PISMA IZ TUĐINE LLII deo,
Laguna Copyright
© Borislav Pekić
102.
IRCI I ALBANCI ILI
KAKO SE NAVIĆI NA SMRT
Prvi put od 1944/1945. u Jugoslaviji se ubija, a da to znamo. Jedina je
uteha, ako je ikakva, da smo bez krvi izdržali duže od dvadeset godina, mere
koja nam je istorijski propisana. Kako je ona ranije i kraća bila, toliko
gospodnjih leta mira čine se čudom. Ali ni čudo ne traje večno, pa je i našem
došao kraj.
Ma koliko žalili ono što se na Kosovu dogodilo, s jednom istinom moramo
biti načisto. Nije ta pucnjava, taj ulični masakr, nikakva balkanska medveđa
originalnost, kako ovde vole misliti, niti nešto što nas definitivno odvaja od
civilizacije, i to u času kad nas trežnjenje od opijuma socijalističke autarhije[U1] vraća evropskom zavičaju. Upravo nas međusobno tamanjenje s njom spaja,
u nedostatku pametnijih spona koje smo, lutajuči lutajući po Aziji
i Africi, arogantno zapostavili. Stidimo se zato, no nipošto više od drugih
naroda koji su se ubijali i pre i intenzivnije od nas. To nas ne izvinjava,
ali nas
objašnjava. Ili je mudrije reći da nas izvinjava ali, nažalost, ne
objašnjava?
Znatni delovi Južne Amerike i Afrike decenijama žive s narodnim i
vladinim nasiljem kao svakodnevicom koja se osuđuje, žali, pa ipak i dalje
praktikuje. U Aziji je ponor[J2] [U3] način života. U Pakistanu je nedavno poginulo više ljudi od
muhamedanskih neprijatelja knjige gospodinag. Ruždija[U4] , a da su umrli za ime pisca prvi put čuli kad i metke koji će ih ubiti.
Krvavi nacionalni nemiri potresaju SSSR, a rasni su sve do skora harali
Sjedinjenim Državama.
Ova zemlja, Velika Britanija, uzorno demokratska i uzorno civilizovana –-
koliko je praktično uopšte moguče moguće –-
svakog dana sahranjuje po nekponeku žrtvu
hroničnog građanskog rata u Severnoj Irskoj, pa eventualni saveti s njene
strane kako se on izbegava i nisu bogzna kakvog autoriteta. Pogotovu će nam u
tome malo pomoći i njena kolonijalna prošlost. Ako im je cilj
da nas nauče kako se postupa s nacionalnim manjinama, posle vekovne zapostavljenosti
irskih katolika, jedva da to mogu; ako nas žele naučiti kako se brani pravo
većine, to mogu, u Alsteru
[U5] to i čine, ali to je nešto što svaka država i bez Engleza zna.
Postoji li, u međuvremenu, sličnost između „Irskog“ i „Albanskog
pitanja“, koja dopušta poređenja na nečiju štetu, a da to uvek ne budemo mi?
Irci su izrazita manjina u okviru Ujedinjenog Kraljevstva, ali većina u geopolitičkom
prostoru irskog ostrva. Njihova nacionalna država je u neposrednom susedstvu,
kao što je nacionalna država Arbanasa u našem. Albanci su, takođe,
u granicama naše države u izrazitoj manjini, no, za razliku od Iraca, nemaju
ekskluzivno svoj geopolitički prostor, limitiran morem, u koji je tuđin neovlašćeno
prodro. Niti je taj prostor povređen povesnim okolnosdtima nad kojima
narod nije imao uticaja. Irska Irsku je od papea
Hadrijan[U6] a
lV Englezima darovana darovao još 1155.
Sve od tada pokušavaju oni ovaj trojanski dar da preuzmu. Bezuspešnom
pokoravanju Irske oružjem sledi pacifikacija kolonizacijom. U katoličku Irsku
presađuje se protestantska oaza, onako kako se zabranom povratka izbeglicama
posle rata i nasilnim iseljavanjem Srba njihova oaza sa Kosova rasađuje. Engleska
se, najzad, malo uz pomoć mudrosti, malo pomoću irskih bombi koje mudrost
požuruju, odriče većeg dela papinog danajskog poklona. U manjem i dalje sahranjuje
žrtve njegove zlobne benevolencije.
Srbi Kosovo ni od koga nisu bulom
na dar dobili. Niti su ga dobili Albanci. Vekovima su dva rasno različita naroda
živela jedan kraj drugog, jedan međ drugim, jedan s drugim, pa, razume se, i
jedan nasuprot drugom. Inkompatibilitet nije urođen, istorijom je
stečen, kao što se, možda, drugom istorijom može izgubiti, vodeći uvek računa o
verifikovanoj povesnoj činjenici da je građenje duži i neizvesniji proces od
razgrađivanja.
Irski katolici nisu se pripojili matici zemlji pre svega zato što su u Alsteru [U7] i Ujedinjenom Kraljevstvu manjina. Bombe mogu biti alarmantne i smrtonosne, ali
kao razlog nisu dovoIjljne. Albanci za secesiju
imaju bolje izglede. Što irskoj manjini ne uspeva, uspeva srpskoj većini. Možda
i stoga što uz Engleze stoje njihove vlade, a srpska je bila uz Albance –
još jedan paradoks koji će nam komunisti morati da objasne.
Između „lrskogIrskog“ i
„Albanskog“ spora sličnost je prividna i od Engleza se u tom pogledu nemamo
čemu ucitiučiti,
čak i bez obzira na to koliko je korisno obrazovati se na nečijim neuspesima.
Napuštam zato polje besmislenih analogija, što, uz pomoć ovdašnjeg nepoznavanja
istorije Balkana, od naših Albanaca koji u pravu nisu prave engleske Irce s
pravom, i vraćam se pitanju: kako se na ubijanje navići? l vidim da ni ono nije
dobro postavljeno. Nije pitanje u tome hoćemo li se navići na međusobno mrcvarenje
kao model građanskog života koji će nam zameniti parlament, jer to hoćemo. Vremenom
–-
hoćemo. Kao i Englezi. Kad mora, čovek se navikne i na bombi da živi. Pitanje
je s kojim se ciljem tako nešto od nas zahteva. Ako su oni koji su nas na tu tempiranu
bombu posadili sigurni u uspeh, sedećemo na njoj, premda nam milo biti neće, pa
ako treba i u vazduh leteti, što će nam još neugodnije biti, ali ćemo bar znati
zašto to činimo. Znaćemo da će naša strpljivost bombu demontirati, mada
Englezi, zasad, za to nisu primer. Ali ako svrha nije pouzdana, ako je u
pitanju tek puka nada, dobijanje u vremenu, neznanje šta da se radi, ili, ne
daj Bože, nemogućnost da se išta uradi, ako na bombi sedimo samo
zato što nemamo dobru građansku stolicu –-
glupo je na njoj sedeti.
Bolje je zasukati rukave i s tom prokletom stolicom požuriti!
No comments:
Post a Comment