TAMO GDE LOZE PLAČU br. 22. Službeni
glasnik, Copyright © Borislav Pekić
22.
DISKRETNE ČARI KSOMPROMISA
"Kompromis je osnovni modus
postojanja, u kome su neregulisani i svi ostali. Planetarna su kretanja
kompromisi između tuđih privlačnih sila i vlastite mase. Kao privremeno
postojanje, život je kompromis između nepostojanja i večnog postojanja. Čovek
je kompromis između inteligencije i instinkta. Ni ljudska zajednica ovom modusu
ne izmiče. I ona je kompromis. Kompromis između slobode i ropstva.
Neupotrebljive slobode da zajednice nema i nekorisnog ropstva da osim nje nema
ničeg drugog..."
(Dnevnik,
1962)
Vaše mesto u tramvaju takođe je kompromis. U ovom slučaju između idealne
mogućnosti da ga zauzmete celog i idealne nevolje da u njega uopšte ne možete
ući. Primera bi se moglo navesti bezbroj, ali bi oni u načelu uvek ostajali
isti, otkrivajući prećutno pogađanje i najzad nagodbu dve antagonističke realnosti.
Nije onda nikakvo čudo da kompromis, koji nam se predstavlja kao
univerzalna nužnost, postepeno postaje naša potreba,
a potom i naš program.
Kompromis, koji je bio tek jedan od mogućih modusa našeg bića, postaje
biće samo. Forma se pretvara u sadržinu. Način života i život. Ono što smo
birali, na kraju – bira nas.
Kod svakog ozbiljnog kompromisa, kompromisa u ozbiljnim stvarima, presudno
je pitanje da li svetlost koju smo dobili vredi utrošene sveće? (Nema nikakve
sumnje da se oko odgovora na to pitanje mučila predsmrtna misao većine
boljševičkih revolucionara, koji su svojim sudijama pravili kompromise u
interesu zajedničke ideje, ako odbacimo neubedljivu mogućnost da su njima
branili isključivo svoje živote.) Kontemplacija na tu temu, uviđanje da
svetlost nije vredna utrošene sveće, ili da nas ona koju smo dobili sasvim
obeštećuje za sagoreli vosak, bila bi znatno lakša, verodostojnija i
celishodnija, kada bi se svođenje konačnog računa, merenje korisne svetlosti i
iskorišćene sveće, vršilo u istim uslovima u kojima smo odlučili da je upalimo.
Uslovi su se, nažalost, u međuvremenu izmenili.
Protekao je, a da toga nismo bili svesni, proces koji se, uz nešto
korekcija, može upoređivati sa mehanizmom promena kroz koje prolazi klijent
nekog elaboriranog policijskog "ispiranja mozga".
Kad god je, dakle, ozbiljan kompromis u pitanju, razlikuju se četiri, ne
uvek sasvim jasno razlučene faze, kroz koje prolazimo u svom odnosu prema
njemu:
- Faza
kontestacije.
- Faza
racionalizacije, (s
odlukom da mu pristupimo).
- Faza
adaptacije, (koja se
poklapa s realizacijom kompromisa na raznim nivoima).
- Faza
harmonije, (iza koje
slede novi, dalji, dublji
kompromisi, ali koji sada mi nudimo).
Proces se zatim ponavlja, a sveća gori, u obliku spirale, s krugovima,
uvek istim, ali sve višim – ili, ako na kompromis gledamo rđavim okom – sve
nižim, u pravcu sve ozbiljnijih, sve presudnijih kompromisa. Ali tada mi već i
ne znamo da je ono što činimo tek kompromis. Uživamo u prednostima svetlosti,
kao da je ne daje dogorevanje naše sopstvene sveće. Cena je zaboravljena, sveća
više ne postoji. Nikad nije ni postojala.
Kako je do toga došlo?
U Prvoj, fazi kontestacije, vaš otpor kompromisu je najčešće snažan, reklo
bi se preteran za svrhu, naročito ako se uzme u obzir njegovo univerzalno
važenje kao "osnovnog modusa postojanja"[1]
. Taj otpor, mahom, ne počiva samo na odbojnosti prema ovom koji vam se nudi, već
prema kompromisnom postupku sa antagonističkim realnostima uopšte. Prema,
dakle, bilo kakvoj svetlosti koju bismo dobili paljenje vlastite sveće. Vama se tada čini da nema svetlosti koja bi
opravdala njeno načinjanje.
U Drugoj fazi racionalizacije, u kojoj, po pravilu, zahtevi antagonističke
realnosti postaju sve uporniji, intenzivniji, pa i neprijatniji, a ono što ona
od vas ište tako je malo u poređenju prema svemu što se od vas izričito ne ište
(ali se, avaj, podrazumeva ako i ono malo date), počinjete trezveno da uočavate
prve prednosti kompromisa, posmatrajući stanje onih koji su ga prihvatili. (U
policijskoj paraleli, oni spavaju na postelji, a vi u govnima, ako vam se spava
uopšte dozvoli.) Oprezno, s izvesnim ustezanjem – koje u sledećim fazama
iščezava – pravite taj mali, još uvek prokleti
kompromis. Palite svoju sveću, s prvim pravom računajući na neznatan utrošak
voska.
