PISMA IZ TUĐINE LXVII. deo, Laguna Copyright © Borislav Pekić
67.
O ENGLESKIM ZDRAVIM BOLESTIMA
Kad nam je dojadiio da budemo jednostavni i svoje svinjarije, građanske i povesne, obavljamo iz razumljivih, prirodnih, egoističnih razloga, pronašii smo komplekse. Naša se duša, do tada rezervisana za boj Boga i Satane,
preobrazila u nerazabirijivo ratište nebrojenih oprečnih sila. Eshilov
Kralj Edip od uzoroe grcke tragedije postaje škola neprirodnih sklonosti.
Nijedan Ijudski čin nema više jasne i neposredne motive. Svi su pod
podmuklom komandom tajnih i posrednih pobuda. Nase su popularne
lične i istorijske svinjarije ostale, naravno, iste. Promemlo se jedino
njihovo izvinjenje. Tiranin koji je demonstrirao krvoločnu nadmoć
nad životom, postaje najednom slabić što je zloupotrebom sile samo
skrivao svoju nemoć. Prepotencija u svemu, impotencija je zapravo
u najvažnijem. Čovek više mje, kao u varvarstvu, ono što čmi. Prosvećenosću
naših antropoloških pogleda, postao je ono što da čini ne može. 1 uvek nešto
drugo nego što izgleda.
Proširimo li ovo načelo na narode, od gennanske sentimentalnosti
dolazimo do gasnih komora Auschwitza, od Goetheovog Werthera, zaljubljenog
u ženu, do Hitlerovog Werthera, zaljubljenog u knjige uvezane u žensku
kožu. U poplavi japanske manufakture nalazimo lukavu reverziju
izolacionističke tradicije Zemlje izlazećeg sunca i panicnog straha
od Zemalja zalazećeg sunca, koje se u međuvremenu osvajaju. U
zamršenom monetamom sistemu Zapada naslućujemo poslovno naličje anglosaksonskog
verskog purizma, koji nas upućuje da skupo prodamo što jeftino kupimo
i da pri tome, ako možemo, sačuvamo dušu. U nama, Slovenima, naravno, i
dalje moramo gledati Nebesku Skitiju, nezretu za krupne nacionalne
komplekse, ako se izuzme ideološki, posuđen, uostalom, sa prosvećenog
Zapada.
Nasilje cilj prostiji. Bavimo se ostrvom kojeje u Evropi, iako ne
želi da bude, i poluostrvom koje u Evropu hoće ali ga ne puštaju.
Čudno je da Engleska, s tako zdravom valutom, pati od bolesnih kompleksa,
a ti paradoksi postaju objasnjivi čim saznamo da su i bolesti ovde
zdravije nego na Kontmentu. Balkanska aljkavost ovde je – ležernost;
balkanska nepouzdanost – opreznost; balkanska pntvomost – promućuraost;
balkanska neefikasnost – umerenost; balkanska tvrdoglavost – postojanost;
balkanska nepredvidljivost – smisao za humor. Bolesti su svuda znak
propadanja, samo su ovde simptom zdravlja. Kompleksi koji bi svaki drugi
narod upropastili, ovde se neguju i zaloga su anglo-saksonske vitalnosti.
Poput akutnih istorijskih oboljenja koja msu dobro preležana pa su se s
vremenom pretvorila u hronično nacionalno zdravlje.
Prvi od tih anglokompleksa je kolonijalni. Englezi, doduše, kolonije više nemaju, ali su sačuvali zdravu uspomenu na njih, dok mnoge od tih kolonija, umesto stobode, imaju tek njen kompleks. Drugi je američki, ali podozrevam da Englezi manje žale za Amerikancima nego za svojim jezikom. Treći je, naravno, iriski. On jejednostavan i recipročan: i Irci i Englezi žale što su Irci jos uvek Englezi. Četvrti je ruski. On je kao duh iz boce. Čas ga ima, čas ga nema. Ima ga kad Rusi u nečem uspeju, onda je mferioran, i kad ne uspeju, tada je superioran. Nema ga kad Rusi niti uspevaju niti ne uspevaju. Ali, posto se to ne događa, ima ga uvek.
U čemu je sad zdrava strana tih bolesnih kompleksa? S irskim je jasno.
Kad iskusite ovdašnju hladnokrvnost posle svakog terorističkog čina,
koju inače u domaćim obračunima ne opažate, pomišljate da bez Iraca i njihovih
bombi m Englezi se baš uvek Englezima ne bi pravili. Korist od američkog
kompleksa još je vidljivija. Da Ameriku na vreme nije izgubila, Britanija
bi neizostavno izgubila dva svetska rata. Pitate se – kako? Lepo. Ko
bi im u oba u pomoć pritekao? S kolonijalnim je najlakše. Dovoljno im
je da bace pogled preko mora pa da vide u kakvoj bi se smoli našli da su
još tamo. Najteže je s ruskim. Zato ga i ostavljam za neku drugu priliku.
U doba opšteg lova na komplekse nastala je i moda njihovog lečenja.
Svi su pomamno jurili svoje komplekse, nastojeći da ih se oslobode.
Ali je i tada bilo glasova razuma. »Svoje komplekse ne bih dao nizašta
na svetu«. rekao je izvesni Leonard Frank. »0m su mi neophodni«. Englezima
su neophodni njihovi. Bez njih ne bi bili Englezi. Ne zna se jedino
jesu li bi!i veći Englezi kad su Ameriku osvajali ili kad su je gubili,
znajući da bez nje ne mogu dobiti nijedan ozbiljan rat.
Sve engleske nacionalne kompiekse spaja poreklo. Uzroci su im
uvek u drugim narodima, nikad u vlastitom. Smemo li to i za sebe reći?
Ja držim da moramo, ako i mi hoćemo da od svojih bolesti upriličimo nacionalno
zdravlje. Hrvati ocigledno pate od sipskog kompteksa. Od njega pate i
Cmogorci, Makedonci i Arbanasi. A u poslednje vreme i Slovenci, narocito
Srednjoevropljani među njima. Srbe izdašno muči hrvatski, slovenački,
cmogorski, makedonski i arbanaški kompleks, kome se sada pridružuje i
Transilvanija, nekrofilna postojbina grofa Drakule. Bosance ponajviše
maltretiraju Slovenci, a Slovence, izgleda, svi mi zajedno. Njihov
je kompleks jedini apsolutno jugoslavenski.
Pitam se da li je moguće da se povedemo za Englezima i od svojih bolesnih
kompleksa napravimo prvi uslov nacionalnog zdravlja? S obzirom na
količinu naroda i narodnosti, vera, nacija, država, kao i broj međunarodnih
kompleksa, bili bismo pred njima u očiglednoj prednosti.
No comments:
Post a Comment