PISMA IZ TUĐINE LLXXIV deo,
Laguna Copyright
© Borislav Pekić
124.
ULOGA ŽIVOTINJA
U ENGLESKOM I SRPSKOM JAVNOM ŽIVOTU
Već sama činjenica da su simboli starogrčkih plemena bili životinjskog
roda, da su postojali Grci-konji, Grci-sove, Grci-ovnovi, da su tokom srednjeg
veka simboli Srba bili vukovi, Latina lisice, Bugara risovi,
pa da i danas žive američki orao, galski petao, ruski medved ili, premda
na tanjoj dijeti, britanski lav, svedoči o značajnoj ulozi faune,
naročito zverinja u ljudskoj povesti. U ovoj emisiji pokušaćemo da odamo
dužnu počast životinjskom faktoru u ljudskoj politici, imajući u vidu
samo istorijske životinje, nipošto animalne osobine pojedinih istorijskih ličnosti.
Uloga životinja u mitološkom javnom životu Helena i Rimljana bila je veoma velika, ništa manja od njihovog istrajnog i plodonosnog mešanja u javni život primitivnih naroda i današnjih divljih plemena, ali prve životinje koje uzele ozbiljnijeg učešća u političkom životu jedne zemlje behu guske rimskog Kapitola, čije je gakanje probudilo građane i spaslo ih varvara sa severa.
Druga životinja je rasni pastuv
Incikat što ga je rimski imperator Kaligula uveo u senat. Takse za
senatski položaj behu visoke a konj Incikat skromnog imovinskog stanja,
pa su plaćanje njegovog cenzusa preuzeli na sebe velikodušni carevi
prijatelji koji su voleli život, u ovom slučaju najpre svoj. U kojoj se
meri Incikatovo prisustvo osećalo u zakonodavnoj delatnosti Visoke
kuče, nije poznato. Ne verujem da je bilo spektakularno. Najzad, bio je
to tek prvi konj u parlamentu, pa se od njega i ne može mnogo očekivati.
Treća povesna životinja Evrope je divovska zlatna pčela koju je
vasilevsu Justinijanu poslao Bog da mu pokaže gde će sagraditi Hagiju
Sofiju, Majku pravoslavnih bogomolja, što će igrati onako značajnu
ulogu u istoriji Vizantijskog carstva.
Još jedan je konj istorijski, mimo toga što je engleski, pa
već i time značajan: onaj koga je kod Bosforta, u završnoj bici Rata Bele i Crvene
ruže, tražio Ričard III dabi sačuvao krunu, te pošto ga našao nije,
izgubio je i bitku i krunu i glavu.
Konji su, uostalom, pogotovu oni na kojima su jahale vojskovođe,
od Aleksandra velikog i Hanibala do despota Stefana Lazarevića i
Napoleona Bonaparte, više od drugih životinja uticali na sudbinu zemalja
čijim su štalama pripadali. Ukratko, konji su jedine uistinu istorijske
životinje.
Iza njih, premda na vidnom rastojanju, dolaze psi i golubovi
pismonoše, ali samo ako su prenosili važne vojne, špijunske ili političke
poruke.
U ratovima, po izbegličkim zbegovima i zatvorima izvesnu
ulogu igraju vaške, buve, stenice i, dabome, neizostavni pacovi,
ali je ona pretežno mračna.
Primećujemo da su, sem poslednjih, sve ove životinje pitome. Sve su prošle izvesnu ljudsku školu pre nego što su na ljudsku politiku zadobile uticaj. Divlje su, sa svoje strane, imale jednu jedinu krupnu šansu. Žderući hrišćane, zabavljale su narod po rimskim cirkusima i tako ga odvlačile od razmišljanja o pobuni. U početku se zveri isticahu političkom nepristrasnošću. Ždrale su i ubijale sve što im se ponudi.
S pojavom
hrišćana po cirkusima, zveri se na njih usredsređuju, pagani se ostavljaju
na miru. Tek kad su konji po vizantijskim hipodromima zamenili sve
ostale životinje, postaju oni sasvim - partizanski; boja njihovih jahačkih
timova, zelenih, belih, plavih dema, poče označavati boju međusobno
zavađenih političkih stranaka. U francuskoj istoriji najslavniji su
oni konji koji su vukli taljige s tovarom za giljotinu. U engleskoj
je poznato nekoliko tzv. povesnih konja, mimo onih na kojima su narodni
poslanici jahali do Vesminstera.
U našoj, srpskoj istoriji, takođe je bilo životinja, čak i zverova.
Pored jabučila, mitskog krilatog konja vojvode Momčila, tu je uvek pijani
šarac Kraljevića Marka, a takođe i nemački vučjak Josipa Broza koji je načinio
neprocenjivu uslugu našim narodima na sebe primajući metak namenjen
gospodaru.
U poslednje vreme se primećuje opadanje učešća životinja u svetskoj
politici, premda ih u nacionalnoj još ima. Možda stoga što su se mnogi
životinjski instinkti premestili u ljude, a možda i stoga što smo izgubili
povesne sentimente.
U nacionalnoj ih, kako rekoh, još ima. I tu se oseća savremen demokratski
duh. Kad u engleskom parlamentu laburista nazove konzervativca
„vrlo uvaženim magarcem“, svedoči to da su se u politici kopitari još
zadržali, ali da su patricijske konje zamenili plebejski magarci. U tom
se parlamentu, uostalom, zavija kao u zverinjaku, a Jugoslovenski
je doskora, do izvesnog demokratskog buđenja, podsećao na dnevni sabor
sova. Poslanici skupština socijalističkih narodnih demokratija
ličili su, opet, na rekonvalescente od spavajuće bolesti čiji oporavak
ne teče uspešno.
Za životinje još nije sve u ljudskoj istoriji izgubljeno. S ljudima
je nešto teže. Oni se toj istoriji moraju prilagođavati. Životinje ne
moraju. U nju ulaze kakve jesu.
Dragi Biopoetic,
ReplyDeleteKakva divna anegdota! hva što ste je podelili sa nama.
Srdačan pozdrav