PISMA IZ TUĐINE LXXXI deo, Laguna Copyright © Borislav Pekić
81.
KAKO VAŠA FAMILIJA,
GOSPODINE ČAUŠESKU?
Kada je pre više godina rumunski premijer Čaušesku došao u zvaničnu
posetu Velikoj Britaniji, na stanici Viktorija dočekala ga je kraljica
Elizabeta i sa srdačnim osmehom preko crvenog tepiha diplomatske
kurtoazije uvela u London. Istog dana „Tajms“ je objavio članak svoga
komentatora Bernard Levina pod naslovom „Kako vaša familija, gospodine Čaušesku?“ u kome je, bez ikakve
kurtoazije, razornom podsmehu izložio nepotizam gosta. Taksativno
je nabrojao sve njegove bliže i dalje rođake, do kuzena u trećem kolenu,
koji u Rumuniji zauzimaju najvažnije državne i političke funkcije, i
posle porodice Klaudija i Julija u Rimu Principata, predstavljaju
najmoćniji krvni klan u evropskoj povesti. „Tajms“ nije zabranjen, a g.
Levin nije u Skotland Jard pozvan. Nedavno je zagrebački Studentski
list zabranjen zato što je u rđavom, koliko sam razumeo, isključivo povesnom
svetlu, komentarisao ličnost jugoslovenskog gosta, g. Mobutua, predsednika
bivšeg Konga.
Nije prvi put da se, pod pritiskom pragmatične politike, jedna
od egzotičnijih jugoslovenskih pravnih normi, tzv. „Zakon o zaštiti
ugleda stranih državnika“, koristi za naknadnu korekturu istorije.
U svoje vreme, zdušno potpomognuta državnim vlastima, rulja je, zbog
ubistva g. Lumumbe, demolirala belgijsku ambasadu i ulicama Beograda
nosila obešenu lutku istog tog g. Mobutua, koji onda, doduše, još nije
bio gospodin, našim zakonom zaštićen, nego, bar prema novinama,
saučesnik u tom zločinu. Srbi su, u međuvremenu, iskoristili gužvu da se
Turcima osvete za Kosovo, paleći automobile s turskom registracijom.
U vreme tršćanske krize premijer italijanske vlade nije kod nas bio poznat
kao gospodin Pela nego kao Pela-džukela.
No, dobro, situacija je bila iznimna, pa je i epitet bio izniman. Ali
da je g. Pela živ i naš gost ja bih otišao u zatvor ako bih se zbog
slovenačkoga Trsta ponovo razbesneo i epiteta se javno setio. Ja to,
naravno, još jednom ne bih uradio,
govorim sasvim akademski.
Kod nas ne možete govoriti o znamenitim erotskim navikama pokojnog predsednika Sukarna, o zlatnoj postelji predsednika Nkrumaha, o varvarskim egzekucijama cara Haila Selasija, čak i pošto su odavno s vlasti pali, harizma im izbledela, kad je to i u njihovoj vlastitoj zemlji već poodavno moguće, a ponegde i poželjno, jer se neki od njihovih naprednih naslednika još gore ponašaju pa je komparacija lekovita. Ali, ako se ne varam, smete reći da je car Bokasa imao izvesne naklonosti prema ljudskom mesu, pogotovo ako pripada telima njegovih protivnika, pa se time zadovoljavaju i drevni zaštitni kultovi.
Valjda stoga što
je ishrana pitanje ličnog ukusa i preferencije u zdravoj dijeti kojom
se sada svi bavimo. Ali, da je neki list za vreme državne posete Bokase
Jugoslaviji – do koje, ne znam zašto, nikad nije došlo – na ekskluzivni
apetit Njegovog Carskog Veličanstva i najmanju aluziju napravio, bio
bi zabranjen. Car bi ponovo ljudožder postao tek posto bi, prelećući
granicu na povratku kući, uputio telegram u kome se oprašta od naše lepe
i gostoljubive zemlje. Ali, ni u to nisam siguran. Ne poznajem sve paragrafe
zakona i njegovu teritorijalnu ograničenost.
Moram priznati da ne znam ni odakle nam ovakav takt, nama koji po
naročitoj delikatnosti nismo čuveni, nama koji smo, nakon Hirošime i
Nagasakija, novine punili slikama veselih, zdravih i živih koza sa
Bikinija. Da li se smatra da je takvo ponašanje civilizovano? Da je,
dakle, civilizovano štititi ugled dokazanog ubice? Ili se izvesna
ubistva proganjaju, a druga, povesna, zaštitu uživaju? Ili, možda, pravi
smisao zakona i nije u zaštiti ugleda stranih državnika, nego državnika
uopšte, pa time, na mala vrata, i domaćih?
Na tu sam temu razgovarao i s drugom Živoradom. Bio je kao obično
kategoričan. „Taj Levin je svinja“, rekao je. „Najpre čoveka u goste
pozove, a onda ga nagrdi.“ „Čekaj, Žile“, rekao sam, „nije ga on pozvao.“
„Nego ko?“ „Vlada, država.“ „Pa to je isto.“ Za mog Živorada to je nekoliko
decenija bilo isto i sad mu je nemoguće dokazati da nije, da narod
nije isto što i njegova vlada.
Gospodin Levin je, međutim, na Živoradov užas, stao na stanovište
da g. Čaušesku nije na njegov poziv u London doputovao, da nije gost
ni njegov ni „Tajmes“-a za koji piše, i da ovaj list nije službeno glasilo
ni dvora ni vlade, da bi ga njihov mutni društveni i diplomatski život
obavezivao. Da, najzad, ako je država, silom zapletenih, najčešće egzotičnih,
ponekad prljavih razloga i prinuđena da se osmehuje međunarodnim
zločincima, nijedan njen građanin, pogotovo nezavisni novinar, nije
dužan da je u tome sledi.
Engleska nema zakone koji štite ugled državnika druge zemlje,
jer te zakone nema ni za vlastite. Stalo se na stanovište da je to u prvom
redu obaveza i dužnost samih državnika. Ako oni u toj meri ne poštuju
sebe da bez krivice zatvaraju jedne ljude, druge ubijaju, a treće čak
i jedu, ne mogu očekivati da ćemo ih poštovati, još manje da će ih, umesto
časti, štititi zakon.
I to ne neki međunarodni običaj, nego zakon jedne tuđe države.
No comments:
Post a Comment