TAMO
GDE LOZE PLAČU SEDAMNAEST DEO, Službeni
glasnik, Copyright © Borislav Pekić
10.4
Pokušaću sada, dame i
gospodo, da ove teze ilustrujem primerima. Za dokaze se – kao i uvek uostalom –
nema vremena, pa ću sa žaljenjem, ostati na tvrđenjima.
Počeću od rđavog uzorka
istorijskog romane što ga je napisao dobar pisac. Očevidno bez nekog jačeg
umetničkog, duševnog i filosofskog nagona, pogotovu afiniteta, Robert Graves je
"sastavio" roman o Vojvodi
Velizaru, vojskovođi Justinijanove[1]
ere, tek nešto bolje nego što slične pseudoromane o engleskoj istoriji pišu
ovdašnje domaćice kad se, iznevši decu na put, intenzivno počnu dosađivati, a
nesreća hoće da su im kompletne biblioteke blizu samoposluge iz koje se hrane.
Osećajući, ako baš ne
čuvenu gibonovsku mrzovolju prema hrišćanstvu, a ono dublje nepoznavanje
Istočnog Mediterana i komplikovane klime veka, u kome se Vera pripremala za
buduće vizantijske ortodoksije, hereze i šizme, izabrao je jasnije vreme, u
kome je latinska tradicija, (u smislu rimske ideje), na Bosforu još živa, u
nadi da će ga ono držati u intimnom kontaktu s pričom i temom, kao što ga je
držalo kad je pisao sjajnu povest Zapadnog Mediteran i Klaudiusa[2],
Cara i Boga. Skeptik, učenik racionalista, obožavatelj, ali i razoritelj
mitova, on je već u svom Zlatnom runu,
književno znatno uspelijem delu, izopačio jedan čaroban arhemit za račun
zdravorazumskih tumačenja pagana našeg stoleća. bogove je pretvorio u kolose
humanih mana i vrlina, (sledeći tako, priznajem, omiljenu zabavu obrazovanih
Grka), a na ljude i njihove sudbine gledao isto onako cinično kako gledamo mi,
no nipošto kako je gledao Grk rane antike.
U Vojvodi Velizaru, međutim, nema ni poetične bajke Runa, ni fine ironije Klaudiusa. Fakta su gimnazijske kakvoće,
a uz to pogrešno shvaćena i aljkavo konstruisana. Dobili smo komercijalnu priču
skromnog misaonog i književnog nivoa, koja je, onako kako je ispričana,
apsolutno nemoguća u Vizantiji, ni tog, ni bilo kojeg drugog doba.
Obratimo se zato, s
olakšanjem, pravim uzorima.
Prvi od njih je, do sada
nenadmašno remek-delo metaistorije romana: Josif
i njegova braća. Biblijsko-povesna epizoda, tačka ukrštanja dva drevna
naroda, gospodarsko-egipatskog i sužanjsko-jevrejskog, dobila je, upravo
magijskom vernošću duši i duhu minulog doba, transcedentnim tumačenjem fakata,
univerzalno značenje, važeće za sva vremena i sve nivoe humaniteta. Karakteri
koji se kroz Mannovu priču kreću, kod kuće su u svom dobu, ali ih prepoznajemo
i oko sebe, jer nose čovekove neizmenljive, fundamentalne, sudbinske osobine,
tek privremeno i provizorno okovane u forme određenih istorijskih godina.
Mnogostruka značenja ove
epske polifonije aktuelna su i danas kao što su bila pod faraonima, ali ne zato
što je Mann naš svet vratio u prošlost, odnosno sadržinu našeg uneo u formu
prošlog – mada su inicijalna iskušenja, očigledno, bila jaka – već što je
besprimernom intuitivnom snagom, uz potporu moćnog obrazovanja i filosofskog
duha, pronašao nadvremeno-bezvremenu tačku, u kojoj se seku oba, u kojoj se,
uostalom, ukrštaju ose svih svetova i svih vremena. Neverovatno bogatstvo ideja
i misli, duše i duha, inteligencije i mašte, stila i jezika, čini od ovog dela
Keopsovu piramidu književnosti, čiji se graditelj ne može zamisliti drukčije
nego kao drevni Mag u trenutnoj inkarnaciji savremenog pisca.
