TAMO GDE LOZE PLAČU br. 17. Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
17.
NAJZAD I JEDAN DOBAR ŠVABA!
„Prelistavam Dnevnik. Za „Crnoberzijance" mi je nužan jedan dobar
Nemac. A potom i jedan ludi Srbin. Prvi bi dokazivao da svi Nemci nisu rđavi.
Drugi da svi Srbi nisu pametni. Oba su mi nužna zbog uverljivosti radnje. (A
dobar Nemac takođe i zbog prevoda na nemački). Nadam se „dobrog Nemca"
naći među pozadinskim grenadirima, s kojima sam, na majčinom imanju u
Bavaništu, između četrdeset prve i četrdeset četvrte, igrao ping-pong, sve dok
nisam shvatio da bi se to jednog dana moglo protumačiti kao kolaboracija s
neprijateljem i baciti senku na moje izglede da u budućnosti postanem „neko i
nešto", uloga na koju se građanin, uz požrtvovani trud porodice i znatne
novčane izdatke, još od malih nogu sprema, pa ako, uprkos tome, „niko i
ništa" ostane, može svoj poraz pripisati samo sebi, ako je baš tako
malerozan da nema istorije koja će mu pružiti opravdanje. Što se tiče ludog
Srbina, njega nisam morao da tražim u ratu. Za njega mi je stajao na
raspolaganju ceo Dnevnik ..."
(Dnevnik, 1977)
„Kao što sam se nadao, našao sam za „Crnoberzijance" svog dobrog
Švabu tamo gde sam ga 1944. ostavio. U pozadinskom garnizonu u Bavaništu kraj
Pančeva. Zvao se Hans Pipldorf, imao oko četrdeset godina, gvozdenu boju kose,
dionizijske obraze, duboko osećanje realnosti i zdrave, trgovačke pojmove o
životu ..."
(Dnevnik, 1978)
Zatekao sam ga u vrtu.
Kresao je ruže. Kod kuće, u Pfalzu, imao je vlastiti ružičnjak. Nije bio
prostran kao što će biti generala Đorđija Njegovana u
"Crnoberzijancima", ali je bio jednako dobro uređen i negovan. To će
mu pomoći da se u Beogradu, kao posilni pukovnika von Blauringa, inspektora
vojnih menaža, sa rekviriranim kvartirom u generalovoj vili – gde sam ga imao
nameru dovesti – ne oseća baš sasvim uljezom.
Stilizovane u obliku
mesnatih hondrokefaličnih glava, crnih čvornovatih žila, generalove ruže će
marširati kao SS kompanije na paradi. Kad procvetaju, strojiće se u
damasknobelim, grimiznim i zlatnim mirisnim vodovima. Ružičastih, narandžastih,
pegavih, kolebljivih poluboja, u koje, balkanski neuredna, zarastaju susedna
imanja, ovde uopšte neće biti. General načelno ne podnosi neodlučnosti. („Šta,
dovraga, znači – naradžasto? Nešto je ili crveno ili žuto?")
Hans bi voleo da može
logično misliti. S jednostavnom hromatikom, na žalost, jedan narednik u ratu
nigde ne dospeva. Osim na Istočni front, eventualno. Prosta hromatika važi
isključivo za oficirski kor. Od pukovnika na gore sve je ili crveno ili žuto.
Na dole, prema podoficirima, postaje ružičasto. Sasvim dole, među redovima i
vodnicima, sve je prljavo sivo.
Takođe bi voleo da se već
jednom okanu nejasne "ružičaste" misli, što im, poput bastardima, ne
može odrediti poreklo, ali oseća da ga je s njima, kao nekom tajanstvenom
istočnjačkom zarazom, inficirao još davno u Pfalzu, prijatelj i mušterija Aron.
(„Nema crvenog i žutog", govorio je. „Sve je manje ili više naradžasto.
Samo mi to ne opažamo. Kad je malo manje naradžasto – vidimo žuto, kad je malo
više – crveno".)
