PISMA IZ TUĐINE LLV deo,
Laguna Copyright
© Borislav Pekić
105.
VANBRAČNI ŽIVOT
NACIJE I
DEMOKRATIJE
Istorijsko neprijateljstvo Škota i Engleza, utemeljeno na rasnim
razlikama i geopolitičkim okolnostima tesnog, siromašnog, izolovanog
ostrva, potkrepljeno ratovima, učešćem u protivničkim evropskim koalicijama,
a podmazivano razlikama u bogatstvu i Severa i Juga, pretvoreno
je danas u komplementaran narodni i državni amalgam, koji jedino narušava
pitoreskna Škotska separatistička manjina, veoma, uostalom, važna
za razbijanje uspavljujuće monotonije britanskog političkog života.
Poslednju bitku vode Englezi i Škoti 1745. kad severnjaci s unukom Džemsa
VII pokušavaju jakobinsku invaziju.
To dokazuje da ništa, pa ni strpljivo, uporno, tvrdoglavo međusobno
nacionalno nerazumevanje nije večno. (Večna je samo glupost.) Ono što
Engleze i Škote ujedinjuje nisu nacije, koje bi se možda i danas sladostrasno
klale, nego politika zajedničkog interesa što je obezbeđuje parlamentarna
demokratija, uz nešto ostrvske trezvenosti. (Slična, mada ne ista, dilema
sa Severnom Irskom još nije rešena, pa i to dokazuje da humanističke
generalizacije u politici nisu preporučljive.)
Nekoliko puta je srpski narod stavljan u položaj da bira između nacije
i demokratije, između unapređivanja nacionalnih i usavršavanja demokratskih
interesa, a da mu je retko kad omogućeno da oba interesa izjednači i
shvati kao dve šine istog koloseka svoje nacionalne i građanske egzistencije.
Nećemo se vraćati u doba u kome je demokratija mirovala, jer je narod
bio zauzet borbom za nacionalno oslobođenje i kad je, možda - ali nikad
sasvim sigurno - odustajanje od lične slobode pomagalo da se izvojuje
sloboda za sve. Bila je to kolektivna nacionalna sloboda
koja nije morala pretpostavljati ličnu i građansku, ali je ovu, u prirodnim
okolnostima, ne samo podrazumevala već i nalagala kao najviši cilj
zajedničkog oslobođenja.
Uzećemo samo dva primera kad to izvesno nije bio slučaj i kad su opšti
interesi, ma čime motivisani, zloupotrebljeni da se građanski interesi
suspenduju. Oba su iz međuratne Jugoslavije, koju smo zvali trulom, i
tek sad, u poređenju s truljenjem socijalističke, razumeli da je, po
svoj prilici, zdravija bila nego što je tumačima njene povesti iz dubine
jedne ideološke zablude izgledalo. Proces demokratizacije političkog
života, prenet iz Kraljevine Srbije i Austrougarske monarhije - premda
se ovi procesi ni u nivou, ni u vrsti ne mogu upoređivati, ali su se
mogli nadopunjavati – stao je za volju uklanjanja nesporazuma između Srba
i Hrvata, suspendujući usput izvesna neotuđiva prava svih jugoslovenskih
građana, pogotovu Srba i Hrvata. Njihova se obnova takođe zaglibila u
gustom mulju domaćeg „istočnog pitanja“ srpsko-hrvatskih odnosa,
bez odgovora koji bi trajnije zadovoljio obe strane.
Slobodan politički život u realnom socijalizmu, onemogućen
monističkom prirodom ideologije, eliminisanje, između ostalog, i argumentima
koji su narod u obliku radničke klase - radnika, seljaka i poštene
inteligencije stavljali iznad demokratije, dokazujući da će višestranačje
automatski, po sili balkanskog geopolitičkog darmara, ugroziti
državno jedinstvo. U međuvremenu je veštačko amortizovanje prirodnog
nacionalnog sentimenta prohodne kanale našlo u kriptičnom partijskom
životu, gde je počivala moć, i dovelo do nacionalno orijentisanih, u
načelu internacionalnih Jugoslovenskih kompartija, himeričnog hibrida
s telom proleterskog internacionalizma a dušom malograđanskog šovinizma.
U svim je slučajevima nacionalni interes, bio ili ne bio poistovećen
s državnim, bio ili ne bio separatan po republikama, bio. Ili ne bio autentičan,
imao primat nad interesima i načelima demokratije. Demokratija
je uvek morala čekati u dugačkom redu, iza drugih stvarnih ili izmišljenih
nacionalnih prioriteta. Za nju nikad nije bilo pogodno vreme. lli smo bili ugroženi spolja, pa nas je demokratija
slabila (kao da je ona, kako je Hitler tvrdio, po sebi destruktivna
i anacionalna) ili smo sami sebe ugrožavali, pa nas je slabila još više
(kao da je ona po sebi antidržavna i antisocijalistička, kako je mislio
Staljin).
Sličnu „krvnu sliku“ pokazuje domaće albansko pitanje novo „istočno pitanje“ naše sudbine.
Ugroženost Srba na Kosovu je neosporna, srpsko pravo na samoodbranu neporecivo,
uprkos nerazumevanju onih koji će, bojim se, ugroženi biti posle nas.
To je nerazumevanje, međutim, između ostalih uzroka, posledica istih
prividnih nacionalnih prioriteta, konstantnih u našoj politici,
pa i načinu razmišljanja, što su demokratiju odlagali i odlažu u ime
zaštite ciljeva koji se u principu bez demokratije ne mogu ni dobro ni
trajno zaštititi.
Reći „Srbija“, a tek potom „demokratija“ znači stvoriti zemlju u
kojoj, premda srpska, možda neće vredeti živeti, pa čemu onda Srbija? Reči
„demokratija“, a tek zatim „Srbija“ znači možda zemlju u kojoj će
biti demokratije ali ne i Srba da u njoj uživaju, pa kome onda među nama,
Srbima, ta demokratija treba? Ali reći „Srbija i demokratija“, simultano
i recipročno, bez prevage u korist jednog ili drugog interesa, znači
možda, ako ništa drugo, nadu da se oni mogu pomiriti. Jer to nismo
pokušali. Sve drugo jesmo. I sad smo tu gde smo.
Evropa nema vere u naše sposobnosti da živimo u demokratskom društvu.
To je jedan od razloga njenog otpora da joj se pridružimo. Ako mi sami
dajemo do znanja kako demokratijom ne umemo da rukujemo, da se u njoj
ne snalazimo, da stoga i nije potrebna, čak i da ona nije u našem nacionalnom
interesu, šta od drugih očekivati?
No comments:
Post a Comment