TAMO GDE LOZE PLAČU drugi deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
ODGOVORNOST KAO POTREBA ILI KAO PRINUDA?
Daleko pre nego što je, osim za Isidora[1], naša profesionalna
budućnost bila fiksirana, odnos odgovornosti kao mogući odnos prema svetu, bio
je jedna od najčešćih tema naših razgovora. Pošto za sobom nismo imali nijedno
umetničko delo – N. N. i ja nismo ni pretpostavljali da ćemo ga ikad imati –
neka izuzetna odgovornost kojom bi umetnik bio opterećen bila je uglavnom izvan
užeg kruga našeg interesovanja. Pokušavali smo da dopremo do odgovora (čistih
ali i primenljivih u isti mah) na opšta pitanja, na koja se odgovori traže
između šesnaeste i osamnaeste godine, nalaze između osamnaeste i dvadesete, a
napuštaju između dvadesete i dvadesetdruge. Svi ih dobro znamo: šta je dobro a
šta je zlo? šta je to moral? da li je on moguć? šta je to
"odgovornost" i prema čemu se ona određuje? Međutim, sve što smo
dobijali behu protivrečni i nepouzdani zaključci. Oni "čisti" padahu
čim bi ih stavili na probu neke zamišljene realnosti. Oni
"primenljivi", behu, opet isuviše nečisti za naš puritanski ukus.
Time se, uzgred, otkrilo da bi svaki moral bio dobar kad ne bi iziskivao da se
po njemu živi.
Jedino što je u svim tim odgovorima bilo trajno (i do
neposrednog značaja za ovu temu) beše uporna težnja ka postojanim kriterijumima
moralnog ponašanja, prema nečemu što će
nas, doduše podvrći odgovornosti, ali će za uzvrat našim postupcima i delima
obezbediti svrhu. U stvari, žudeli smo za moralnim standardima,
nedvosmislenim Kodeksom Zabrana i Preporuka, i u tome se besumnje ogledala
preka potreba za sigurnošću u jednom svetu koji se raspadao (mislim na naš
svet)[2]. Mi smo jednostavno
hteli da "odgovornost pred sobom" prebacimo na nešto "izvan
nas"; tragajući za formulom odgovornosti, želeli smo u stvari da ne budemo odgovorni. A sve što smo,
kako rekoh, postizali bili su kao sir šupljikavi poluodgovori. I najvrsniji
dokazi, suočeni sa protivdokazima, pokazivahu se u najmanju ruku nedoraslim
stvarnosti koja ih je očekivala sa urođenim neprijateljstvom. (Kasnije će ovo
iskustvo raskrčiti put jednom pragmatičnom moralu, sa kojim nećemo biti
naročito srećni, ali ćemo živeti.)
Sasvim nejasno, kao preteći kišni oblaci iznad naših
zaključaka, lebdelo je saznanje da je odgovornost funkcija i onih uslova nad
kojima nemamo nikakve vlasti, te da bi se skrupulozno primenjeno osećanje
odgovornosti moglo sastojati samo u totalnoj neaktivnosti. Nadali smo se da
ćemo "nevinost" obezbediti – neučestvovanjem. Ali, dabome, "ne
učestvovati" još uvek ne znači i "ne biti odgovoran". Često je
to značilo spoznati odgovornost upravo zbog neučestvovanja.
Idući korak bio je prirodan silogizam: biti nevin – znači
biti mrtav. Život se odbijao kao "naturena, prinudna odgovornost",
bilo je to razdoblje zanošenja samoubistvom kao totalnim rešenjem, čemu su,
naravno, doprinele ponižavajuće i bezizgledne okolnosti u kojima je živela naša
uža sredina. Ali, "biti mrtav", znači li zaista i "biti
neodgovoran"? Ne postojati – da, to izvesno znači, ali "prestati
postojati" pretpostavlja čin koji se tiče i drugih. (Životopisi mnogih pisaca dokazuju da za njih ova pitanja nisu
bila "gimnazijska".)[3]
U međuvremenu, već smo uveliko živeli. Pa i počeli da pišemo.