Aron je bio zagubljena
semitska kap na nekoliko desetina kilometara čiste arijevske krvi. To je
otežavalo život mesnom SA Führeru, jer je, kad god bi se osetio naročito
velikim rodoljubom, svoje momke morao kamionima transportovati u Majnc, gde u
Jevrejima nije vladala oskudica kao ni u svim ostalim potrebama. U doba
postversajske krize, pritisnut golom borbom za opstanak, koji se, u odsustvu Mein Kampfa, još uvek vodila bez nužnog
filosofskog opravdanja, nije Hans u sebi video ništa naročito. Niti je znao da
je ona poslata od Proviđenja da ga načini Nadčovekom. Držao je, kao i većina
nižeg srednjeg staleža, da je i nju skrivila nesposobnost socijaldemokrata.
Zato je glasao za katoličke konzervativce g. Hindenberga, kao i Aron, uostalom,
s tim što je Aron za svoj izbor imao nešto gluplje razloge.
Kod kuće, u Pfalzu, koji
je imao i svoje demone i svoje pesnike – pre nego što su poslednji otišli u
koncentracione logore – Hans je bio duvandžija, sve dok od mesnog SA Führera, u
pivnici, posle pete krigle, nije doznao da je takva ništarija jedino blagodareći
sramnom Versajskom miru, da je zapravo Tevton iz drevnih nordijskih Saga,
potencijalni Markgrof neke još nedefinisane Marke na Istoku, o čemu je opet, SA
Führer obavešten od izvesnog g. Juliusa Streichera iz lista Stürmer. Tom prilikom, ali posle osme krigle, saznao je
takođe i za podmuklu ulogu koju je u stvari njegove Markgrofovije odigrao
prijatelj Aron. Taj je dripac, naime, u Versaju sedeo s obe strane
pregovaračkog stola.
Kao pobednik je diktirao
nemoguće uslove, kao pobeđeni ih spremno prihvatao. „Je l' si shvatio prljavu
čifutsku igru?" – štucao je SA Führer, takođe potencijalni Markgrof, koga
je međunarodna jevrejska zavera prinudila da prodaje kobasice. Mada je svoje
socijalno kasapsko stanje smatrao privremenim – na duhovno nije imao primedbe –
posle desete krigle bio je toliko deprimiran da samo što nije zaplakao. Uzdržao
se na vreme. Pripadnost NDSRP-u statutarno mu je zabranjivala svaki ljudski
sentiment sve dok je u toku bitka za Veliku Nemačku.
Hans nije baš uviđao
očiglednost veze između kolonijala Arona i volstritskih finansijskih magnata,
između Jevreja, Versaja, inflacije i svojih dugova, ali mu je prijalo osećanje
da je u nečemu nepravedno oštećen. U najmanju ruku, imao je na čemu da se iskali
kad bi mesečni bilans trafike podbacio. Filistarski predostrožan, međutim, nije
smatrao potrebnim da i Arona obavesti o njegovoj odgovornosti za šugavo stanje
zemaljske privrede. Činilo mu se preuranjenim da zbog neke maglovite grofovije
na Istoku izgubi najstrasnijeg pušača među mušterijama na Zapadu. (Aron je,
očigledno, sve više pušio ukoliko je nadljudska stranka dobijala sve više
glasova na izborima. Imao je za taj uspeh jednostavno objašnjenje. "Koja
budala", govorio bi rezignirano, "ne bi htela da bude –
natčovek?")
Mada je nibelunškom
preduzeću išlo dobro, Hans mu se nije priključio sve dok, na drugoj pijanci s
SA Führerom, nije razumeo da bi, u slučaju pristupanja, članovi Stranke bili
obavezni da duvan kupuju od njega. Morao bi se, dabome, odreći zadovoljstva da ga
prodaje i Aronu. „Razumeš valjda da Arijevac ne može pušiti duvan koji puši
jedna jevrejska svinja?" Hans se u ovakvu dijalektiku nije razumevao, ali
se u ciframa dobro snalazio. Upisao se i izvestio Arona da mu više ne može
prodavati cigarete. „Ti shvataš da u tome nema ničeg ličnog", rekao je.
