TAMO GDE LOZE PLAČU PETNAESTI DEO, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
10.2
Drugi je ugao posmatranja za mene takorekuć
profesionalan. Kao student eksperimentalne psihologije testirao sam subjekte
pomoću Tehnike Rorschachovih mrlja[1].
Cilj je bio izazivanje na površinu svesti nesvesnih sadržaja, mogućih uzroka
nekih duševnih i mentalnih devijacija. Same mrlje niz su razobličenih tamnih
površina, koje se mogu dobiti i kada sa izvesne visine čistom hartijom prospete
mastilo. Mrlje imaju različite konture i manju ili veću sličnost s predmetima
iz našeg iskustva. U mojoj praksi, a jamačno ni u čijoj, nije se dogodilo da
dva ispitanika u istoj mrlji vide – istu stvar. Empirija, s kojom se mi pisci u
svojim knjigama mučimo, serija je takvih Rorschachovih mrlja, u čijoj
objektivnoj ali nepristupačnoj stvarnosti svako od nas vidi drugi sadržaj,
stvarnost koja se često bitno razlikuje od stvarnosti u očima drugog
posmatrača, a po svoj prilici i od "stvarnosti po sebi".
I sada, pošto nismo kadri pomiriti naša iskustva ni
nad onim što svi zajedno doživljavamo, čemu smo svedoci i saučesnici, i pošto
se svakome od nas tzv. "zajednička stvarnost", "objektivna
realnost" čini savršeno drukčijom, kao da ne pripadaju istom svetu,
ograničenom istim dimenzijama, kako, za ime Boga, da nekakvu objektivnu,
racionalnu, unisonu koncepciju imamo o nečemu što više ne postoji, što je davno
iščezlo iz memorije, a često i dokumenata, ljudske vrste, i što je tek ovde-onde,
poput praistorijskih čudovišta, za sobom ostavilo neku izjedenu, patiniranu
kost?
Tako stižemo do biološko-palenteološkog poređenja.
Pođite u Prirodnjački muzej i pogledajte džinovski skeleton dinosaurusa. Sve su
mu kosti tu, sve očuvane u ledu Severa. I mi danas znamo kako je dinosaurus
izgledao. Pretpostavimo, međutim, da nismo našli sve kosti. Samo jednu, bilo
koju. Još uvek nismo bespomoćni, veli Nauka. Raspolažemo, srećom, egzaktnim
metodama, putem kojih iz jedne koščice možemo zaključiti izgled životinje.
Metodi su, razume se, više logički, analoški – da se baš ne kaže spiritistički
– nego egzaktni u matematičkom smislu.
Vidi se to dijametralno suprotnom izgledima što su ih,
na osnovu raspoložive kosti, naučnici predložili kad je u pitanju bila druga
izumrla vrsta. Molim da se ovo drži na umu. S modelom ovakvih pseudonaučnih
rekonstrukcija istorije susrešćemo se ponovo kad budemo polemisali s
pozitivističkim teorijama istorijskog romana. Za sada, međutim, budimo
velikodušni. Dozvolimo naučnicima da taj slučaj zaborave, pa da zaborave i to
zaboravljanje, te da, ažurirajući povest svoje discipline, kažu da se tako
nešto nije dogodilo. (Možda i nije, ali prokleto zvuči kao da jeste!)
Recimo da su svi naučnici, nezavisno jedan od drugog,
iz zaostale kosti čudesno lako rekonstruisali kostur životinje, a s njim i
njegov verovatni izgled. Ali, nećemo im više dopustiti da se služe izlizanim
logičkim trikovima. Moraće nam reći i nešto o čemu kostur ćuti: da li je,
naime, životinja bila biljožder ili mesožder. Jer, sličnu skeletnu formaciju
imali su i jedni i drugi. Za život date vrste, i njene okoline, drugih, dakle,
vrsta, za bioistoriju, to je bitan podatak, podatak koji određuje tip života u
nekoj biofizičkoj sredini. Ono što navodno znamo, izgled životinje, sporednost
je koja nam o istini ondašnjeg života ništa presudno ne saopštava. A naučnici
nam to neće moći reći. Ni o prošlosti, bojim se, pisci za koje su tzv.
verifikovana istorijska fakta jedini izvor spoznaje o minulim vremenima.
