TAMO GDE LOZE PLAČU PRVI DEO , Službeni glasnik, Copyright © Borislav Peki
Eseji, odlomci, DEO PRVI, UMETNOST I STVARNOST, (Eseji)
„Da bi valjano vršili svoj zanat,
pisac mora imati mogućnost
da bude u neku ruku
disident,
pa čak i defetist, u odnosu
na državu i institucije, na
naciju i
autoritete. Negacija je
njegov
familijarni oblik
prihvaćanja
svijeta ...“
(Miroslav Krleža)
„Književnost ne može
odgovoriti
Na suštinska pitanja
savremenog
Čoveka. Ona ih samo postavlja...
Trudim se da kažem kakav mi
se
Svet prikazuje, bez namere
da upravljam savestima
savremenika...
Umetničko delo ne vredi
ništa
ako ne ide dalje od
privremenih
istina i opsesija istorije,
ako ne pristaje uz izvesnu
duboku univerzalnost ...“
(Eugène
Ionesco)
UVODNA BELEŠKA
Sub auspiciis parafraze Goetheovog
naslova Dichtung und Wahrheit
sakupljen je izbor eseja, koji su, od 1968. do 1984. objavljivani u časopisima Savremenik, Scena, a u Književnosti
pod imenom „Marginalije i Moralije“.
Reč esej korišćena je ovde smelo, uz
izvesnu nelagodnost pred onima koji umeju da ih pišu. Većina izabranih radova
nisu eseji ni sadržinom, ni formom, ni svrhom. Skice su to, zapravo, za b u d u
ć e eseje, pravljene kao naknadni komentari zapisa iz mog Dnevnika. Ali, danas,
u eri integracije (ili dezintegracije) književnih oblika, na umoru starih
nomenklatura, čoveku se čini da svemu može dati svaki podnaslov.
Radovi od 1 do 6 bave se odnosom
umetnosti i stvarnosti, ali ne one uže, p r o f e s i -o n a l n e stvarnosti koja se piscu predstavlja kao
građa, kao rudnik fikcije, već one druge,
gr a đ a n s k e, koja, po
prirodi stvari, želi n j e g a da
razgradi, a potom i prema svojim kalupima izgradi. Samim tim, čak i kad nisu
izrikom tema, moralna pitanja ostaju stvarnom unutrašnjom temom ovih
razmišljanja.
U radovima od 7 do 10 skicirani su
neki najopštiji, najčešće sporni problemi književnosti, kako ih ja vidim, a u
kontekstu pretpostavke da je literatura, ne samo za čitaoce, već, i još dublje,
za pisce, tek jedan od mogućih načina s
a z n a v a n j a s v e t a.
Tekstovi od 11 do 13 raspravljaju o izvesnim temama, na kojima radim ili ću
jednom raditi.
Onaj pod brojem 14 nastoji da objasni nastanak i smisao jednog od mojih
rukopisa.
Radovi od 15 do 19 posvećeni su onome što se zove – tehnika spisateljskog
zanata, ako tako nešto uopšte postoji. U svakom slučaju, stvarnost kojom se
ovde bavim nije opasna. Ona je ovde tek građa. Ovde sam opasan – ja.
1.
ODGOVORNOST – STANJE ILI PROCES?
Težnja za odgovornošću je težnja
za svrhom“. (Ing. arh. Isidor Njegovan)
PRETHODNA OBJAŠNJENJA
Kad sam odlučio da pišem na temu
„Pred kim je pisac odgovoran?“, samo sam nejasno bio svestan obaveze da kažem i
pred kim se ja osećam odgovornim,
obaveze koju jedva imam šanse da ispunim. Nikada se, naime, nisam osobito
brinuo o tome pred kim sam odgovoran – kao pisac. Pitanje koje me je mučilo i mahom ostajalo nezadovoljeno, uvek je
glasilo: pred kim odgovaram kao čovek?
Nadao
sam se da ću odgovorom na njega, posredno, gotovo kao na dar, dobiti odgovor i
na ono prvo. Nada je, u stvari, samo kamuflirala besmislen pokušaj da svoje
moralno biće ocepim od njegove profesionalne funkcije (sličan napor kod
državnika daje vidno bolje rezultate), valjda iz bojazni da me odsudna prevaga
kreativnog načela života ili rekreativnog načela umetnosti ne učini
"amoralnim piscem", ili "umetničkim čovekom".
U
primenjenom životu, za razliku od onog koji se ispoljava kao saznanje,
odgovornost je ekskluzivno etički pojam, a njegovi ostali vidovi (psihološki,
socijalni, filosofski) tu su samo da ga čvršće situiraju u područje ljudske
aktivnosti, bilo da nam odgovornost potpuno ili delimično podrede, bilo da nas
nje sasvim ili delimično liše, bilo, najzad, da menjaju njenu vrstu, obim,
snagu i smer.