„Stvar je u potpunosti trgovačke naravi". Kao trgovac, Aron nije imao
primedbe. Kao čovek, otišao je kod drugog trafikanta, a zatim kod petog uspeo
cigarete da kupi.
U međuvremenu, Hans je
stupio u SA. U mestu, naime, nije bilo bioskopa, a alkohol mu je škodio. SA
Führer ga je uporno pozivao: "Ne znaš šta propuštaš. Silno se
zabavljamo". Ispalo je da je, doduše, uniforma sasvim zgodna stvar – čovek
nije morao habati civilna odela – ali je sama stvar bila u priličnoj meri
monotona. Regularno prebijanje mesnog komuniste, psovanje mesnog sveštenika i
razbijanje izloga jednom jedinom mesnom Jevrejinu, kako god se uzme, nije se
moglo smatrati nekom izuzetnom zabavom. Monotonija je ubijala svako
zadovoljstvo skriveno u nanošenju zla bližnjem. U poređenju s gradovima, odakle
su stizale uzbudljive vesti, o masovnim relijima i odgovarajućem broju
povređenih, ono što su oni kod kuće postizali bilo je uistini diletantski. SA
Führer je očajavao:
„Šta ti iz Okruga
zamišljaju kad nam stalno prebacuju da nismo dovoljno agilni? Kako možeš biti s
nekim dovoljno agilan ako ga i za drugi put moraš čuvati? U Berlinu ne moraju
meriti puls čoveku dok ga mlate. Na raspolaganju uvek imaju drugog. Ja moram. Jer
ja drugog – nemam. Sreća je jedino što je naš tvrdoglav kao mazga. U lepim bi
se govnima našli kad bi tome palo na pamet da promeni mišljenje i postane
nacist". „Zar to nije cilj?" Pitao je oprezno Hans. „Bio bi",
odgovorio je SA Führer, „kad se drugi komunistički dripac ne bi nalazio na sto
kilometara odavde".
Redovne lokalne „Nedeljne
srče", kako se nazivalo demoliranje Aronove radnje, privlačile su sve
manje sveta i izazivale sve manje zverskog entuzijazma. Hans ga je, uostalom,
izveštavao o datumu i tehničkim pojedinostima napada i sve je teklo nekako intimno,
drugarski, gotovo po sporazumu, što je u priličnoj meri reduciralo uživanje.
Čovek se nije mogao osećati prirodan, instinktivan i time ispunjavati jedan od
fundamentalnih uslova nove filosofije, života, ako se životinju morao
pretvarati uvek samo u određeno vreme i uvek juriti jednu te istu kozu.
Povrh svega, Aron im je,
sa nekih preverznih razloga, poznatih jedino njegovoj nihilističkoj rasi,
priredio pakost. Jedne nedelje, iako pravodobno izvešten o predstojećoj poseti
obnovitelja Nemačke, nije zastaklio razbijen izlog, niti u red doveo od ranije
ruiniranu radnju. Stajao je u kršu iza tezge i užurbano pušio. „Zamisli
svinju!" besneo je SA Führer. "Jednostavno nije našao za potrebno da
sopstvene stvari u red dovede! A ovamo, smatra sebe nekim poslovnim
lumenom!" "Šta ćemo da uradimo?" pitao je Hans.
Promena je najednom čitav
posao oživela. "Ruiniraćemo njega", kazao je SA Führer. "Šta nam
preostaje?" Hans se u duši složio. Nekim ljudima se zaista nije isplatilo
pomagati. "Znaš kako je s tim", komentarisao je sedeći iste večeri na
Aronovoj postelji. „Svi ponešto moramo doprineti Stvari. A to i tebe obuhvata.