Najzad smo u poslednjem, arheološko-antropološkom
primeru. U protoistoriji i istoriji. Pogledajmo retke iskopine ertrurske
civilizacije, pokraj minojske, najtajanstvenije na tlu Evrope. Iz njih možemo
saznati kako su izgledali, kako su se oblačili, pa pomalo i kako su živeli
Ertrurščani. Možemo, ruku na srce, saznati čak i kakvi su im bili nužnici.
Priznajem da to nije beznačajno. Način na koji čovek vrši nuždu govori o
njegovom higijenskom standardu, ovaj o vrsti civilizacije, a ona korespondira s
duhovnim stanjem doba. Ali, iz svega toga, uključujući i nužnike, osim preko
analogija, u kojima preovladava naše mišljenje i osećanje, ništa ne možemo
saznati o tome kako su Ertrurščani osećali, šta su Ertrurščani mislili.
A tu leži ona prava istorija koja tako često izmiče
umetnosti. Suštinska istorija, bar ukoliko se tiče književnosti, kreće se
nevidljivim kanalima mišljenja i osećanja, nipošto kanalizacijom koju vidimo i
kojom teče uglavnom izmet. Istorija je ono što se, uprkos naše pismenosti, ne
može zabeležiti, ili materijalizovati, uprkos naše graditeljske, rukotvoračke i
pronalazačke veštine. Ona, dakle, nije samo ono što je zapisano ili u materiju
pretopljeno, a često to uopšte nije. (U istoriju, onu bitnu i određujući, ulaze
– ali samo kroz vrata Umetnosti – i alternative koje se nisu realizovale,
potencijalna stanja, odlučujuća za razumevanje epohe, pa i sve ono što se nije
zbilo, i što je, upravo zato što se nije zbilo,k istorijski važnije od onoga
što jeste). Istorija je, duboko sam ubeđen, ono što zauvek umire, ne
ostavljajući iza sebe verodostojne tragove kojima bi se naš razum bezbedno
mogao obratiti, ostavljajući najčešće lažne putokaze koji ga odvode u zabludu.
Dozvolite mi da ovaj model odnosa prema istorijskoj stvarnosti ilustrujem mojom proznom obradom jedne poruke Aleksandra Solženjicina, ispisane u predgovoru za Arhipelag Gulag:
"Decenije će proći, ožiljci i rane prošlosti zaceliti se zauvek. Neka ostrva Arhipelaga raspašće se i prekriće ih polarno more ništavila. Ali jednog dana, u budućnosti, Arhipelag, njegov vazduh, kosti njegovih žitelja, smrznute u kristalu leda, biće od naših potomaka otkrivene kao neki neverovatni salamandri ..."
Ali kada dekade prođu, kad se led istopi oko istorije
Gulaga, i arheolozi budućnosti otkriju kosti Zeka, te misteriozne podvrste
humaniteta, mutanta naše čudovišne logike u ukrštanju s žudnjom za boljim
životom, ništa ne garantuje da će ta istorija biti ispravno shvaćena i da će
nada Solženjicina dobiti svoje pravedno zadovoljenje. Pod sasvim mogućom
pretpostavkom uništenja svih pisanih tragova, pod pretpostavkom dugotrajne
eliminacije našeg veka iz memorije ljudske vrste, istorijski roman ispisan
isključivo na osnovu arheoloških nalazišta Gulag mogao bi dovesti do groteskne
zablude, opisane u jednoj od mojih priča, posvećenih Orwellu, koje pod naslovom
1999 treba da se publikuje krajem ove godine.
Ispričaću vam ukratko taj moj "Novi
Jerusalim". Junak teme, arheolog daleke budućnosti, od koga Solženjicin
toliko očekuje, živi u ultraindividualističkoj civilizaciji, u kojoj apsolutno
samodovoljni ljudi, svaki za sebe, već vekovima ž8ive odvojeno jedan od drugog,
lišeni fizičkih i duhovnih dodira, toliko definitivno da se, čak i ako bi
kontakti bili mogući, ne bi više mogli sporazumevati, jer je svaki čovek razvio
samostalan jezik samo za svoje misli, koje su, opet, drukčije od misli svih
ostalih ljudi na svetu. To je, dakle, civilizacija dekadanse koju lagano ubija
obožavanje samoće, slobode, privatnosti, nedodirljivosti, samomoći, obilja,
nerada i zdravlja, jedna gotovo tiranoidna sreća. To je, očigledno,
civilizacija što je jedino neka revolucionarna ideja može vratiti s ivice
biološkog ambisa.