Pitajući
se pred kim odgovaram za svoje postupke, uvek sam, sa žaljenjem doduše, imao u
vidu činjenicu da su i knjige moji
postupci, nadajući se istodobno i lukavo da one možda i ne moraju biti samo to. Kao da sam se uzdao u
mogućnost da se knjige, pod izvesnim idealnim uslovima, otresu svojih stečenih
odlika (moralnih među njima), da se, ostavši samo sa urođenim,
izdvoje iz sfere moje odgovornosti, i uđu u oblast nedefinisane odgovornosti,
koja ni meni više neće biti dostupna. Da kad se razdvojimo, produžujući da
živimo i delujemo, svako za sebe, budemo toliko nezavisni da se između nas više
ne može uspostaviti nikakav odnos, a pogotovu ne odnos odgovornosti.
Pošto
knjige i inače ne mogu da slede metamorfoze svojih tvoraca, pošto se menjaju
samo posredstvom promena koje se zbivaju u njihovim čitaocima i dobu u kome se
čitaju, teorijski bar trebalo bi da je to moguće. Ubrzo sam, međutim, ustanovio
da i svi drugi naši postupci imaju isti status, da, pošto su učinjeni, žive
sopstvenim, od naše volje redovno independentnim životom, i da se razdvajaju
kroz posledice nad kojima nemamo kontrolu, a da za njih ipak, do njihovih
krajnjih konzekvenci, ostajemo moralno odgovorni.
(Primedba
Borislava Pekića: Zašto knjigu pripisujemo njenom piscu, kad ovaj čovek kome je
pripisujemo, nije više onaj koji je
knjigu napisao? Ali, zašto onda da sudimo čoveku za prestup, kad ovaj čovek
kome sudimo, nije više onaj koji je prestup počinio?
Time je otpala primamljiva mogućnost da se
umetnost izdvoji iz moralne sfere, i tako olakša bavljenje njome. A time je i
pitanje na koje sada pokušavam da nađem odgovor ostalo na snazi.
Na raspolaganju su mi stajala dva pristupa, a
izbor je zavisio od toga imam li ili
nemam definisan stav?
Prvi je zahtevao više-manje izgrađeno mišljenje.
(Primedba Borislava Pekića: U
fluidnom obliku ono besumnje postoji, ali budući da ga nisam definisao, ne
posedujem ga kao načelo koga svesno mogu da se pridržavam.)
U tom slučaju, ja bih ga izneo, potkrepio
dokazima iz sopstvenog i tuđeg iskustva, i eventualno suočio sa oponentnim
nazorima.
Drugi bi bio stav, ispisujući ove redove, pronalazim, unapred se ograđujući od obaveze da ga i pronađem. Ne,
dakle, da obrazlažem već izabrani stav, nego da obrazložim zašto ga do sada
nisam izabrao, tačnije – da jednostavno ispričam kako sam do izvesnih odgovora
ipak dolazio, kako su se ovi "snalazili" u stvarnom dejstvu, zatim
kako sam ih i zašto napuštao, da bih, evo, ostao nemoćan pred jednim pitanjem
na koje većina pisaca zna dobar odgovor.
Mana ovakvog postupka je u tome što je on u najvećoj meri privatan: od
interesa je, pretpostavljam, rezultat, a ne mehanizam pomoću koga se postiže,
naročito ako je već predočena mogućnost da se do njega uopšte i ne stigne.
Prednost je, međutim, u tome što će se iznađeni stav (ako ga bude) ili
nemogućnost stava (ako ga ne bude) staviti u stvaran i aktuelan, a ne nestvaran
i istorijski odnos prema mom mišljenju, sadašnjem
mišljenju, razume se, a nekom, koji je, u moje ime, nekada pokušavalo da ga
formuliše.
Opredeljujem se za drugi
postupak, u prvom redu stoga što stava odista nemam, a ne bi bilo umesno da ga
na brzinu i samo za ovu priliku iskonstruišem.
(Primedba Borislava Pekića: Dužan sam da učinim prethodno primedbu: neću se
pozivati na autoritete ni iz jedne oblasti mišljenja i delanja, mada su me oni,
razume se, često inspirisali. Izuzetak činim samo u pogledu mojih prijatelja
ing. arh. pokojnog Isidora Njegovana i N. N.-a, pisca i čoveka neizlečivo
sklonog politici. Pošto smo na ovu temu vodili brojne polemike, i pošto se moje
kolebljivo mišljenje prosto reflektovalo u njihovom, ne manje nestalnom, i
obrnuto, a jedan je od njih – mislim na nesrećnog Sida – bio ne samo graditelj
natprosečne vrednosti (rekao bih genijalan, da je dospeo da stvori dela koja je
smišljao), već i čovek koga je, otvoreno mogu reći, problem odgovornosti ubio,
ova mi nedoslednost mora biti oproštena.
No comments:
Post a Comment