I ti si, najzad, Nemac!" „Vidim", rekao je Aron. „Sve me boli".
„Mogao bi u tom slučaju pokazati malo više razumevanja za našu zaguljenu
situaciju. Ne možeš očekivati da se ljudi oblače u uniforme i marširaju toliki
put – zabadava?"
Kad su idućeg puta
naišli, izlog je bio ceo i radnja spremna za obred. Ali nije bilo Arona. Od
njega je ostalo samo mršavo truplo obešeno o kuku za luster i prazno paklo
cigareta na tezgi. Razbijanje izloga izgubilo je smisao. Nešto ga se našlo još
jedino u njenom raznošenju.
Ali za redovne partijske
aktivnosti ostali su sad samo komunisti i sveštenik. Kad je, ubrzo potom, usled
palpalne neosetljivosti novog i neiskusnog člana SA, komunist umro, a pastor
odveden u logor, stanje je postalo nepodnošljivo. „Sad možemo da osnujemo
pevačku družinu", kazao je rezignirano SA Führer.
Moglo se, doduše, ići na
strelište. Meta je bio debeli Jevrejin izrezan u krutom kartonu i trobojan.
Crveno za područje smrtonosnog, zeleno ozleđujućeg pogotka. Bela boja nogu i
ruku obeležavala je zone koje skupom municijom nije vredelo gađati. Hansu surogati
nisu prijali. A kome prijaju? Mesnu sekciju SA zahvatila je teška duševna
ustajalost. Srećom, došlo je do rata. Stvar s njegovom Markom na Istoku dugo se
zavlačila i vukla diplomatskim kanalima. Poljaci nisu bili raspoloženi da
priznaju golu prirodu i prava na njoj zasnovana. Pozvali su se na nekakve
staromodne građanske sporazume, dogovore i kompromise. Međunarodna jevrejska
zavera prinudila je Reich da za Hansovu Marku ratuje.
Hans je osetio da stvar
postaje ozbiljna. Premda mu nije bilo baš sasvim jasno šta tako intimno
povezuje međunarodni finansijski kapital s boljševizmom – uprkos naporima
ministra g. Göbelsa da mu vezu rasvetli – niti zašto se toliki puter pretvara u
topove kad je u svakom pogledu ukusniji od čelika i željeza, ipak je razumeo da
će svetom poteći dosta krvi pre nego što bude kadar svoju Marku na Istoku
preuzeti, i da je pametnije ako, u međuvremenu, dok čeka, zaradi što više
stvarnih maraka.
Kad su mu se trgovački
bilansi potpuno osušili na vatri ratne privrede, bilo mu je jasno da ga je vođa
Reicha za nos povukao. Na žalost, već je bilo kasno da sa svojom renoviranom
trezvenošću počne nešto pametno u građanstvu. U međuvremenu je mobilisan. S
njim je unovačen i njegov SA Führer. Bio je u naponu krstaškog elana.
"Stvar je najzad krenula!" izjavio je dok su se vraćali iz regrutnog
centra. "Svaki će od nas za par godina imati svoj Gau". "Sve nešto mislim ..." počeo je Hans, ali ga
je starešina prekinuo: "Nema tu šta više da se misli. Te civilne prnje
možemo obesiti u orman". Bio je srećan što ga je rat oslobodio obaveza da
gubi vreme tražeći neprijatelje. "Misao smeta dobrim refleksima". To
je bio njegov konačan zaključak u pogledu svega što je ta Misao postigla za
poslednjih nekoliko hiljada godina.
Hans je rešio da ga ovog
puta ne posluša. Počeo je misliti u času kad se SA Führer tog luksuza
definitivno odrekao. Misao je možda i mogla smetati u ratu njegovog starešine.
Rat, što će ga on, Hans, voditi, nije bio SA Führerov, i u njemu je
razmišljanje, račun, odmeravanje, igralo presudnu ulogu. Hansov rat je imao da
bude trgovački.