I u ledu Severa, u Novom Jerusalimu, tamo gde je
Solženjicin mislio da je ostavio samo muku, bedu, patnju i smrt, arheolog budućnosti
pronalazi tu ideju. Spasonosna ideja sadržana je u "civilizaciji
Gulaga", koju on na strogo naučan – podvlačim, naučan način –
objašnjavajući logički iskopine, pretvara u nov koncept života: obožavanja
reda, rada, zajedništva, asketizma, samopožrtvovanja, ljubavi prema bližnjem i
radikalno odbacivanje svega što je materijalno. Što je Zeka ubijalo, treba sada
taj novi umirući svet da oživi. Svako je tumačenje pogrešno, iako na faktima
počiva. Svaki je zaključak naopak, iako na logici zasnovan. Gulag se iz leda
pojavljuje kao novi Eden, Izgubljeni Raj vrste, ovaploćene evanđeoske istine.
Eto, dame i gospodo, šta mi od našeg slavnog Razuma, u susretu s tamom i
ledom istorije, smemo očekivati!
Ovim smo iz četiri pravca došli na isto mesto.
Prvi smer, umetnički, kaže nam da svako doba ima svoju, ekskluzivnu
stvarnost – kanalizacija, u međuvremenu, može ostati ista – i da se baš u tom
ekskluzivitetu nalazi ona njegova tajna suština koja je jedina predmet dobre
književnosti. Ona se nijednom drugom ne može ni zameniti, ni objasniti. Pokušaj
tumačenja jabuke kruškom, i obrnuto, dovodi do zablude u pogledu obe. Ovaj nam
smer, takođe, kaže da je književna analiza, pogotovu kritika prošlosti, krajnje
osetljiv posao, jer pretpostavlja nužnu primenu naših merila na stanja koja su
se pokoravala drugim načelima mišljenja i osećanja.
Pedagoški zahtevi istorijskom romanu od strane socijalističkog realizma,
nacionalnog romantizma i građanskog racionalizma pokazali su se pogubnim za
njegove i umetničke i spoznajne vrednosti. Prošlost uči samo ako je verna sebi.
ona spada u one mračne, ravnodušne bogove koji ne udeljuju milost kad se za nju
mole, već kad se zbog nje podnose žrtve. Jedina koja nam otvara njeno srce je –
odricanje. Odricanje od vlastitog bića. U slučaju pisca na poslu istorijskog
romana to uvek znači odricanje od spoznajnih merila (predrasuda) svog doba, a
ponekad i od Razuma, (naše opšte i trajne predrasude).
Drugi, psihološko-psihijatrijski smer, kaže istu stvar, ali ne o temi,
nego o nama koji se njome bavimo. Kao čovek, svaki je pisac stvarnost za sebe,
nepodudarna ni sa jednom drugom, živom, još mrtvom ili metvom već, (aktuelnom,
potencijalnom, minulom). Svakome je od nas ova, navodno zajednička stvarnost –
Rorschachova mrlja, koja nam saopštava nešto drugo, svaka protekla stvarnost
takva mrlja, samo sada još i nevidljiva, ličnom iskustvu nepristupačna.
Objektivno ne postoji. Ako i postoji, pisca se ne tiče, jer mu nije
dostupno. Ako i postoji, pisca se ne tiče, jer mu nije dostupno. Ako u onim
retkim i čudesnim trenucima i jeste, to nije zahvaljujući razumu, već mašti,
nije pomoću inteligencije, već uz pomoć intuicije. Prema tome, najviše što o
istorijskom romanu možemo reći jeste da je on personalno i imaginativno viđenje
jedne tajanstvene Rorschachove mrlje, čije je konture izbrisalo vreme.
[1] Proba upotrebom Rorschachove mrlje je
psihološki test u kome se ispituje subjektova percepcija mrlje mastila i onda
analizira upotrebom psiholoških interpretacija i kompleksnih naučnih
algoritama. Neki psiholozi upotrebljavaju ovaj test da bi ispitali personalne
karakteristike neke osobe kao i njene emocionalne funkcije. (Prim. prir.)
No comments:
Post a Comment