PISMA IZ TUĐINE LXXXXVII deo, Laguna Copyright © Borislav Pekić
97.
BERMUDSKI TROUGAO
SOCIJALIZMA
Moj savetnik za engleska pitanja gospodin.
Džons mi
je rekao:
„Socijalizam u Engleskoj nije moguć, on ovde nikad neće uspeti.“ „Zašto?“,
upitao sam ga ljubomorno. „Da li stoga što nigde nije uspeo?“ „Koješta!“,
kazao je gospoding. Džons. „To su evropski razlozi. Da i za nas važe, ovde bi uspeo.“ „A vaš,
koji je?“ „Sasvim prost. Englezi ga neće.“ Uvredio sam se. „I drugi narodi ga nisu
hteli,
pa su ga ipak dobili.“ „I to je prosto“, rekao je pitomo. „Dobili su ga jer
nisu bili Englezi.“ „Možda će doći vreme“, rekao sam pakosno, „kad ni vi
Englezi nećete biti baš takvi Englezi. Onda ćete možda postati i socijalisti.“
„Ali nećemo više biti Englezi, zar ne?“, rekao je. I
kazao istinu. Socijalizam će opet biti nečija tuđa stvar, briga rase koja će
zameniti englesku. Pokušao sam s druge strane: „U redu. Englezi neće
socijalizam. Recimo da je odbijanje, za druge nedovoljno, ovde dovoljno. Ali zašto ga
neće?“ „Vi tražite razlog?“, zapitao me začuđeno.
„Ne bi mi škodio.“ „Pa vi živite u njemu.“ „Svoj znam. Želim vaš. Vi ne živite
u njemu. Vi s njim iskustva nemate. Koji je vaš razlog?“ Mislio sam da će se
pozvati na moje iskustvo. Nije. Nije engleski oslanjati se na pristrasna mišljenja kad
se možete oslanjati ni na šta. „Englezi ga neće jer je socijalizam protivan
engleskoj prirodi“, rekao je . Džons[ i otišao, ostavljajući me u duhovnoj komi. Tražio sam objašnjenje koje
ne bi bilo samo englesko, i našao ga u ovom komentaru.
U Karipskom moru, u blizini Bermuda, okean izgleda kao i svuda. Akvamarinske
je boje, neprozirne dubine, vode tihe za halkionskih dana, razdražene kad besne
ženstveni tajfuni. Ali nije isti kao svuda. U tim vodama nestaju lađe. Bez traga i objašnjivog razloga.
Tajanstveno područje je nazvano Bermudskim
trouglom i ušlo u legendu.
Sve u životu ima svoj Bermudski trougao, misteriozan prostor u kome se
bez uzroka tone. Tonu nade koje nisu izneverene, prijateljstva ničim
neozleđena, ljubavi koje nisu prestale, dela za koja smo mislili da su uspela,
ideje što su nam se činile nepovredivim. Potanjaju rase velike prošlosti i ljudi
velike budućnosti. Na površini ostaje poneka olupina. Ona nam veli da se desio
brodoloma,
ali nikad i zašto, zašto se potonulo. U politici brodolomi su česti, no gotovo
uvek plauzibilno objašnjivi. Ponekad su nepotrebni ali objašnjivi, nepravedni
ali objašnjivi, dok se zbivaju, možda i nejasni ali kasnije objašnjivi. S
krupnim idejama je teže. Većina uistinu velikih ljudskih
ideja potonula je u povesnom Bermudskom trokutu a da prave razloge nikad nismo
saznali.
U tom pogledu, ako ne i
u drugim, ideja socijalizma je srećnija. Njen je Bermudski trougao vidljiv,
podrucčje
njenog brodoloma jasno se ocrtava na
nautičkoj mapi ljudskih utopija. Jer to je valjda jedina ideja koja svoj
smrtonosni trougao nosi sa sobom i u sebi ga sadrži. Jedina ideja, čiji je
Bermudski trougao istovremeno i uslov njene veličine, gde je u poreklu ideje i
pravi razlog njene propasti. Koliko to socijalizmu pomaže da duže živi ili što
pre umre, još je neizvesno. Izgleda da se obe mogućnosti dijalektički nado-punjuju.
A što one propuste, nadoknađuju druge
službe.
Bermudski trougao socijalizma je pre i iznad svega u ljudskoj prirodi.
Socijalizam se protivi prirodi čoveka.
Svi su ostali razlozi sekundarni, i perverzije socijalističke ideje u istorijskoj
praksi, i nasilna priroda te prakse, i dijalektička konfuzija njenih ciljeva.
Da nije tako, praksa bi se dala prilagoditi. Ali, ako se prilagodi našoj
prirodi, onda što nastaje prestaje biti socijalizam i postaje ono što u tzv. civilizovanom
svetu jedino uspeva – zakonima i pravilima igre obuzdavana, dobro organizovana
i umerenim opštim ciljevima pozlaćena prirodna
sebičnost. A šta za utopijski, autentični socijalizam ostaje? Budućnost u
njemu nikad i nije bila. Ona je možda u oplemenjivanju nekim od njegovih sub
ideja drugih, ljudima, a naročito Englezima, podobnijih društvenih sistema.
Socijalizam nije voćka koja će sama dati hranjljiv plod. On je
možda tek pelcer koje koji će druge,
izdržljivije voćke učiniti manje divljim, a njihove plodove hranjljivijim
za što više ljudi. A to je suštinski smisao socijal-demokratije.
Postao mi je shvatljiv i . Džons. Kad je govorio o „prirodi Engleza“, zbog koje ovde socijalizam nema
izgleda, mislio je na ljudsku prirodu,
samo je držao da joj termin „Englezi“ više odgovara. Da je pojam „Engleza“ ekskluzivniji
od pojma „čoveka“, koji u sebi može sadržati svašta, čak i irske teroriste ili
pokojne leve laburiste. Ono što je on hteo da kaže je upravo to:
socijalizam se protivi ljudskoj prirodi kakva
jeste, ma kakva da je.
Sad mi je sve bilo jasno, osim kako je uprkos tome, uprkos
fundamentalnoj nesaglasnosti sa mojom prirodom, socijalizam ipak...
Daleko bi me odvelo da misao domislim. Nisam Englez. Samo sam – čovek. A
to nije nikakva zaštita.
No comments:
Post a Comment