PISMA IZ TUĐINE LXX. deo, Laguna Copyright © Borislav Pekić
70.
GVOZDENI PUTEVI
NAŠIH
NEPOVERENJA
Među pismima koja dobijam povodom ovih komentara ima i jedno
javno koje pominjem s odvratnošću, iako će nam, po volji ironičnog paradoksa,
ono pomoći da izaberemo današnju temu i izvedemo još jednu razliku
između našeg i engleskog karaktera.
Jedan od umiljatijih pasusa pisma jednog pseudo-Živorada iz
Kragujevca, glasi: „Ispada da ste
vi, gospodine lažov ili ste naprosto izvikani erudita, tj. puka neznalica,
ako već niste i plaćeni ocrnjivač.. .“ Ovih nekoliko maroderskih
komplimenata zaradio sam primedbama na šestinu zemljine kugle koja
već tri četvrt stoleća nastoji da ubedi preostalih pet šestina kako izgrađuje
Obećanu zemlju, da bi tek sada, u poslednjoj četvrtini, shvatila da je
iza sebe, u životu svog velikog naroda, ostavila jalovinu jedne utopije
koje će se razumni potomci stideti. Duh pisma nije posledica personalne
izopačenosti mog korespondenta, manije gonjenja koja u svemu vidi
neprijatelje, tuđe agente i zle demone propasti, mada čujem da ona
već ima svoju reljefnu biografiju. Voleo bih da smem reći kako je ona u
velikoj meri rezultat ideologije realnog socijalizma, čija je povest
puna lažnih procesa, lažnih svedoka, lažnih priznanja, ali i pravih progona,
pravih hapšenja, pravog streljanja, pa i genocida.
Procesi su. dakle, bili lažni,
ali su meci nakon njih bili pravi. Ne mogu to reći, jer na Balkanu tradicija
kompromitovanja tuđih motiva ne potiče od juče. Ona je utkana u našu
povest kao što je izbegavanje svakog načela, naročito ideološkog, bitna
oznaka pragmatične engleske istorije. (Kad su od načela da načela nemaju samo dva puta odstupili,
Englezi su u doba nazadnog i promiskuitetnog kralja Henrija VIII na
lomači spaljivali ljude drukčijeg mišljenja, a u vreme naprednog i revolucionarnog
Kromvela jurili veštice. To je Englezima zauvek pokazalo da im nečija
naprednost ili nazadnost neće sačuvati živote i da od krupnih ideja moraju
potražiti neku zdraviju odbranu.)
U godinama srpske borbe za nezavisnost, našeg laganog razvenčavanja
s turskom Imperijom i rvanja velikih sila o Balkan, niko nije mogao
biti prosto Srbin, pogotovo samo čovek. Morao je uvek i nekome pripadati,
nečiji biti, za nekoga raditi. Srbin je tada bio austrijski, ruski, turski
čovek, ili je bio mrtav. Stranke su bile proruske ili proaustrijske. Kad
smo gradili gvozdeni put, srpskoindijanski prevod za železnice, u
parlamentu nisu sedeli oni koji su za železnice i oni koji su protiv,
i koji su za ili protiv bili po svojoj slobodnoj volji; sedeli su
plaćenici Beča, Petrograda, Berlina i drugih evropskih prestonica, zainteresovanih
za transbalkansku prugu.
Pri svakom ugovaranju liferacije oružja, ljudi su bili Škodini,
Kreso-Šnajderovi, Armstrongovi, Erhardovi, Krupovi. Između dva rata,
Austriju je zamenila Nemačka, a na sceni se pojavila Francuska kojoj
smo dugovali zahvalnost, i Britanija kojoj osim ravnodušnosti ništa
nismo bili dužni. Pred sam rat, koji je od mene, imućnog sina sa izgledom na
nasleđe, načinio oca-bednika kome potomstvo treba da plaća dugove, ljudi
su bili osovinski ili saveznički, osim komunista koji su istrajno ostajali
ruski.
Stanje se produžilo i kroz rat da procveta posle onoga što su jedni
nazivali oslobođenjem a drugi najvećom nacionalnom katastrofom posle
Kosova. U vreme moje mladosti, svi su reakcioneri, u koje sam s
oduševljenjem i ja spadao, radili za jednu ili više stranih sila, od kojih
je, zbog Unrinih paketa, žvakaćih guma, džeza i eventualno demokratije,
najomiljenija bila Amerika. Komunisti su i dalje ponosno radili
za Ruse te smo ih zvali ruskim najamnicima, a oni nas anglo-američkim
plaćenicima.
Tradicija sumnje u tuđe motive, u tuđi razum, u tuđe poštenje
odlika je našeg karaktera. Ona pokazuje koliko nemamo poverenja
u same sebe. Ko hronično gaji nepoverenje u druge, mogao ga je steći samo
iskustvom. Kako svaki čovek o sebi najviše zna i sebe najbolje poznaje,
biće da je ta ružna samospoznaja osnova nazora po kojima su svi ljudi
hulje. Ili da nisu samo dok se ne otkrije da jesu.
Takav misaoni manir u Britaniji nije poznat. Možete biti u zabludi,
u kojoj sam možda i ja kad sam se usudio da uvredim socijalističku Atlantidu
mog kragujevačkog dopisnika, ali ne morate zbog toga obavezno biti i
plaćeni. U zabludi ili pravu možete biti i po vlastitom izboru, sasvim
džabe. Ako lepo govorite o Sovjetskom Savezu, niko vam neće reći da ste
na platnom spisku ruske obaveštajne službe. (Oni koji jesu govore o Rusima
ružno. I jedini svet koji u svakome vidi špijuna, a u svakom činu špijunažu,
sami su špijuni.) Kod nas, međutim, to nije moguće. Najpre, zato što se misli
da čovek mora biti plaćen da bi uopšte mislio, a potom, da dvostruko mora
koštati ako misli pogrešno.
Živorad iz Kragujevca ne radi ništa drugo nego se drži nacionalne
tradicije. Pitam se samo ko ga za to plaća. Nije on valjda jedini Srbin
koji Ruse ljubi zabadava, po dobrostivosti slavenskog srca? Jer ja
sam, javno priznajem, plaćen. Za ove komentare dobijam novac.
Zar nije građanski red da i on kaže ko njega plaća?
No comments:
Post a Comment