PISMA IZ TUĐINE LX. deo,
Laguna Copyright
© Borislav Pekić
60.
EVROPA KAO SOCIJALISTIČKA
BABA-ROGA
Ma koliko se od Engleza u svemu razlikovali, prema mom patriotskom
mišljenju, ne uvek na našu štetu, ima jedna zona u kojoj smo slični, avaj,
najzad i na štetu obostranu. To je taj naš paničan strah od Evrope. Kod
Britanaca, u narodu više no među političarima, u Jugoslaviji više
kod političara nego naroda, na Evropu se gleda sa željom i nepoverenjem
koje gajite prema ženi pre nego što ćete se venčati. Plašite se gubitka
slobode, ali znate da ćete bez tog gubitka ostati i bez izvesnih uživanja.
Vara se ko britanske razloge protivevropskom sentimentu vidi samo
u rđavom iskustvu s Evropom dok su njome vladali diktatori s kojima
se moralo ratovati, harali verski sukobi u kojima se moralo učestvovati
i terali međunacionalni obračuni koji su se u ime doktrine ravnoteže
sila morali sanirati. Uloga evropskog žandarma pripadala je više parlamentarnim
Britancima nego autokratijama Rusije i Austrije, ali se žandarm za
svoje usluge dobro naplatio. I nije, kao što se želi predstaviti, baš u
svim prilikama policijsku dužnost nerado obavljao. Ni uvek – dobro,
časno, pravedno. Ali uobraženje da je Britanija prinudno uvlačena u
evropske konfuzije – dok se ona sama najbolje osećala na talasima ili
u Aziji i Africi – ostalo je čvrsto u dušama Britanaca i jasno u umovima
njihovih istoričara. Drugi mi se razlog čini dubljim, bližim karakteru
Ostrvljana. Osvajački narod koji je tragove svoje grenadirske čizme
ostavio od leda Severa do tropa Juga, od pustinja Istoka do šuma Zapada,
ne izgleda mi naročito podobnim da kuka nad nekima koji su i dan-danji
krvavi.
Posredi je osećanje izuzetnosti, nepripadnosti, samosvojnosti,
ono što Frojd naziva „narcisoidnošću trivijalnih razlika“, i ta narcisoidnost,
ma koliko zastarela i smešna, više od arogancije povesnog pamćenja,
ometa Engleze da se osećaju Evropljanima, u smislu u kome su to Nemci, Francuzi,
Italijani, pa i mi Balkanci. Naročito oni među nama kojima se upravo na
principu „narcisoidnosti trivijalnih razlika“ odriče evropejstvo
i pripisuje orijentalnost, ili oni, takođe među nama, koji, u našem najbližem
susedstvu, zamišljaju da od toga trpe. Izuzetnost ne mora uvek biti za
uzor. Engleska je, na primer, u doba posleratne ekonomske krize, pokazivala
izuzetnu nekompetentnost u njenom
rešavanju, koju nadmašujemo još jedino mi. Ali u velika vremena Imperije,
ona je prva proizvela nezavisne farmere, otvorila put industrijskoj
budućnosti sveta, autokraciju zamenila parlamentarizmom i zavela
upravu zakona nad silom.
Evropa je sledila Englesku, ali Engleska neće da sledi Evropu,
iako joj je nacionalni organizam ekonomski i politički već duboko
i nepovratno u njoj.
Naš je slučaj ponešto drukčiji. Istorijski, bili smo oni nad kojima
su vršeni žandarmerijski poslovi, premda smo Engleze neposredno malo
osećali. Patili smo najviše zbog njihove zaljubljenosti u Indiju jer ih je
ona obavezivala na obožavanje Turaka. A u posleratno vreme i zbog toga što
brigadir F. Maklin nije nameravao kod nas da živi. Premda nismo na Istoku,
za Evropu smo bili mučno – Istočno pitanje. Premda nije sva na Zapadu, Evropa
je bila za nas spasonosni – Zapadni odgovor, kome su težili naši najbolji
umovi. Ali od revolucije naovamo, stvari su se izmenile.
Okrenuli smo se krajevima sveta od kojih smo imali samo imaginarne
koristi i stvarne štete. Protokoli naših spoljnih odnosa ispunili
su se bizarnim imenima, ideološkim klišeima i nesolidnim ugovorima.
Rođena u strahu od imperijalizma, naša politika umire u strahu od
Evrope. Političari bi se, naravno, s Evropom i njenim napretkom rado
pomirili, da se on sadrži samo u tehnološkim povlasticama i materijalnom
blagostanju. Ali on podrazumeva i načela bez kojih se Evropa kao
društveni entitet, kao povesni fakat, ne može zamisliti.
Evropa je i njena parlamentarna demokratija, višestranački sistem,
poštovanje prava čoveka i građanina, sloboda štampe, kontrola javnog
mnjenja, slobodni izbori, nezavisnost sudova, neutralnost vojske,
industrijska demokratija koja uključuje pravo na uskraćivanje rada,
sloboda mišljenja i udruživanja, vladavina zakona, slobodno tržište,
tolerancija, smisao za kompromise i građanska civilizacija. I, naravno,
njena građanska kultura koja sve ovo objedinjuje. Ko sve to ne prihvata
kao integralni deo svog političkog i duhovnog bića, nije Evropljanin,
niti će ikad biti, a niti je velika šteta što nije i biti neće.
To su, verujem, bitni razlozi našeg straha od Evrope. Jer, kao i
Englezi, mi sebe smatramo izuzetnim, samo se još nismo dogovorili u
čemu, zbog koje „trivijalne razlike“. Da li zbog svoje prošlosti, svoje
sadašnjosti ili svoje budućnosti?
Pa ipak, kad dođem na beogradsku železničku stanicu ili stanicu
Viktorija u Londonu, ma koliko nas ubeđivali da smo nešto drugo i naročito, ma koliko nas podmuklo
nagovarali da to priznamo, osećam da sam u Evropi. Samo u Evropi ugalj i
duvan tako bezdušno smrde. U Londonu osećate još i miris ustajalog
čaja. Kod nas miriše prepržena kafa.
Ali kakva je to razlika?
No comments:
Post a Comment