Oni ga se plaše, pa je to razumljivo.
A onda, ko kaže da je za pobedu socijalizma nužno da se u njega veruje?
Ponekad je dovoljna samo pobeda.
U svežnju posvećenom kulturi najznačajnijom smatram
odluku Britanskog muzeja da na ulaz postavi providne kutije za dobrovoljne
priloge. U podne su kutije već prilično pune i vi ste zadivljeni engleskim
razumevanjem za umetnost. Ali, dođete li rano izjutra, uhvatićete muzejske
činovnike kako novac sipaju u kutije, u očiglednoj nameri da vas na
razumevanje umetnosti ohrabre. Izgubićete nešto od vere u čovekovu
velikodušnost, ali ćete dosta naučiti o njegovom lukavstvu, a možda i
sačuvati nešto para.
Poslednji svežanj nedeljnika, posvećen poslovnim
novostima i finansijskim poslovanjima, najdeblji je. To je razumljivo.
U kapitalizmu se, nažalost, ljudi još bave sticanjem dobitka, a ne pronalaženjem
načina da se pokriju gubici. Poslednji način obezbeđenje nedavnim sovjetsko-britanskim
sporazumom o naknadi štete britanskim državljanima nanete tokom Oktobarske
revolucije. (Po meni, nešto jednostranim jer ništa ne govori o tome ko
će štetu nadoknaditi Rusima.) Englezi ažurno prijavljuju svoje zahteve.
Jedan ljubitelj muzike, na primer, traži da mu se nadoknadi ulaznica
za koncert, koji se nije mogao održati zbog buke i galame prouzrokovane
istovremenim održavanjem revolucije. Drugi očekuje odštetu za tri
riblje konzerve, što su mu ih neovlašćeno pojeli mornari Crnomorske
flote, prilikom juriša na Zimski dvorac.
Neko ovakav zahtev može naći pomalo preteranim.
Ja ga nalazim – presudnim.
Kome nije stalo do jedne kutije sardina, nikad
neće otvoriti nijednu fabriku za njihovu preradu. A svi znamo šta to
znači.
No comments:
Post a Comment