PISMA IZ TUĐINE L9. deo,
Laguna Copyright
© Borislav Pekić
59.
NAŠA SENTIMENTALNA
VASPITANJA
Nedavno sam gledao Rubljova,
film pokojnog Tarkovskog. Pored mene je sedela mlada majka s dečakom od
desetak godina. Imala je velik, šiljat nos, koji po A. Haksliju svedoči
o pameti i naočare s crnim debelim okvirom, koje su svedočile da je
troši na nešto što kvari vid. Delovala je intelektualno. Očevidno je
htela sina približiti evropskim duhovnim vrednostima. Dečak se intenzivno
dosađivao. Upad mongolske horde u Vladimir i klanje nedužne ruske čeljadi
malo ga je utešilo, ali je stvarno oživeo tek kad su starom crkvenjaku ulivali
rastopljeno olovo u usta. Kad se prava životna poduka završila, i Tarkovski
se vratio dosadnoj ruskoj duši, engleski je dečak ponovo zapao u duhovno
mrtvilo.
Njegova majka bila je mrtva sve vreme. Kao intelektualka umela
je i bez Tarkovskog da spozna ružne strane evropskog života.
Ankete pokazuju da dete, kad bira TV program malo ima izgleda da
izabere emisije iz prirode koje se bave kucama, macama i zekama
našeg detinjstva. Ako nema filma u kome se broj mrtvih odmerava minutima,
opredeliće se za crtani o mišu Džeriju i mačku Tomu, gde je nasilje bezazleno,
ukoliko lakim smatrate da vas prodenu kroz mašinu za seckanje mesa
ili čekićem preoblikuju u sulundar. Ako ni toga nema, dete će s uživanjem
gledati erupciju vulkana – a po neki uvek radi – makar niko ne poginuo,
ili kako na krovu zapaljenog oblakodera, između plamena i ulice
očajni čovek mudro bira ulicu.
Zabrinuti smo, ali verujemo da deca još ne poznaju infaustno
značenje smrti. Nadamo se da će se, kad odrastu i shvate je, manuti priča
u kojima samo ona trijumfuje. Stručnjaci nas uveravaju da su nade osnovane
i da će deca zaista preći na sentimentalne filmove čiji kraj pozdravljaju
venčanja, a ne grobljanska zvona, čim počnu
lično da ubijaju ili smrću da se bilo kako bave. Pre ne. Pre se to od
njih ne može očekivati. Tako nešto nije radio ni zapovednik Aušvica Koh.
I on se vratio bajkama tek pošto je našao zaposlenje kraj gasne komore.
Sve veći procenat dece smrću će se osobno baviti. I prirodno,
neće osećati potrebu da je konzumiraju kao zabavu. Ubijaće svoje
bližnje kao vojnici, policajci, banditi, teroristi, državnici, lekari,
utopisti, proizvođači hrane i zagađenja ili pisci i filmski reditelji,
a kod kuće na televiziji gledati propuštene emisije o životu kunića.
Nedavno je u Australiji anketirano 1 500 desetogodišnjaka. Skoro
su svi preferirali da kod kuće gledaju filmove nasilja, polovina
je priznala da se iz njih redovno seća prizora koji ih dovode do vulgarne
kulminacije, a trećina je demonstrirala neskriveno sadističko
uživanje. Na pitanje istraživača dečje duše koje scene najviše vole, dobijeni
su odgovori iz kojih biram najnevinije:
„Najviše volim kad devojka otkida tati glavu i
jede je kao rođendanski kolač... Volim kad ode da pliva, pa izgubi obe
noge... Najlepši je deo kad iz peska izađe ruka, zgrabi ženu za šiju. pa joj
istera oči iz glave... Najbolje je ono kad riba iseče dasu u stotinu sitnih
parčića.. .“
Niko, razume se, ne tvrdi da će sva ta deca pojesti roditelje za
rođendan, ili bračne partnere seći na sitne komade. Neki možda i neće.
Ali je nemoguće konzumirati toliku količinu brutalnosti a da to
nema efekta na biće koje se razvija i za život tek oblikuje. Zaključak
istraživanja, koji ukazuje na strahovit porast dečje bezosećajnosti i
nepoštovanja tuđe ličnosti, ni najmanje ne čudi.
Ovo je svet nasilja, u kome je razum u paničnom povlače-nju, svet u
kome se seckanje bračnih drugova na stotinu komadića ne odigrava
samo na filmu, u kome se u 99 zemalja Ujedinjenih nacija, među kojima,
s vremena na vreme, figuriraju Velika Britanija i Jugoslavija, vrše
nedopuštene radnje nad ljudima, zaštićenim u međuvremenu Haškom konvencijom
o pravima čoveka.
Razum se, izgleda, gubi i s neba. Nedavno sam doznao da je i Bog
postao – ucenjivač. Mr Roberts, fundamentalistički propovednik, obratio
se Amerikancima za pomoć u dovršavanju svog misionarskog medicinskog
programa. Pitaćete se šta tu ima neobično. To je humano i u duhu hrišćanskog
milosrđa. Ima samo jedna mala nedoumica. Ona je u razlogu. Otac Roberts
je poverio sugrađanima da je imao neprijatan razgovor sa Bogom i da
je Bog ljut zbog zakašnjenja sa radovima na misiji. Nedvosmisleno je
zapretio nesposobnom svešteniku da će ga ubiti ako do određenog roka ne
prikupi 4,5 miliona dolara za dovršenje projekta. Nije samo rekao
kako, hoće li ga, na klasičan način, božanskom grom-šakom po glavi odalamiti
ili će ga testerom iseći na stotinu sitnih komadića, što bi volela naša
deca. A to zavisi od toga kakav je Bog. Ako je onaj na koga je računao Maksimilien
Robespier, kad je godine 1794, u senci giljotine i Deklaracije o
pravima čoveka i građanina, priređivao svetkovinu Najvišeg Bića, našem
se lenjom svešteniku slabo piše.
Moraću komentar prekinuti. Na ekranu je moja omiljena emisija
o životu veverica.
No comments:
Post a Comment