U Trećoj fazi, tzv. adaptacije, koja je samo viša forma racionalizacije, i
gde se prvi put vaša predstava kompromisa menja – od nečega što se čini iz
nužde, postaje nešto što se možda može činiti i iz koristi, da se položaj
demonstrativno popravlja. (U policijskoj paraleli, sada i vi imate postelju.)
Vrlo ste malo dali, vrlo mnogo dobili. S vaše tačke gledišta, račun je
besprekoran. I svetlost je tu, i sveća jedva načeta. Kompromis prestaje da bude
– proklet. Postaje nešto što možda
baš i nije sjajno, ali, uzimajući u obzir život u potpunom mraku, ako čovek već
ima sveću, nije ni tako rđavo. Nije, zapravo, uopšte rđavo. Pažljivo
upoređujući svetlost sa utroškom sveće, dolazite do optimističkog uverenja da
bi vas još par sitnijih – u redu, sitnih po sebi, ali nešto malo krupnijih, od
inicijalnog – koji vam se u međuvremenu nude, moglo dovesti u poziciji,
nesrazmernu u odnosu na sve što bi za to platili. (U policijskoj paraleli, da
bi vas to iz zatvora izvelo.)
Činite i te kompromise, ovaj put s manje ustezanja, ali još uvek nesigurni
hoće li vam se isplatiti koliko i prvi, hoće li vaša sveća brže goreti, dajući
slabiju svetlost, ili će goreti sve jače, trošeći sve manje? S olakšanjem se
uveravate da su vaše bojazni, a s njima i neumesna opreznost, bile izlišne. I
opet, ono što ste dobili daleko prevazilazi ono što ste primorani da ustupite.
Činite naredne ustupke, pravite nove kompromise lakša srca, jer vam se čini da
ste upoznali tajnu procesa i da sve njegove mere pod kontrolom držite. Možete
ih nastaviti, ali i prekinuti kad god želite. Sveća vam je još cela u rukama.
Time ste iz faze adaptacije zakoračili u fazu harmonije sa kompromisima.
Četvrta faza, faza harmonije, nastaje, u stvari onda kada srođeni sa
kompromisima, svesni svih prednosti što ih oni pružaju, i niske cene za njih
plaćene, ubeđeni da njima po svojoj volji i u svoju korist upravljate, počnete sami da ih nudite. (U policijskoj
paraleli, kad, na primer, krenete odgovarati na pitanja koja vam nisu
postavljena.) Oni se, razume se, prihvataju. Jer, upoznati prethodnim
kompromisima sa potrebama antagonističke realnosti, vi tačno znate šta nudite.
(U policijskoj paraleli, na primer,
ako kompromis zaista želite, ne priznajete ono što su drugi već priznali, već
nešto što se oni trude da prikriju, ili ako vas isleđuju zbog podmetnute bombe,
vi ne očekujete kompromis na bazi poštenog priznanja da ste u svoje vreme nekom
gimnazijskom profesoru pod tur podmetnuli čiodu. Takav kompromis, bojim se,
neće upaliti. Igra samo – podmetanje bombe.) Događa se tada nešto neobično.
Stvari oko vas se više ne rasvetljavaju brzinom na koju ste navikli, a sveća
naglo dogoreva. Vaši sledeći pokušaji imaće učinka samo na sveću, nipošto na
svetlost. (Mogao bi se izvesti zakon po kome je: korist od kompromisa obrnuto proporcionalna njegovoj dubini, ukoliko je
kompromis veći, utoliko je korist od njega manja, da vas oni najveći po
pravilu, ostavljaju praznih šaka.)
Na sreću, mi sve to više ne vidimo. Mi smo sa kompromisom u savršenoj
harmoniji. A to znači da za nas ono što činimo više i nije kompromis. Nikada i nije bio. To je način života.
To je uvek bio način života. Mogu nas kompromisi ostaviti, najzad, u potpunom
mraku, mi ćemo verovati da svoju sveću još uvek u rukama držimo. Staru i nenačetu. Ne uviđajući da nam je od nje
ostao samo izgoreo fitilj. (U policijskoj paraleli da je, najzad, završimo, to
će značiti trenutak kad vašem isledniku, kao antagonističkoj stvarnosti, vaša
priznanja i vaši kompromisi, ma koliko bili, više nisu potrebni. Potrošili ste
svoju sveću. Za njega više ništa ne možete osvetliti. Ugasili ste se. Dok vas
vode na vešala vi, dabome, možete osećati čak i nadmoć nad njim – pogotovu ako
ste na neku svoju ili tuđu tajnu zaboravili, pa se nje, tek sada, kada je
kasno, setili – to je vaše pravo, vaš jedini preostali kompromis. Samo neka me
đavo odnese ako znam – između čega!)