Primenjujući formulu, uz
nešto sreće, našao se u Intendaturi. S njom je krstario Evropom onako kao što
su rani Njegovani, putujući romejski torbari, išli za otomanskim ordijama.
Gurbetovao je u Češkoj, Poljskoj, Holandiji, Francuskoj, dok se nije obreo na
Balkanu, najpre u Grčkoj pa u Srbiji, i tu zaglavio.
Kad smo se bolje
upoznali, izneo mi je svoj sud o poslovnim sposobnostima nacija s kojima je
trgovao. Nismo rđavo prošli. U pogledu Crne berze, Beograd se, naravno, nije
mogao porediti s Atinom, ali smo s Francuzima držali korak, ostavljajući daleko
iza sebe severnjačke narode, čija je ideja o Crnoj berzi u ratnim okolnostima
bila zbilja ekstravagantna. "Ti su idioti zahtevali od mene da im
isporučim minobacače". "I šta si uradio?" pitao sam ga.
"Šta sam mogao kad ih nisam imao. Prodavao sam im obične mitraljeze".
Pitao sam ga, takođe, šta
je bilo s njegovim SA Führer. "Taj je već dobio Gau, svoju Marku na
Istoku. "Gde?" "Na Crnom moru, kod Odese." "Lep kraj.
Je li prostrana?" pitao sam. "Ne baš". odgovorio je. "Marka
od dva sa jedan ne može se uzeti kao naročito velika, ali je dovoljna da se
čovek ispruži".
Eto, tog Hansa Pipldorfa
premestiće 1944. u Beograd. Tamo će postati posilni pukovnika von Blauringa,
Inspektora vojnih menaža Grupe Jugo-Istok. U kući đenerala Njegovana doći će u
dodir s njegovim mladim rođakom Aleksandrom iz "Crnoberzijanaca" i s
njim će uspešno unapređivati naše šanse da u Crnoj berzi prevaziđemo čak i
Francuze.
Nisam ga, međutim,
predstavio ovde samo zbog njegovog doprinosa okupacionom privrednom životu,
mada je bio znatan, niti što je, uprkos trgovačkim sebičnostima, prirođenim
pozivu, bio bolji od većine Nemaca koje sam upoznao. U prvom redu sam imao na
umu izvanrednu prilagodljivost životnim prilikama. Bilo je kod Hansa nešto više
od puke snalažljivosti kojom svi manje ili više raspolažemo. Snalažljivost je,
na kraju krajeva, plod rđavog iskustva. Kod njega kao da je bila preiskustvena, vitalna sposobnost, izvežbana,
ali ne i uvedena iskustvom. To je njegovim svinjarijama davalo nevinu, prirodnu
čar neizbeživog. Mi smo se svinjarija, pomoću kojih se preživljava, morali
učiti. On ih je, kad god su mu bile korisne – ali samo onda – činio spontano kao što drugi dišu. Vi ste ga mogli
osuđivati, mada bi zavidljivost bila iskrenije osećanje, ali ga niste uspevali
mrzeti, kao što ne možete mrzeti vodu koju kiše izlivaju iz korita, premda vam
prete potapanjem.
Među ljudožderima bi
većina Kantovih[1] učenika
svoju snalažljivost iscrpla u pokušajima bekstva. Hans bi tretirao i tu
mogućnost. Ali, ako bi mu se učinila neproduktivnom ili neizvesnom, on bi se
pridružio gozbi. Ma kako bismo se mi lično u takvim situacijama poneli, ne
možemo poreći istinu da je među ljudožderima kanibalizam jedina snalažljivost
koja se broji.
(Književnost, br. 4, 1979)
[1] Immanuel Kant (1724 – 1804) je bio čuveni
nemački filozof XVIII veka, uticajan filozof modern Evrope za vreme prosvećena.
Glavna dela: Kritika čistog uma, Kritika
praktičnog uma, Kritika moći suđenja. (Prim. prir.)
No comments:
Post a Comment