PISMA IZ TUĐINE LLXXXXVII deo, Laguna Copyright © Borislav Pekić
147.
KOD „KRALJEVE
GLAVE“ ILI
U HRAMU BRITANSKE SLOBODE
Svaki narod
poseduje vidljive i nevidljive ustanove koje ga formiraju i proizvodeći
kroz stoleća istorijske sukcesije i zajedničkog života zbir opštih
osobina što ćemo ga proučavati kao njegovu - karakterologiju. U
stvarnosti su to rasne vrline kojima ćemo zavideti, ali u pakosnim
anegdotama ismevati ih kao njegove urođene mane. Šest krucijalnih ustanova
odgajaju Engleze: britanska privatna škola, britanski muški klub,
britanski parlament, britanska. berza, britanski sud, ali pre svega
- britanska krčma.
Putem, obeleženim ovim legendarnim krajputašima, teče i život britanskog građanina, naročito ako pripada sloju „razumnih ljudi sa značajnim sredstvima“, u kojima je mudar tekst iz 1875. video prirodne upravljače zemlje. Takav će Englez bezuslovno pohađati privatnu školu, ući u kakav ekskluzivni muški klub, birati za parlament ili postati njegov član, neizostavno će ma i skromnim ulogom igrati na berzi - u narodnoj verziji u vidu kakve kladionice - i najzad postati sudija ili osuđenik britanskog suda.
Redosled je ponekad ispreturan - može,
na primer, izgubiti na berzi pre nego što dobije mesto u parlamentu,
ili, mada teško, mimoići sud - ali je taj red za Engleza koji do sebe drži
bezuslovan. Kao što su Iton, Oksford i Kraljičina garda nezaobilazne
epizode curiculum vitae-a svakog
britanskog džentlmena. Pa, ako neku od ovih pilarnih ustanova engleskog
načina života čudom izbegne, petu, najbitniju nipošto neće. Neće izbeći
britansku krčmu, zvanu pub.
To je populama skraćenica od reči „public house“ i označava „javnu kuću“, u smislu nevinijem nego kod nas. Već u imenu krčme zatičete neslaganje s njenom engleskom stvarnošću. Evropske kafane zaista su javne. Ukoliko su uglednije, imaju istaknutiji, vidljiviji položaj u gradu. Ukoliko su bolje, veći su im prozori, lepši vidici. Engleske krčme skrivene su kao klinike za venerične bolesti ili srednjevekovni zatvori (dangions), našta, uostalom, često i liče.
Retko su smeštene po glavnim, prometnim ulicama. Obično
u sporednoj, pustoj, zabačenoj, nepristupačnoj, pa vam, ako ste stranac,
pola vremena predviđenog za krčmu prođe u njenom očajničkom traženju. Okna
krčme su mala, zamračena kao u ratu, ili vitražima osujećena da radoznale
poglede izmenjuju sa svetom, onako kako to s radošću čine francuski bistroi
ili naši bifei; svetlost je pogrebna, pa vam se čini da ste u tajanstvenoj
crkvenoj kripti a ne u kafani.
Evropski
lokali se trude da se bar imenom razlikuju, ako im je već namena prinudno
jednolika. Englezi, poznati s ljubomorno čuvanog individualizma,
imaju za krčme svega nekoliko naziva. Svi su u vezi s kraljevima,
pretežno Tjudorima; ili životinjama, pretežno konjima i lavovima.
Tražio sam razlog ovom morbidnom stanju. Englezi su mi rekli da zabarikadirane
krčme štite privatnost i mir klijenata. Stranci, pak, da je englesko objašnjenje,
po običaju, hipokritsko, da Englezi time štite lažnu reputaciju
puritanaca i trezvenjaka. Da su tom licemerju dosledni, morali bi
se napijati u potpunom mraku.
Sve su krčme u mojoj zemlji jednake. Vidite li jednu, videli ste ih sve. Ako ne računamo rutinsku neljubaznost osoblja, svedene su na četiri genetička sastojka: stolove, stolice, flaše i čaše. U engleskim krčmama, zavisno od tradicije, koja se ignoriše ako ne seže najmanje sto leta unazad, naći ćete mnogo toga od popa za šankom do lokomotive u ćošku, od konjske opreme do izložbe agrarnih alatki, od istorijskog muzeja do depoa pozorišnih. i sportskih rekvizita, čija je očigledna svrha da vam onemogući kretanje po prostoriji.
Englezi, ljubitelji puritanske
jednostavnosti, opremaju svoje krčme kao skladne kombinacije baroknih
budoara, javnih kuća fin de siècle, masonskih loža i crkvenih oltara. U svakom
slučaju, kao hramove u kojima teče neki sveti obred, odvija se neka značajna
tajna. I odvija se. Odvija se misterija engleskih slobodnih razgovora.
Krčme su pored policijskih stanica jedina mesta u Britaniji na
kojima smete razgovarati s kim hoćete a da vas ne sačeka ledena indignacija
Engleza kome niste predstavljeni, a i da jeste, dosađivali bi mu. Pub je, a ne parlament, hram britanske
slobode.
Engleski
ekskluzivno muški klub je takođe takav hram, ali sa suprotnim ciljem. U
krčmu Englez odlazi da bude s drugima, u klub svraća da ostane sam.
Džefri Bernar, žurnalista koji je život proveo u londonskom Sohou i njegovim krčmama, pisao je da su slavni dani „pabova“ odbrojani. Glave im je došla, kao i mnogo čemu ovde, američka koka-kola koja ubija raspoloženje i američki džuboks koji ubija razgovor. Mislim da su tom žalosnom izumiranju ozbiljniji razlozi po sredi. Nekad su krčme posle podne zatvarane.
Englez
je imao na šta da čeka, za šta do ponovnog otvaranja da živi. Pre fajronta
vlasnik bi zaurlao: „Poslednja runda!“ Krčma je postajala paluba broda
u oluji a šank jedini čamac za spasavanje o koji se svi očajnićki otimaju.
Za staložene Engleze, u poređenju s Nemcima ili Japancima, i na poslu
nalik moribundima, bilo je to nenadmašno, možda jedino dnevno
uzbuđenje. Od kad se piće služi celog dana, uzbuđenja nema. To je manji razlog.
Veći je što, bar po londonskim krčmama, Engleza jedva da ima.
S obe strane
šanka sad su sve sami prokleti stranci.
Dragi Vasilije,
ReplyDeletejako ste me obradovali Vašim opširnim komentarom. Vi ste očigledno pročitali skoro sva Pekićeva dela i sigurno da će to uticati na Vaše buduće pisanje.
Na žalost tek od pre nekoliko godina uvrštena su neka njegova dela i obaveznu školsku lektiru, ali sada je to ispravljeno na opšte zadovoljstvo kako profesora tako i učenika.
Konkurs je privremeno obustavljen, a kada bude opet opet obnovljen biće to svakako objavljeno.
Još jednom hvala na veoma sadržajnom komentaru koji će sigurno naići na opšte zadovoljstvo čitalaca ovog bloga.
Sve najbolje želje u budućem radu.