Tako smo zaobilaznim putem došli do pitanja sakrivenog u naslovu ovih
razmišljanja. Do diskretnih čari
kompromisa i zagonetke u čemu se one sastoje, (jer, kako ih steći, svi
dobro znamo). Pobrojimo ih bez reda i dodajmo im adaptirane citate razgovora
što ih je autor vodio s nekim poznatim modelima kompromiterstva. (Ova
tipologija obuhvata samo modele proizašle iz racionalnog plana u normalnim
životnim uslovima, ne one iz ekstremnih, diktirane strahom, golom prinudom i
prirodnom borbom za opstanak – s policijom smo, naime završili, a u prašumu se
nećemo vraćati. Takođe ćemo preskočiti sve "kombinovane modele", jer
ih ima neograničeno mnogo i u svim međusobnim prožimanjima.)
- U prvoj i presudnoj čari kompromisa,
najdiskretnijoj od svih, već je bilo reči. To je da se, bar oni najsavršeniji, kao kompromisi
uopšte i ne osećaju. ("Kakav je to, dovraga, kompromis? I sa
čime? To je i moje mišljenje. Oduvek je bilo. Ja postupam ovde u savršenom
skladu sa svojom savešću".)
- Druga je da čovek može reći kako postupa
u harmoniji s bazičnim zakonima postojanja. Kako je sve kompromis,
kompromisan je i on. ("Zar ne uviđaš da bi opstanak bez izvesnih
kompromisa bio apsolutno nemoguć? I ono,
s čime mi kompromise pravimo, pravi kompromise sa nama. Sve je prinuđeno
na kompromis, i svi su na kompromis osuđeni".)
- Treća je čar u tome da se svačiji
kompromis može izvući iz kompromisa nekog drugog. On je, naime, zarazan.
("Svi prave kompromise. Ne vidim zašto bih samo ja bio –
kreten!")
- Četvrta je da nas u vlastitim očima čini
pametnim, pametnijim i umešnijim od nesklone ili neprijateljske stvarnosti
koja nas okružuje. Ova čar ima tendenciju progresije. Ukoliko sve veće
kompromise pravi, čini se čoveku da je sve pametniji. ("Moji su
kompromisi zapravo, prividni. Prividni, jer su privremeni. Ja sam
pametniji od prokletih okolnosti. Ja znam da mi one trenutno nisu
naklonjene, da su od mene jače, i da bi me suprodstavljanje uništilo. Zato
se prividno s njima mirim, napravim im ovde onde ustupak, čekajući
strpljivo svoje vreme".)
- Peta čar je u izvesnosti da bi nas
odbijanje kompromisa uvalilo u neprilike, a da je dobitak od upornosti
krajnje neizvestan, u većini slučajeva – tako nam se tada uvek čini –
zapravo demonstrativno ništavan. ("Zašto da se izlažem
neprijatnostima kad se ionako ništa ne može učiniti?")
- Šesta čar je iluzija – koja ponekad to i
ne mora biti – da se kompromisima postiže pozicija, iz koje se svojoj stvari bolje služi nego iz
položaja izolovanosti, čak i progonjenog autsajdera. Ako čovek nikakve
svoje stvari nema, uvek ima
potrebu za alibijem, a ta potreba će neku svoju stvar već umeti da nađe. ("To zapravo uopšte nisu
kompromisi, to je naprosto jedini mogući način da uradim što hoću".)
- Sedma čar se izvodi iz šeste, time što se
razlog iz sebe premešta u – druge. Kompromisi se, naime, prave zbog drugih
i za druge. Poneka da sve ljude – kako se objašnjavaju izvesne nepopularne
kolaboracije – ponekad za porodicu, ili čak jedno biće – čime se, opet
tumače mnoge naše popustljivosti. Ali u svim slučajevima, nadoknada je
gordost žrtvovanja. ("Ta nisam valjda mogao dopustiti da on – ona,
oni – stradaju zbog mene? Tolika svinja ipak nisam"J
- Osma, ali, svakako ne i poslednja, čar je
osećaj nepristrasnosti, koji za uzvrat, i vlastitom mišljenju daje za
pravo. Kompromisima se čini pravda izvesnim vrlinama stvarnosti, koja se,
inače, i dalje u celini odbija. ("Nisu sve stvari baš tako crne. Neke
su i bele. Moj stav je jasan. Crne odbijam, bele prihvatam". Ali kako
stvari u realnosti obično nisu, niti crne, niti bele, već uglavnom sive,
prihvataju se na kraju sve.)
Šta je stvarno kompromis, a šta nije, šta je dopušteno a šta nedopušten
kompromis, meri na kraju krajeva svako od nas – sam. Jer svako ima svoju sveću
i svoje mere.
A one su, opet, kompromis između snage našeg vida (moralnog osećanja) i
zamračenosti prostora u kome živimo (stanja u kome se nalazi antagonistička
stvarnost).
(Komentari uz Kako upokojiti
vampira, dnevnik, 1972)
No comments:
Post a Comment