PISMA IZ TUĐINE LL deo, Laguna Copyright © Borislav Pekić
100.
NEPODNOŠLJIVA
LAKOĆA LUDILA
AO.
Haksli [U1] je ovaj svet nazvao – vrlim. Mi ćemo ga, slaveći stoto izdanje ovih komentara,
nazvati ludim, i time reći isto što i
engleski pisac. Svet jeste lud, ali tu je i njegova najveća vrlina. Njen smisao
još ne znamo, ali ako u mahnitanju budemo istrajni i produžimo dovoljno dugo da
ludimo, brzo ćemo ga saznati. A ako prežive našoj će deci biti vrlo O. K.
Primeri ludačke vrline su nebrojeni. Nažalost,
retko originalni. Kad sam čuo da je imam Homeini spreman da isplati vemiku verniku milion
dolara ako ubije gospodinag. Ruždija[U2] , pisca Satanskih stihova, a
neverniku, meni ili vama, čak i tri puta toliko, ponadao sam se
da je to ta prokleta inovacija koju sam, sit dotrajalih sumanutosti i
manijačkih klišea, očekivao. Onda se setih Divljeg zapada, poternica sa slikama
na vratima - saluna [U3] i premija lovaca na ljudske glave, i moje oduševljenje spade. Opet smo
bili u gustoj, masnoj, sivoj glini istorijskog modela, samo smo teksaški Teksaški kalup
malko rastegli i, umesto nekoliko profesionalnih ubica, u posao uvukli milijardu
diletanata. I sad u ovu kompilatorsku aferu jedinu originalnost može uneti sam gospoding.
Ruždi[U4] . Može se ubiti i sam pokupiti pare. Rešenje odgovara ludim vrlinama
sveta u kome živimo i umiremo a da između ta dva procesa ne vidimo nikakvu
naročitu razliku.
Britanska vrla ludila su delikatnija. Ona su kao virus besnila koji vas
poludi i dvadeset godina pošto se u vas smestio. Ono što je drugde dvadeset
godina, ovde je, naravno, sto. Pre više od stoleća je, naime, za Hajland [U5] i Šetland
[U6] u atlantskoj nedođiji, donet zakon koji je štitio zakupce
od nepravednog iseljavanja od strane novih zemljoposednika. Ono što je nekad
bilo mudro postalo je sa vremenom glupo, ali je pametnim
ostalo da se zakon ne menja, i glupim da čini one koji za njega ne znaju. Zbog
toga u tim krajevima možete kupiti kuću koja neće biti vaša. Vaša će biti samo
zemlja ispod nje, u kojoj možete stanovati ako ste krtica, i ako od drugih
krtica dobijete pristanak.
Naša domaća vrla ludila imaju humora, gotovo kao engleska. (Još da nam
je i njihov parlament!) Revolucija, kako je jednom rečeno, ne zna za šalu.
Izgradnja socijalizma je težak, ozbiljan, pa i sumoran poduhvat. Kad smo do
smeha došli, može to značiti samo da je s poduhvatom gotovo, pa da se sada
možemo smejati. Tema je, međutim, kao i do sada u ovom komentaru, tužna, ali u
ludom, vrlom svetu samo tužne teme mogu da nas nasmeju. Reč je o našim
političkim izbeglicama. Imamo mi njih poodavno i iz svih razdoblja naše srećne
povesti. Iz 1941, 1944, 1948. godine. Ranije i kasnije. U moje vreme, u kome
ste lakše dobijali velike boginje nego pasoš, izbeglice su preko granice stizale bez
isprava, često i bez kože. S nekoliko metaka u mesu lako je bilo dokazati da se
s ove strane granice na vas dobro ne gleda.
Naše današnje političke izbeglice su, za moj konzervativni ukus, ponešto
bizarne, ako se ima u vidu istorijat ove večne ljudske nesreće. Albanci su
preko najopasnije granice u Evropi godinama prelazili u Jugoslaviju sa
familijama, imovinom i stokom. Jugoslovenski građani u Nemačkoj traže politički
azil takođe u familijarnom sastavu, s našim
urednim ispravama, prevoženi preko granice našim
vozovima i autobusima i pomagani ljubaznosćšću
naših turističkih eksperata. Razlozi
za bekstvo nalaze se na licu mesta, tamo gde se azil traži, a ne na mestu zbog
kojeg se traži. Pošto ovde teškoća nema, prave teškoće nastaju tek tamo, umesto
da bude obrnuto. Ponekad se ne zna šta se najbolje kotira. Odbegli ste kao
proganjani demokrata, a prime vas kao ugroženog Albanca.
Predlažem zato da i to u svoje ruke uzmemo. Da naše ambasade organizuju službe
koje će naše nove političke begunce informisati o stalno promenljivom stanju na
političkom tržistu tržištu – da li
je bolje biti Tamil iz Varšave, Tunguz iz Beograda ili Srbin sa Tibeta?
Prema „NIN“-u od 26. 2.
1989. novoimenovani je predsed-nik vlade izjavio da „nijedan
socijalizam nije postigao ekonomsku efikasnost i političku demokratiju“. To je
saopšteno s tribine Socijalističkog saveza, pa sam u trenutku uobraženosti
poverovao da je gospoding. Marković slušao
moj protekli komentar i pristupio preobražaju Saveza u našu prvu zvaničnu
opoziciju. Ali, ako pri mišljenju da je socijalizmu
odzvonilo ostane i u skupštinskoj inauguracionoj besedi, gospoding.
Marković je očigledno rđavo razumeo predlog da komunisti iz vlade vladaju, a iz
Socijalističkog saveza vladi, odnosno sebi, oponiraju. Ja nisam mislio da to
čine i u
vladi[U7] . To bi i za naše balkanske paradokse bilo suviše. (Možda jednom, kada
se novi sistem ustali.) To je kao kada bi samrtniku lekar rekao da ni njegovi
lekovi ni njegovo umeće nikog dosad nisu izlečili, da uopšte ne zna da leči i
da, ako bolesnik hoće da živi, ide drugom lekaru. Čovek bi ga možda iz
radoznalosti, ako od umiranja ima vremena, zapitao – zašto ordinaciju ne
zatvori? Ako već ništa ne radi, ili radi pa mu ništa ne uspeva, zašto se ćorava
posla ne mane?
Jer, kad predsednik jedne socijalističke vlade javno priznaje neuspeh
doktrine na osnovu koje je mandat dobio, šta ostaje njegovim sledbenicima? A šta
tek onima koji socijalisti nikad nisu bili, koji su se nadali da će,
zahvaljujući gospodinug. Markoviću i
njegovim državničkim sposobnostima, to tek postati?
No comments:
Post a Comment