PISMA IZ TUĐINE LXXIV. deo, Laguna Copyright © Borislav Pekić
74.
LJUBIČICE, KOZJE
NOGE
I NARAVOUČENIJE
Vreme je da dve emisije posvetimo lakšim oblicima teških fenomena
među kojima živimo, u nadi da ćemo kroz njih videti ko su i kakvi Englezi,
a možda i ko smo i kakvi mi. I kakva je razlika među nama. Saznanje neće
promeniti ni njih ni nas. I tu će razlika prestati. I oni i mi ponosićemo
se svojom nepromenljivošću. čiji su razlozi umesniji, neka prosudi
slušalac.
Gospodin Farmer iz Kenta osuđen je na globu od 25 funti zato što je
van svoje bašte iskopao dva bokora ljubičica i time povredio paragraf
13. Zakona o zaštiti prirode. U drugoj priči reč je o životinjskom carstvu
i 10 funti. U Vejlsu, na padinama brda Orme, kraj sela Aberkonveja, pase
krdo divljih koza aristokratskog porekla. Koze su potomci para kojeg
je persijski šah poklonio kraljici Viktoriji i ne pripadaju pravno
nikome do istoriji Imperije.
Nedavno je jedna koza povredila nogu. To je javljeno Opštinskom
odboru Aberkonveja. Pozvan je veterinar koji je kozi pružio pomoć. Račun
je iznosio 10 funti. Odbor je bio spreman račun da plati, ali je od pravnog
savetnika upozoren da će zbog neovlašćenog izdatka platiti mnogo
više kad kontrola pregleda finansijsko poslovanje Opštine. Gradski
oci su se našli „na kozjem rogu dileme“. Ona je rešena dobrovoljnim prilozima
koji su račun izmirili. Ali dileme proizišle iz dve sentimentalne
priče ostale su neizmirene. Jedna se odnosi na Britaniju, dve na
nas.
Zaštita dva bokora divljih ljubičica i jedne kozje noge nisu jedine
činjenice na osnovu kojih sudimo o karakteru odnosa između engleskog
pitomog karaktera i engleske divlje prirode. Svakog sekunda industrijske
i radioaktivne polucije domaćeg porekla uništavaju nesravnjivo
više bokora ljubičica nego što to za godinu dana učine ruke ili noge nesavesnih
Engleza. Briga za levu nogu divlje koze ne izvinjava nebrigu za milione
riba i ptica u Irskom moru i Atlantiku, ubijenih ravnodušnošću prema
nuklearkama upravo onih koji se za koze tako dirljivo brinu.
Nije posredi hipokrizija koju po navici Englezima pripisujemo. I sud koji je gospodina Farmera osudio zbog ljubičica, i odbornici što su iz svog džepa platili lečenje kozje noge – o kojoj mora da brine Kruna, jer, najzad, njoj su koze poklonjene – mislili su iskreno, iskreno i postupili. Stvar je u nivou događanja. Ono što je u sferi pojedinačnog, gde se interes može uravnotežiti emocijom – ako ova ne košta mnogo – nekorisne ljubičice mogu se štititi i nepotrebne divlje koze lečiti.
Čim se pređe u sferu
opšteg, državnog, pa time i neodređenog, gde caruje interes, a emocije
služe za izborne pozlate političkih programa, ovakva briga postaje
besmislena i smešna. Nju lako pobeđuje poređenje s prioritetnijim vrednostima
zajednice. Ljubičice i kozje noge nađu se najednom suočene s pitanjem
kako će se 60 miliona Engleza grejati u XXI veku kad im nestane gasa i
uglja? U svetlu očekivane zime i mraka, koze i ljubičice imaju bedne izglede
da prežive.
Kod nas se zlostavljanje prirode manje zasniva na presudnim
čovekovim interesima, osim možda u Sloveniji, gde je priroda Slovencu
geografski bliža, a on njoj duhovno, nego u drugim krajevima zemlje.
Slovencu je jabuka služila da ga hrani, Srbinu da se iza nje krije. Na
vreme da oba u njoj samo uživaju,
treba još dugo čekati. (To će vreme doći tek onda kada ih hemikalijama
toliko zatrujemo da ih više ne smemo jesti.)
Zato se kod nas uništenje prirode izvodi iz šire nebrige koja
podjednako obuhvata građanina, ljubičicu i kozu. Zašto, najzad, da
srpska brdska koza ima veća prava nego gradski Srbin? Zašto bih se starao
o avetinjskim beogradskim mačkama kad su mi suparnice, kad se hrane
iz kanti za otpatke na koje sam i ja počeo dolaziti? 1 s tim mačkama se
po đubrištima velegrada gurati, najpre noću, a sada i danju? Samo, ne
preterujmo! Nisam prema mačkama bio ništa bolji ni kad je meni bilo bolje.
Kao dete sam ih gađao kamenom, kao odrastao nogom, kao starac staračkim
štapom. Kad je ugledni restoran kraj Beograda uhvaćen da služi pseće
meso, nismo žalili ubijene pse nego sebe. Bez razloga, uostalom, jer
pseće je meso u Aziji delikates.
Treća dilema nije sentimentalne nego računovodstvene prirode.
Opštinari Aberconveja behu na muci s računom od 10 funti, u našem novcu
1987. oko dva i po miliona starih dinara. Dilema nije u veličini sume
nego u principu. Odmah su mogli povaditi novčanike i sami je platiti.
Ali, tako se ne radi. Ako ne i pravno, moralno – koze pripadaju državi,
odnosno Kruni koja je simboliše.
Država se ne sme navikavati da njene račune plaćaju građani koji
su dugove zajednici porezom već izmirili. Drugo što me zapanjuje
je strah opštinara da će ih računoispitači progoniti zbog tričavih 10
funti. Pitam vas koji će razuman odbornik kod nas o tome brigu voditi?
U zemlji, u kojoj se ni za milijarde ne polažu računi, a kad se i polože,
čini se to pred partijom, ne preda mnom i pred vama koji smo opljačkani i
koje mogu zastupati samo nezavisni sudovi, u takvoj zemlji odbornici
nisu ludi da brinu za par miliona starih dinara.
Ali, i to je opasno, o malim sumama ne brinu se ni naši računoispitači.
I oni oči imaju samo za krupne cifre. Kao da lopovluk, kako su govorile
naše stare, dobre, reakcionarne bake, ne počinje od prvog nevraćenog
kusura.
Nekada se takođe govorilo da ko laže, taj i krade, ko krade, spreman
je da ubija, a ko ubija, završava visoko – na vešalima. Pouku u poslednjem
delu valja izmeniti: tako se završava visoko – ali ne na vešalima
nego na nekom lukrativnom položaju.
No comments:
Post a Comment