PISMA IZ TUĐINE LXXIII. deo, Laguna Copyright © Borislav Pekić
73.
AFERE, I KAKO IH STEĆI
Svakom pristalici kapitalističkog načina proizvodnje koji je
oko 1948. godine učio istoriju u Jugoslaviji, reč „afera“ je bila bauk
s kojim se suočavala njegova vera u privatnu inicijativu. Prema
udžbeniku domaće povesti, Jugoslavija pre revolucije nije imala
ništa do ruda koje su eksploatisali strani kapitalisti, afera koje
su eksploatisali domaći i, naravno, monarhofašističke diktature koja
je sve to omogućavala.
Imao sam velikih muka da savest izmirim s nekim od vidljivih moralnih
nedostataka kapitalizma. Bio sam vrlo, vrlo naivan. Dovoljno je
bilo da ih proglasim devijacijama, kao što levičari rade sa svojima, i
stvar bi bila u redu. Sistem je dobar, samo se ne sprovodi, i zato je
očajan. Sada se polako uviđa da je sistem oćajan i da je dobro što se ne
sprovodi, inače bi postao nepodnošljiv. Njegove greške postaju najednom
spasonosne.
Socijalističke afere bile su do sada striktno političke. Nagle južnoameričke,
pučistički neočekivane smene u vrhu imale su za posmatrače čar velikih
pljački. U izvesnom smislu, to i behu pljačke. Samo, nije se krao novac,
otimala se vlast. Odlazilo se, bar kod nas, u političko ništavilo, retko
u zatvor. U nekim zemljama još realnijeg
socijalizma, iz ministarske stolice išlo se na gubilište. Osuđenici
su na sudu sami sebi držali posmrtne govore.
(Kad je R. Garodi uklonjen sa
visoke funkcije u KPF, u „L Mond“-u je, pod naslovom „Krasna sahrana“ pisano: „Sad, kad
su se pogasile sveće, može se slobodno reći da je Garodi imao lepu sahranu.
Dopušteno mu je da sam sebi izgovori posmrtnu besedu.“)
Autentičnih pljački je malo. Skandali su retki, trivijalni, beznačajni.
Eufemistički se zovu – krađom narodne imovine i dobijaju tretman predratnog
uskakanja u tuđ kokošinjac. A onda, u kratkom roku, izbija više afera od
kojih svaka košta narod skuplje od svih predratnih zajedno, računajući
i one za koje se ne zna. Izbija afera Agrokomerca, Ine, Univerzijade,
170 000 društvenih, odnosno ničijih automobila, praćene lokalnim verzijama
svesaveznih krupnih remek-dela zloupotrebe moći. Neke od njih, kao Agrokomercova,
uspinju se do umetničke groteske, iskupljujući špekulantskom fantastikom
bar nešto od straćenih milijardi.
Ali naša tema nisu afere. Izgleda da one nisu ni tema naše politike,
našeg prava, naših zakona. E to, to što nisu tema te politike, tog prava,
tih zakona, to je naša tema.
U Britaniji se i daleko skromnije kriminalne afere u privredi
završavaju na sudovima. Izdavanje čekova bez pokrića je delikt
koji povlači tužbu. Sud je nemilosrdan, kako i dolikuje društvu u
kome se novac ceni više nego čovek, a najviše onaj koji ume da ga zarađuje.
Još nisam čuo da se krivac ili njegov saučesnik kažnjavaju isključenjem
iz Konzervativne ili Laburističke stranke. I da se to smatra dovoljnom,
pa i vrlo oštrom kaznom. Članstvo u nekoj stranci privatna je stvar
građanina, pitanje ličnog izbora. Nije čast, ni počast. Niti privilegija
koja čoveka stavlja izvan domašaja zakona. U Jugoslaviji se
isključenje iz partije smatra zamenom za isključenje iz društva koje je
opljačkano.
Opomena pred isključenje odgovara
petogodišnjem zatvoru, a isključenje je drugo ime za doživotnu robiju.
Što je izvestan napredak, jer pamtimo vreme kada je takvo isključenje
bilo ravno smrti. Društvenoj i psihološkoj, u svakom slučaju. Biti izvan
partije značilo je biti izvan života. To nas i vraća na prave razloge
zbog kojih se isključenje iz partije smatra toliko važnim da zamenjuje
sudsku kaznu. U višepartijskom sistemu ono ne znači ništa. Članstvo u
nekoj partiji, ako za nju aktivno ne radite, ne donosi ništa osim
razočarenja kad izgubi na izborima.
Ali tamo gde postoji samo jedna partija, brisanje iz članstva
ima karakter političke smrti. To je zatvaranje svakog izgleda na napredovanje
u svim bitnim zonama državnog života. (I u tom smislu su građani koji partiji
ne pripadaju već u načelu građanski mrtvi, samo u čitulji još nisu
oglašeni.) I zato je bilo tužno i poučno pratiti sizifovske napore legije
jugoslovenskih lopova, tih provincijalnih Bokasa, da ostanu u partiji
koju su besramno kompromitovali, a još više napore njihovih saučesnika
da ih u njoj zadrže. Na sud s pravom nisu ni mislili. Ni na otpuštanje iz
službe. Važno im je bilo jedino da ostanu u partiji. Jer, time će se i sve
ostalo podrazumevati.
Prezirem ih ali im priznajem da su bar u jednoj stvari u pravu.
Zašto bi trčali pred rudu? Zašto bi tuđe krivice na sebe uzimali? Oni su
krivi, nema sumnje. Ali oni krivi ne bi uspeli da budu da neki drugi nisu
još više krivi.
Članstvo u jednoj partiji, ma koliko bila ili mislila da je avangardna,
ne može značiti proširenje građanskog prava koje nam svima po zakonu pripada.
Ono, eventualno, može samo da uveća nečije dužnosti i odgovornosti, pogotovo
ako druge partije za izbor nema, ako smo primorani sve da očekujemo
od jedne jedine ideje.
Nepostojeće pravilo bolje je od izneverenog. Zakon koji se
ne poštuje, štetniji je od zakona koga nema. Pravo koje se prezire,
opasnije je od prava koje ne postoji. Partija koja je na kormilo
zemlje došla da ispravi sve nepravde ovog sveta a završava ispravljanjem
biografije svojih korumpiranih članova, nema šta da traži u budućnosti
jednog naroda, pre nego što nešto ozbiljno ne uradi sa svojom prošlošću.
No comments:
Post a Comment