TAMO GDE LOZE PLAČU DEVETI DEO, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
5.
METAKRITIKA
Kritika je prevashodno intelektualan i moralni čin. Delo to i ne mora uvek biti. Ili
nije u neposrednom značenju reči, i u svim svojim vidovima. Formira ga mnoštvo
oprečnih faktora, nesaglasnih uticaja, međusobno neprijateljskih namera.
Njegovim stvaranjem vladaju zakoni, koji su isto tako malo poznati kao i opšti
zakoni Geneze. Čak i najracionalnijom književnom tvorevinom hara slučaj.
Satana, gde je plan – Bog...
Dobru kritiku formira isključivo odnos prema delu. Delo samo.
Dobra kritika je, na taj način, neka vrsta suda što ga delo donosi o samom
sebi.
Svako
mešanje bilo kakvih stranih elemenata između dela i njegovog kritičara, bez
obzira ide li u prilog ili na štetu piscu – poput rđe korozivno deluje na
osetljiv mehanizam slobodnog odnosa koji mora da vlada između onoga ko di i
onoga čemu se sudi...
(Dnevnik, 1965)
Ne znam kada i kako, profesionalizacijom
književnog zanata ili deprofesionalizacijom
kritičarskog, tek, ovako ili onako, utemeljio se običaj da pisci ne odgovaraju
na kritike, čak i kada ih smatraju, ne samo neopravdanim ili neumesnim, već i
nerazumnim, a ponekad i o p a s n i m .
Drži se nekako nedoličnim da tvorac uzima u zaštitu svoj r a d , jer ga time, na mala vrata, hvali,
čineći prekršaj protiv građanske etike koja samoljublje ne ubraja u vrline,
premda, bar delimično, i sama na njemu počiva.
Pisac, naime, nije trgovac alla minute, "na malo", da na književnoj pijaci,
reklamira svoju robu. (Istini za volju, ako mu rđava kritika iz pera autoriteta
u visokotiražnom listu onemogući prodaju jedne knjige i time dovede u pitanje
štampanje iduće, pojavljuje se pisac, volens-nolens,
u prinudnoj ulozi b a n k r o
t a . A stanje stečaja prevashodno je trgovačka kategorija, pa tako ispada da,
sticajem trgovačkih načela koji vladaju u društvu, veza trgovine i umetnosti
nije baš tako nedokaziva.) U ovom primeru, obrnuto, što je dopušteno volu –
nije Zevsu[1].
Pisci su se, dakle, odrekli prava na apelaciju, koju
uživaju najokoreliji zločinci i u zemljama što baš nisu znamenite po
besprekornosti pravnih procedura. Ima zemalja, u kojima je nemoguće dobiti
advokata, kojeg ćete tek posle dužeg naprezanja moći da razlikujete od tužioca,
ali se pravo žalbe na presudu nikome ne odriče. (Što se one najčešće ne
uvažavaju, te mahom predstavljaju akademsko zadovoljstvo osuđenog, pojedinost
je koja nas i ovom prilikom boli, ali ne staje u temu.)
Tako pisci. Za kritičare se, međutim, već ne bi moglo
kazati da su preterano uzdržljivi kad su njihovi sudovi, njihova dela, u
pitanje dovedena. Retko koji kritičar benevolentno prelazi preko osporavanja
svog, ma i najbeznačajnijeg, zaključka. Osetljivost pojedinih ide tako daleko i
duboko da se odazivaju i na inicijale, da uzimaju reč i kad nisu lično
apostrofirani, nego se tek možda u nekom najopštijem kontekstu podrazumevaju,
kad se neka tangenta s njima ili njihovim nazorima jedino u belinama između redova
može nazreti. (Što je kritičar veći, manje je osetljiv na javna neslaganja.
Kad uzima reč, pre svoj stav tumači, nego što ga brani.
Manje govori, više razgovara. Najveći su kadri svoje ocene i da povuku kad im
se podnesu jaki razlozi, mada, ako bi mi na prepad zaiskali neki primer,
nijednog ne bih umeo da se setim.)
Ne vidim u tome ničeg rđavog. U stvarima bitnih načela, nema
mesta kompromisima. Kad po sredi nisu trivijalnosti, od važnosti jedino za
sujetu, spremnost na polemiku ili razmenu mišljenja, već prema temi i partneru,
pa i oštre reči, ako ih ozbiljnost spora zaslužuje, vitalno je svojstvo čoveka
javnosti, neotuđiva građanska dužnost u svakom demokratskom društvu.
(Književnost, br. 2, 1979
[1] Zevs je bio vrhovno
božanstvo starih Grka, po Homeru „otac bogova i ljudi“. Rimljani su ga
poštovali kao Jupitera. Verovalo se da je svetom zavladao svrgnuvši oca Krona i
pobedivši titane. (Prim. prir.)
No comments:
Post a Comment