Drugi će primer, nema
sumnje, izazvati vaše čuđenje. To je 1984
George Orwella, kroz čiju godinu mislimo da prolazimo. Kažem mislimo, jer smo
kroz nju, u njenom suštinskom značenju, već odavno prošli, a futuristička,
negativno-utopijska forma dela, koja je obmanula i kritičare i čitaoce,
umetnička je obrazina za jedan od najsavršenijih metaistorijskih romana svih
vremena. Osnovno stanje što karakteriše društvo Orwellove pseudo-budućnosti,
stanje je Dvomisli, a Dvomisao sadržina celokupne ljudske istorije, još od časa
kad se čovečanstvo, u zori saznanja, pronalaskom prve alatke, nevine pramajke
današnje atomske bombe, jednom za svagda uputilo nižom ali lakšom
materijalističkom alternativom života, za spirituelnu, višu i težu,
ostavljajući samo dvo-mislene izlike. Ali ova civilizacija ne bi bila šizofrena
da promašenosti izbora nije podsvesno bila svesna. Da bi tu polusvest
prevladali, istinu tu koja bi našu istoriju unapred učinila besmislenom
eliminisali, mi smo morali zaboraviti da je spirituelna alternativa ikada
postojala, a potom i to zaboravljanje zaboraviti.
Postigli smo to
komplikovanim sistemom Dvomisli u svim zonama ljudskog života i saznanja. Na
poslu organizovanja globalne laži, koja će suvereno vladati i istorijom i
sudbinom čovečanstva, udružile su se racionalističke ideje Progresa,
deterministički kultovi, materijalističke filosofije, socijalne utopije i
pseudo-humanističke doktrine. Naša je Nauka Dvomisao, pomoću koje uobražavamo
da prodiremo kroz Tajnu, ne znajući, u međuvremenu, ni kuda, ni zašto. Naša
Filosofija je Dvomisao, kojom svim oblicima otvorenog ili skrivenog
antropocentrizma odlažemo svest da se našoj gospodarskoj usamljenosti u kosmosu
protivi upravo ona formalna logika, na kojoj smo tu filosofiju, sa Aristotelom[3],
izgradili. Naša vera, naš moral, dvo-misleni su i dvo-smisleni. Naša duhovna
kultura je elaboriran sistem Dvomisli, putem koje skrivamo od sebe vlastite
grehove, jer, sumnje nema, ostanemo li u konfesiji Zapada, svako od nas, iako
hrišćanin, svakog dana krši bar po jednu zapovest od deset, kojima se, u
međuvremenu, zakljinjemo, i koje smatramo osnovicom naše moralne kulture. Ko o
takvoj Dvomisli govori, ne predviđa je; on je prepoznaje. On prošlost u
budućnost projecira. On nije prorok, već povesničar pada. Tvrdim, stoga, da je 1984 jedan od najzrelijih istorijskih
romana ikad napisanih.
Treći je uzorak
tetralogija mog zemljaka Dobrice Ćosića – Vreme
smrti, priča o velikom trenutku malog naroda sa Balkana, što ga je
diplomatska svest Zapada poznavala jedino kao "prokleto Istočno
pitanje", a njegova geografska svest kao "slepo crevo Evrope",
ali za koga većina ljudi nije ni čula, naroda s Poluostrva čuda, što je, uprkos
zloj sudbini, ili baš njoj zahvaljujući, tom istom svetu darovalo tri titanske
civilizacije i fundamentalne kulture – helensku,
vizantijsku i osmansku – dok je ostatak Evrope, sa izuzetkom Apeninskog
poluostrva, za isto vreme, uspeo da namakne jedva jednu jedinu.
