PISMA IZ TUĐINE LXXXV deo, Laguna Copyright © Borislav Pekić
85.
SLOVENAČKO PROHLADNO
PROLEĆE
U Britaniji, zemlji kompromisa, nije bilo proleća. Zima je postala
blaža, to je sve. U Jugoslaviji je proleće došlo pa prošlo. Zadržalo se jedino
podno Alpa, u Sloveniji. Nazvano je „slovenačkim prolećem“, po ugledu
na praško 1968, pomalo neoprezno, ominozno proleće, ako se uzme u obzir
oštra ruska zima koja ga je u českoj svela na nulu i tamo do dan-današnji zamrzla.
Englezi su me pitali šta se u Sloveniji događa. Iako nisam Slovenac,
očekivalo se da to znam kao Srbin, koji, budući obožavalac uniforme i sablje,
ne sme dobro gledati ni na civile ni na civilno društvo. Bio sam uvređen
što sam bez mog znanja mobilisan, ali i postiđen: nisam znao šta se u
Sloveniji događa.
Saznao sam od „Gardian“-a da je „Slovenija jugoslovenska najrazvijenija
i najliberalnija republika na čelu pokreta demokratizacije čiji
je cilj eliminacija partijske kontrole nad društvom“. Zahtev mi se
činio trezvenim, pogotovo što je dolazio od naroda koji je posledice
ovakve kontrole iskusio na vlastitoj koži u padu produkcije, galopirajućoj
inflaciji, sablasnom spoljnom dugu, unutrašnjoj nelikvidnosti, epidemiji
korupcije, dramatičnom padu standarda, porastu nezaposlenosti i
prvim talasima socijalnih nemira.
Zahtev je bio i morbidan. Postavljao ga je ne samo narod nad kojim
se kontrola vršila, već i partija koja je taj posao nekompetentno decenijama
obavljala. U svetu realnog socijalizma – za razliku od britanskog
„irealnog“, gde je tako nešto moguće – primer odricanja komunista od
vlasti nije poznat. Bio sam zbunjen.
Otvorio sam naše novine da vidim šta mi o tome mislimo. I naravno,
video sam da Englezi, kao i obično, greše. Našao sam izjavu Vojnog saveta
koja u „slovenačkom proleću“ vidi „usklađene i otvorene napade snaga
specijalnog rata s očiglednim subverzivnim ciljevima i radnjama koje
imaju kontrarevolucionarnu sadržinu“. To je bio rečnik na koji sam bio
navikao, koji sam razumevao. Kakva demokratija! Kakvo građansko društvo!
U Sloveniji se ne odvija nikakav neobičan demokratski proces nego
obična kontrarevolucija. Sad mi je sve bilo jasno. A pre svega, da
stvar uopšte nije ozbiljna.
Možda će vas ovaj optimizam začuditi. Naučili smo da mislimo kako
je za svaku revoluciju mnogo i jedna kontrarevolucija. A kod nas se
uspešno i naporedo teraju tri. Na Kosovu je kontrarevolucija
počela još 1981. godine. U Sloveniji ove, 1988. Treću je izvela karbon-kopija
Staše Stavinskog, znameniti menični privrednik Fikret Abdić, jer i njegova
je pljačka nazvana – kontrarevolucijom. Pa zar uz tri tekuće kontrarevolucije
razloga ima za optimizam, a ne za očajanje? Nema ga, naravno, ako stvar
posmatrate formalno logički. Tako gledano, barem za vlasti, vreme je
skakanju s mosta. Srećom, postoji i dijalektika. S njom je moguće što
s logikom nije. S njom se živi sjajno, čak i tamo gde se po svim drugim merilima
živi očajno.
Šta je najubedljivije svedočanstvo uspeha jedne revolucije?
Prema Robespjerovoj dijalektičkoj formuli i Staljinovoj kriminalnoj
praksi, baš ono što se kod nas dešava – jačanje otpora poraženih snaga i
širenje kontrarevolucije. Stoga je kontrarevolucija, ma koliko
u načelu nepoželjna, jedino stanje u kome revolucija može trajati i
prosperirati. Ako opljačkate britansku državu, niko vas ne sudi za antidržavnu
delatnost, na robiju idete za lopovluk. Kod nas ste odmah i kontrarevolucionar,
jer podrivate ekonomske temelje revolucije. Ako ste Albanac, pa se
borite za nacionalno oslobođenje, postajete smesta i kontrarevolucionar,
jer se borite protiv revolucije koja je oslobođenje već sprovela.
Ako ste kao Slovenac za demokratiju, kao Jugosloven ste kontrarevolucionar
jer za sebe tražite nemoguću slobodu koju traže svi, uključujući i partiju
koja je oduzima. Verujte mi na reč. Ne pokušavajte da razumete paradokse
vladavine koja, ukidajući sebe, nastoji da postane sve jača. Nijednom
majčinom sinu to nije uspelo.
Pa šta se u slovenačkoj kontrarevoluciji događa? Slovenci žele
građansko društvo. U redu. I ja ga želim. Zbog njega sam suđen petnaest godina
i na njihovim univerzitetima naučio kako se prišiva dugme na košulji,
a i kako se prišiva špijunaža. Pitam se samo zašto smo ga, kad ga već tako
strasno želimo, tokom četiri decenije jednako strasno, uz svesrdnu
slovenačku pomoć, razarali? Slovenci žele politički pluralizam? U
redu. I ja ga želim. Ali zašto smo četiri decenije, zajedno sa Slovencima,
sve činili da mu oduzmemo i najskromniju pretpostavku? Slovenci žele
ekonomsko tržište? U redu. I ja to hoću, premda kao humanista, bez ljudožderske
prakse, nemam mnogo izgleda da ga preživim.
No, što smo to tržište, u zdušnom društvu Slovenaca i njihovih teoretičara,
četiri decenije pretvarali u jalovine, utrine, anekumene socijalističke planske privrede? Slovenci
žele u Evropu? Koji magarac to ne želi? Zbog toga živim u Londonu, a ne na
Borneu. Pitam se samo zašto smo se četiri decenije, ruku pod ruku sa Slovencima,
od Evrope programski udaljavali, što smo istorijske korene presađivali
u afroazijsko tle iz kojeg smo, osim nafte na slamku, dobijali samo
dužnike? Čemu pola veka trudnog putovanja kroz nesporazume s ljudskom
prirodom, tradicijom i logikom, da bismo se našli na pretposlednjem
mestu u Evropi, gde smo, bez ikakvog truda, bili već godine 1939?
No comments:
Post a Comment