KRITIKA KAO POZIVANJE NA ODGOVORNOST
Nekako
u to vreme N. N. je napisao prvu knjigu. Predstavio nam je kao autobiografsku, maltene kao
dokumenat. Naime, knjiga je kao autobiografska možda i bila zamišljena, ali mu
je, očigledno, ograničenost vlastitog života toliko smetala, da ga je, bez
skrupula napustio, i sasvim se prepustio imaginaciji. Polazeći sa suprotnih
stanovišta, ali sa pođednakom žestinom, Isidor i ja smo knjigu osudili. Šta
kažem? Prosto rasčerečili! Ja sam optužio prijatelja da je literaturu stavio u
službu ideje, a Isidor je praroditeljski, inicijalni greh knjige video u tome
što je stavljena u službu pogrešne ideje. Ja:
"Da bi rukopis doveo u sklad sa svojom idejom o svetu, izvršio je nasilje
nad istinom i realnost izopačio!" Isidor:
"Da bi rukopis doveo u sklad sa svojom pogrešnom
idejom o svetu, ti si realnost pogrešno tumačio!"
Dok je, dakle, u načelu, Isidor dopuštao da se umetnošću preinačuje stvarnost
(jer šta je tumačenje do preinačenje), samo je zahtevao da se to čini u ime
ideje koju je on smatrao ispravnom,
ja sam – onda bar – držao da takve intervencije nipošto nisu dozvoljene: budući
lažan, ishod eo ipso mora biti i
nehuman. Kasnije
se pokazalo da obojica nismo bili u pravu. Ni N. N. takođe. Sporili smo se oko
"realnosti kao takve" i "ideje kao takve", a bili smo, sa
uzvišenom nedotupavnošću svojstvenoj svakoj isključivosti, zanemarili i
"realnost autora" i "realnost knjige"[4].
[1] Primedba Borislava
Pekića: Isidor je još u gimnaziji odlučio da bude treći nastavljač porodične
tradicije graditelja.
[2] Primedba Borislava
Pekića: Potreba za sigurnošću, u stvari za svrhom dela, suština je pitanja pred
kim je pisac odgovoran – ako ga postavlja sam pisac. Ako ga postavlja
društvo onda je to potreba za sigurnošću tog društva.
[3] Primedba Borislava
Pekića: Na teorijskom planu bio je to, svakako, bezizlazan krug, tradicionalna
klopka za mlade mozgove. Na planu života imao je tek da rađa krize. Međutim, ma
kako nevešto i "ekstremno" bila formulisana, sva su ta "apstraktna
pitanja" ostala da i do dana današnjeg
dovode u sumnju naše moralno ponašanje. Sabrana, u međusobnom
prožimanju, čine ona korektiv koji neodređeno zovemo savešću. Razlika je samo u
tome što odgovore više ne tražimo u nekoj idealnoj projekciji moralnih dogmi.
Tražimo ih u realnosti ljudi i nas samih. Usled toga, već visokim moralnim
osećanjem smatramo ono koje između dva zla ume da izabere manje. Međutim, kakvi
su – da su, nekakvi odgovori na ova fundamentalna pitanja, nužna su
pretpostavka svakog iskrenog razmišljanja o odgovornosti pisca u današnjem
svetu.)
[4] Primedba Borislava
Pekića: Zahvaljujući našem udruženom uticaju, N. N. nije knjigu objavio. To je
bilo vreme kad je kritičnom pitanju naše odgovornosti "kao ljudi"
bila pridodata i profesionalna. N. N. se pomirio sa tim da knjigu ne štampa. Pitao
se samo, šta će se dogoditi ako se ona izda posle njegove smrti? (strašne li
taštine umetnika!) Hoće li za njeno dejstvo – ako ga bude – i tada biti
odgovoran? Jedino obezbeđenje našao je u ideji da je spali. Do sada to nije
učinio, a ja se ne usuđujem da ga pitam: zašto?
No comments:
Post a Comment