Ovaj roman – ne bojim se
jakih reči – uzvišeni primer i umetničkog umeća i istorijskog osećanja i ličnog
poštenja. Ep o Srpskom ratu 1914, uprkos obimnoj i serioznoj dokumentaciji, u
prvom je redu magijsko vaskrsenje jednog doba njim samim. Ne našim predrasudama
i protiv-predrasudama, pristrasnim ličnim i opštim potrebama, nego njegovim
sopstvenim duhom, njegovim vlastitim istinama i zabludama. Umetničkim
meta-mostom Ćosić je, dramskom snagom kojoj u našoj literaturi nema poređenja,
otkrio urođenu univerzalnost na izgled ograničenog istorijskog događaja i
datume naše nacionalne istorije kroz Propileje[4]
uveo u istoriju sveta, tamo gde im je mesto. Srpski rat postao je, tu na tlu
male Srbije, Svetski rat, a njegova tragedija, tragedija humaniteta. A onda se
vratio mitu iz čijeg je prototipa rođen. Nacionalna priča postala je
antropološka. A dalje, dalje od toga, dublje od mita, i ne može se ići. Tamo,
dalje i dublje – tmina je Velike Tajne.
Prećutkivanje Vremena smrti u mojoj zemlji, s jedne
strane retka i oprezna vrednovanja, s druge neopravdana sumnjičenja ideološke
naravi, paradoksalno potvrđuju umetničku istinitost ove knjige, a iznad svega
njenu ljudsku vrednost. Ali za istine imamo vremena tek kad je za laž kasno.
[1] Imperator Justinijan
(lat. Flavius Petrus Sabbatius
Iustinianus) (483- 565). Poznat je kao poslednji
rimski i prvi vizantijski car, imperator Istočnog Rimskog Carstva (od 527—565)
i pravoslavni teolog. Nastojao da obnovi moć, veličinu i organizaciju Rimskog
carstva koja je bila rasparčana unutrašnjim trzavicama i upadima varvara,
naroda koji su prodrli na teritoriju Zapadnog rimskog carstva. Ukinuo je sve
nehrišćanske filozofske škole u Atini 529. godine, uključujući i Platonovu
Akademiju. Sazvao je Peti vaseljenski sabor 553. godine u nameri da pomiri
monofizite sa pravoslavnima. Takođe se smatra jednim od najvećih kodifikatora
celokupnog rimskog prava. (Prim. prir.)
[2] Tiberije Klaudije Cezar Avgust (10 pre n. e. – 54 nove ere) rimski imperator od 41. nove ere do
smrti. Bio je ćopav i nagluv, pa ga je cela porodica isključivala iz javnih
poslova. Postao je konzul za vreme Kaligule
a proglašen je za imperatora od strane pretorijanaca posle ubistva
Kaligule. (Prim. prir.)
[3] Aristotel (384-322 pre n. e.) starogrčki filozof, Platonov student
i učitelj Aleksandra Velikog. Pisao je o raznim temama kao što su: fizika,
poezija, zoologija, logika, retorika, politika, etika, biologija i o vlasti.
Posle smrti Platonove trebalo je da stane na čelo Akademije, ali je to mesto
zauzeo Platonov nećak. Osnivač je Liceja. (Prim. prir.)
[4] Propileji su glavni ulaz na Atinski Akropolj. To je monumentalni prolaz sagrađen od belog mermera. Nalazi se na zapadnom kraju, blizu vrha Akropolja, na kraju strme krivudave staze.
Gradnja Propileja je započeta 437. godine p. n. e,
ali su radovi prekinuti posle pet godina zbog straha od rata. Peloponeski rat
između Atine i saveza pod vođstvom Sparte konačno je izbio 431. godine pre n.
e. Spartin savez pobedio je Atinu i Propileji nikad nisu završeni. Propileji
imaju centralni deo sa širokim otvorima i dva asimetrična krila: prema severu i
prema jugu. Fasada centralnog dela se sastoji od šest široko razmaknutih
stubova u jednostavnom dorskom stilu. Unutra, dva reda stubova u elegantnijem
jonskom stilu dele središnji prostor na tri dela kroz koje posetioci prolaze. U
severnom krilu se nalazila galerija slika, dok je južno obezbeđivalo prolaz do
hrama Atine Nike. (Prim. prir.)
No comments:
Post a Comment